گفت‌وگو با مهدی نیکزاد، رتبه‌ی 8 ریاضی سال 96

تا دوم دبیرستان که به کنکور فکر نمی‌کردم. سوم دبیرستان کمی جدی شد، اما دغدغه‌ام، بیش‌تر، امتحانات نهایی بود. از تابستان سال چهارم کنکور برایم جدی شد و در آزمون‌ها هم شرکت کردم.

گفت‌وگو با مهدی نیکزاد، رتبه‌ی 8 ریاضی سال 96

روش مطالعه‌ی هر درس دست‌یافتنی است


مهدی نیکزاد در یک نگاه

شهر: قرچک (تهران)

دبیرستان: نمونه‌دولتی علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع)

سال‌های حضور در کانون: 1 سال

رتبه‌ی قبولی: 8 ریاضی منطقه‌ی 3

رشته‌ی قبولی: مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف

تحصیلات و شغل پدر: اغذیه‌فروشی

شغل مادر: دبیر ادبیات متوسطه 1


لطفاً خودت را معرفی کن.

من مهدی نیکزاد از قرچک ورامین هستم. در دوران راهنمایی و دبیرستان در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی درس خواندم. معمولاً در مدرسه رتبه‌ی 1 تا 3 بودم. مادرم دبیر ادبیات در متوسطه‌ی اول است. پدرم هم اغذیه‌فروشی داشت. یک خواهر بزرگ‌تر دارم که در کنکور رتبه‌ی 200 زبان را به دست آورد و فارغ‌التحصیل زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. من هم در کنکور رتبه‌ی 8 ریاضی منطقه‌ی 2 را به دست آوردم و در حال حاضر دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف هستم.


غیر از درس کار دیگری را دنبال نکردی؟

فوتبال را خیلی دوست داشتم و با دوستانم بازی می‌کردیم. در ورزش شنا هم استعداد خوبی دارم و هم‌چنان به این ورزش مشغول هستم و در مسابقات هم شرکت می‌کنم.


از چه سالی عضو کانون شدی؟

از تابستان سال چهارم دبیرستان در کانون ثبت‌نام کردم.


چه شد که به کانون آمدی؟

سال سوم دبیرستان جسته‌گریخته از منابع تستی استفاده می‌کردم. مادرم تأکید داشت که با برنامه‌ریزی کار کنم و از کارم ارزیابی داشته باشم. با مادرم به نمایندگی کانون در شهرری رفتم و در تمام آزمون‌ها بدون غیبت شرکت کردم. پدر و مادرم انگیزه‌ی خوبی برای من بودند. در تمام آزمون‌ها پدر و مادر و خواهرم همراهم می‌آمدند و در تحلیل آزمون کمکم می‌کردند و به من روحیه می‌دادند.


از چه زمانی کنکور برایت جدی شد؟

تا دوم دبیرستان که به کنکور فکر نمی‌کردم. سوم دبیرستان کمی جدی‌ شد، اما دغدغه‌ام، بیش‌تر، امتحانات نهایی بود. از تابستان سال چهارم کنکور برایم جدی شد و در آزمون‌ها هم شرکت کردم.

گفت‌وگو با مهدی نیکزاد، رتبه‌ی 8 ریاضی سال 96


در اولین آزمون ترازت چند شد؟

در تابستان 95 که در اولین آزمون شرکت کردم، ترازم حدود 6700 شد. تا دوران عید ترازهایم نوسان داشت اما بعد از عید پیشرفت خیلی خوبی داشتم. در ایام عید میانگین ترازم 6800 بود اما بعد از عید ترازم به 7600 رسید.


بعد از عید حدود هزار نمره تغییر کردی. چه عاملی باعث این پیشرفت شد؟

قبل از عید چون به مدرسه می‌رفتم ساعت مطالعه‌ام کم‌تر بود. عامل دیگر، اشتباهات زیادم در آزمون‌ها بود. این اشتباهات یا محاسباتی بود یا بی‌دقتی. بعد از عید ساعت مطالعه‌ام را زیاد کردم. چند روز هم برای روش‌های آزمون‌دادن و تکنیک‌های مدیریت زمان وقت گذاشتم. این کارها باعث شد در آزمون‌ها وقت کم نیاورم و نگرانی هم به سراغم نیاید. درنهایت موجب پیشرفتم شد. با تکنیک‌های مدیریت زمان از طریق مقالات سایت کانون آشنا شدم.


در عید برنامه‌ات چه بود؟

از 26 اسفند مدرسه‌ی ما اردوی مطالعاتی برگزار کرد و من هم در آن شرکت کردم و از ساعت 8 صبح تا 7 بعدازظهر به مدرسه می‌رفتم و دبیرها هم رفع اشکال داشتند. قبل از شرکت در این اردوی مطالعاتی برنامه‌ریزی دقیقی برای این 14 روز تهیه کردم و آزمون‌های کانون را هم لحاظ کردم.


یادت می‌آید در آزمون‌های عید چه نتیجه‌ای گرفتی؟

در آزمون اول با این‌که خوب خوانده بودم، نتیجه‌ام پایین‌تر از انتظارم بود. ترازم 7000 شد اما باز هم راضی نبودم. نمراتم پیشرفت کرده بود اما چون تعداد دانش‌آموزان قوی در این آزمون بیش‌تر شده بود تأثیر زیادی روی ترازم نداشت. در آزمون دوم عید ترازم به 7500 رسید و پیشرفت خوبی داشتم. احساس کردم تلاشم دارد نتیجه می‌دهد.


بعد از عید در روش‌های مطالعه‌ات هم تغییر ایجاد کردی؟

من همیشه در ریاضی قوی بودم و در فهم مسائل مشکلی نداشتم؛ اما وقتی در آزمون‌ها شرکت می‌کردم معمولاً نمره‌ام 70 بود و این نمره برایم قانع‌کننده نبود و وقتی سؤالات را تحلیل می‌کردم متوجه می‌شدم که سؤالاتی نبوده که نتوانم پاسخ دهم. کاری که قبلاً انجام می‌دادم این بود که بعد از مطالعه‌ مباحث، تست کار می‌کردم. از اواسط اسفندماه در روش مطالعه‌ام تغییر ایجاد کردم. ابتدا جزوه‌ی دبیر را مطالعه می‌کردم. بعد تمرینات کتاب درسی و تمرینات دبیر را حل می‌کردم. تمرینات کتاب در عین سادگی مهم هستند. درنهایت به سراغ تست می‌رفتم و این بار پاسخ‌نامه را با دقت بیش‌تری بررسی می‌کردم. وقتی پاسخ‌نامه را می‌خواندم دوباره آن سؤال را خودم حل می‌کردم و تا مطمئن نمی‌شدم به سراغ سؤال بعدی نمی‌رفتم. این تغییر روش باعث شد در آزمون عید به نمره‌ی 90 برسم.


وقتی به امتحانات مدرسه رسیدی چه وضعیتی داشتی؟

لازم بود که امتحانات مدرسه را با آزمون‌ها تلفیق کنم. اول از همه در اردیبهشت‌ماه قبل از شروع امتحانات بیش‌تر تست کار کردم. وقتی به امتحانات رسیدم اولویتم تشریحی‌خواندن بود. در درس‌های محاسباتی علاوه بر تشریحی‌خواندن تست هم کار می‌کردم.


در آزمون‌های جامع چه‌کار کردی؟

در هر سه آزمون جامع کانون شرکت کردم و ترازم در هر سه تقریباً یکسان بود. در اولین آزمون ترازم 7500، دوم و سوم هم 7600 شد. به هر حال آزمون‌های جامع خیلی شبیه به کنکور بود.


در کنکور چه نمراتی کسب کردی؟

ادبیات 65، عربی 90، دین و زندگی 87، زبان 94، ریاضی 84، فیزیک 74، شیمی 71.


جالب است که ادبیات کم‌ترین نمره‌ات بوده است درحالی‌که مادرت دبیر ادبیات است!

در مبحث قرابت معنایی خوب بودم، اما همیشه در حفظیات به‌خصوص تاریخ‌ادبیات و لغت مشکل داشتم. در آزمون‌های کانون نمره‌ام از این کم‌تر بود. قبل از کنکور هدف‌گذاری‌ام نمره‌ی 50 بود و از نتیجه‌ام در کنکور خیلی راضی‌ هستم. در این درس هم تغییر روش داشتم و بااین‌که قبلاً نمره‌ام حتی منفی می‌شد آن را به 50 رساندم. قبلاً کتاب درسی و جزوه‌ی دبیر را می‌خواندم و خیلی کم تست کار می‌کردم. از آبان‌ماه تصمیم گرفتم ادبیات را موضوعی بخوانم و به‌تدریج پیشرفت کردم و در آزمون‌‌های جامع خردادماه به نمره‌ی 50 رسیدم.


الان همکار ما در کانون هستی. کار کردن به درس ‌خواندن و دانشگاه لطمه نمی‌زند؟

 قبل از این‌که به کانون بیایم اوقات تلف‌شده‌ی زیادی داشتم و الان وقت‌های تلف‌شده‌ی من تبدیل به زمان‌های مفید شده است و خللی در درس‌خواندن ایجاد نمی‌کند. از وقتی کار در کانون را شروع کرده‌ام همه‌ی کارهایم برنامه‌ریزی دارد و زندگی‌ام نظم پیدا کرده است.


از کار کردن راضی هستی؟

روش‌های مختلف برای مطالعه را جمع‌آوری می‌کنم. در جشن نخبگان سال 97 شاهد آن بودم که در مصاحبه‌ها از روش‌های مطالعاتی دانش‌آموزان برتر هم سؤال می‌کنند. به این موضوع علاقه داشتم و می‌دانستم که چه‌قدر مفید خواهد بود. روش مطالعاتی یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان است و خودم هم زمانی دچار آن بودم. به آقای قلم‌چی پیشنهاد دادم که جمع‌آوری روش‌های مطالعه‌ی رتبه‌های برتر را بر عهده بگیرم و نتیجه‌ی آن رضایت‌بخش بود. بعد کار را این بار با رتبه‌های زیر 1000 انجام دادم. بعد از آن تصمیم گرفتیم روش‌های مطالعه‌ی برترهایی که امسال قرار است در کنکور شرکت کنند جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر این کار را برای همه‌ی مقاطع انجام می‌دهیم. در حال حاضر پشتیبان ویژه هم هستم و سه دانش‌آموز دارم. در پروژه‌های دیگری هم همکاری داشته‌‌ام.

گفت‌وگو با مهدی نیکزاد، رتبه‌ی 8 ریاضی سال 96


درس‌خواندن و کارکردن چه‌قدر برایت لذت‌بخش است؟

وقتی در زمینه‌ای کار می‌کنم که آن را دوست دارم برایم لذت‌بخش است. کارکردن با مهارت‌آموزی همراه است و این مشغولیت باعث می‌شود از ناهنجاری‌های جامعه دور باشیم. وقتی می‌بینم کارم برای دیگران فایده دارد خستگی‌ام را از بین می‌برد.


الگویت در زندگی کیست؟

پدر و مادرم خیلی به من کمک کردند و نمی‌توانم از یک نفر خاص نام ببرم. در آزمون‌ها همراهم بودند و هر کتابی نیاز داشتم برایم تهیه می‌کردند. مادرم در تحلیل آزمون خیلی پیگیر بود.


آینده‌ات را چگونه می‌بینی؟

آینده‌ام را در آموزش می‌بینم و دوست دارم تدریس کنم.

Menu