گفت‌وگو با سجاد پاک‌سیما، دوازدهم ریاضی از یزد با تراز 8005

غیبتی نداشته‌ام. کیفیت بالای سؤالات کانون و ایده‌های مختلفی که دارد باعث می‌شود بتوانم جایگاهم را در کشور بسنجم و بدانم که آیا نیاز است تلاشم را بیش‌تر کنم یا خیر.

گفت‌وگو با سجاد پاک‌سیما، دوازدهم ریاضی از یزد با تراز 8005

گفت‌وگو با سجاد پاک‌سیما، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از یزد با میانگین تراز 8005

اولین بار چگونه به تراز 8200 رسیدم؟


چند سال است که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنی و تاکنون در چند آزمون شرکت کرده‌ای؟

از همین امسال به کانون آمدم و در تقریباً 20 آزمون شرکت کرده‌ام.


مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را چه می‌دانی؟

می‌توانستم برنامه‌‌ی مدرسه را با آزمون‌ها هماهنگ کنم. هم‌چنین پیشروی مناسبی داشت و منبع خوبی برای جمع‌بندی و سنجش درس‌هایی بود که خوانده‌ام.


اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشته‌ای، دلیل عدم غیبت شما چه بوده است؟

غیبتی نداشته‌ام. کیفیت بالای سؤالات کانون و ایده‌های مختلفی که دارد باعث می‌شود بتوانم جایگاهم را در کشور بسنجم و بدانم که آیا نیاز است تلاشم را بیش‌تر کنم یا خیر.

سجاد پاک‌سیما، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از یزد با میانگین تراز 8005


چگونه بین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه هماهنگی ایجاد می‌کنی؟ یعنی برنامه‌ی راهبردی را چگونه برای خود شخصی‌سازی می‌کنی؟

بین برنامه‌ی راهبردی و برنامه‌ی مدرسه هماهنگی خوبی وجود دارد. برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها باعث شده تمرکز بیش‌تری روی درس‌ها داشته باشم. با استفاده از برنامه‌ی راهبردی برنامه‌ریزی منسجمی دارم.


کدام درس‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نقطه‌ی قوت شماست؟ روش‌هایت در مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

حسابان 2 و هندسه 3 و ریاضیات پایه از نقاط قوت من است. برای این درس‌ها ابتدا جزوه‌ی معلم را با دقت مطالعه می‌کنم و نکات آن‌ها را یاد می‌گیرم و در مثال‌ها به کار می‌برم. این کار باعث می‌شود مطالب در ذهنم تثبیت شود. بعد به‌سراغ کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌روم. چون امکان دارد با نکات جدیدی روبه‌رو شوم، دوباره درس‌نامه‌ها را می‌خوانم و درنهایت تست می‌زنم. پاسخ‌های تشریحی را هم مطالعه می‌کنم؛ چون ممکن است روش کتاب با روش من فرق داشته باشد. بعد، دوباره همان سؤال را حل می‌کنم تا روش جدید در ذهنم ثبت شود.


آیا درسی بوده که برایت چالشی باشد یا نمره‌ی پایین‌تری در آن‌ داشته باشی و روش مطالعه‌ات را در آن تغییر داده باشی؟

فارسی 3 برایم چالش‌برانگیز بود. قبلاً روی مبحث قرابت معنایی و آرایه زیاد کار نمی‌کردم و این باعث شده بود عملکرد خوبی نداشته باشم. بعد از مدتی شروع کردم به تست‌زدن از مباحث قرابت و آرایه و توانستم پیشرفت مناسبی داشته باشم. یکی از راه‌های مناسب برای مبحث قرابت‌ معنایی این است که با مفاهیم رایج آشنا باشیم شعرهای مربوط به این مفاهیم را بخوانیم. روش جدید را با مشورت با دوستان و نیز با تجربه‌ی خودم به دست آوردم.


آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنی؟ مهم‌ترین ویژگی دفتر برنامه‌ریزی چیست؟

بله. استفاده می‌کنم. دفتر برنامه‌ریزی باعث می‌شود برنامه‌ریزی داشته باشم. این مهم‌ترین ویژگی دفتر برنامه‌ریزی است. باعث می‌شود بین درس‌های مختلف تعادل برقرار شود و نقاط قوت و ضعفم را بشناسم و بتوانم برای آینده تصمیمات بهتری بگیرم.

سجاد پاک‌سیما، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از یزد با میانگین تراز 8005


برای فیزیک از چه کتابی استفاده می‌کنی؟

از کتاب پیمانه‌ای فیزیک 3 استفاده می‌کنم. این کتاب‌ همان‌طور که از نامش پیداست، به‌صورت پیمانه‌ای تنظیم شده است. هر پیمانه‌ همه‌ی مباحث را در بر می‌گیرد و برای زمان‌هایی که وقت کافی برای مطالعه‌ی درس‌ها ندارم کارکردن دو پیمانه از این کتاب کافی است تا آمادگی مناسبی برای آزمون‌ها و تسلط خوبی بر مطالب کتاب درسی پیدا ‌کنم. کتاب‌های‌ پیمانه‌ای شامل سؤالات منتخب آزمون‌های کانون و کنکور و منطبق با مطالب کتاب درسی است.

برای فیزیک پایه از کتاب سه‌سطحی استفاده می‌کنم. سطح‌بندی کتاب دانش‌آموز را کم‌کم با سؤالات دشوار و دشوارتر روبه‌رو می‌شود و می‌تواند باعث پیشرفت او شود.


از آزمون‌های برنامه‌ای کانون خاطره‌ی آموزشی هم داری؟

در آزمون 18 آبان رتبه‌ام 46 شد. شب قبل از آزمون 2 آذر به خودم قول دادم که تا جایی که امکان دارد سؤال‌ها را غلط پاسخ ندهم و اگر شک داشتم آن را رها کنم. این کار باعث شد نمره‌هایم پیشرفت کند و رتبه‌ی 22 شوم. در آزمون 16 آذر همین کار را تکرار کردم و باعث شد در درس‌های اختصاصی فقط 4 غلط داشته باشم و ترازم 300 نمره افزایش پیدا کرد و به 8200 رسید. اولین باری بود که چنین ترازی را کسب می‌کردم.


شغل و تحصیلات پدر و مادر شما چیست؟

هر دو دبیر ریاضی متوسطه‌ی دوم هستند.


پدر و مادر چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

باید از پدر و مادرم تشکر کنم از این‌که با من کنار آمدند. برای خرید کتاب‌ها مخالفتی نداشتند و قیمت کتاب‌ها برایشان مهم نبود. فقط می‌گفتند هر کتابی که تهیه می‌کنم از آن استفاده کنم و گوشه‌ای نیفتد و خاک بخورد.


مهم‌ترین ویژگی آموزشی شما چیست؟

در یادگیری استمرار و سخت‌کوشی دارم. تا مطلبی را یاد نگیرم آن را رها نمی‌کنم. مهم‌ترین نکته سماجت و داشتن تمرکز است. من زیاد درس می‌خوانم و ترازهایم خوب می‌شود. اگر ترازم پایین شود زیاد ناراحت نمی‌شوم و سعی می‌کنم جبران کنم.


آیا در میان اقوام شما فرد دیگری هم در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کرده‌ است؟

یکی از اقوام ما در کنکور ریاضی سال 89 رتبه‌ی دورقمی شد. همیشه وقتی به خانه‌ی آن‌ها می‌رفتم در خانه نبود و در کتابخانه داشت درس می‌خواند. او در سالی کنکور داد که کنکور ریاضی جامعه‌ی آماری بالاتری داشت. نظر او هم درباره‌ی آزمون‌های کانون مثبت بود و معتقد بود تأثیر چشمگیری در پیشرفت او داشته است.

سجاد پاک‌سیما، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از یزد با میانگین تراز 8005

سجاد پاک‌سیما، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از یزد با میانگین تراز 8005


Menu