گفتگو با محمد امین بادپر قبولی مهندسی برق دانشگاه تهران

صد درصد یکی از مهمترین عوامل موفقیتم برنامه‌ریزی بود که همیشه این دفتر برنامه‌ریزی بر روی میز مطالعه‌ام قرار داشت.

گفتگو با محمد امین بادپر قبولی مهندسی برق دانشگاه تهران

نام و نام خانوادگی: محمدامین بادپر

رتبه منطقه: 122 منطقه 2

رتبه کشوری: 363  کشوری

رشته و دانشگاه قبولی: مهندسی برق، دانشگاه تهران

نام شهر و استان: بوشهر

میانگین تراز: تابستان 7526 ، نیمسال اول 7119 ، نیمسال دوم 7247

عیار کانونی و تعداد آزمون: یکسال( پایه دوازدهم)،  16 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: مدیر دفتر دادگستری، لیسانس حقوق

شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته، لیسانس حقوق

درصدهای کنکور 1402: ریاضی 47 درصد، فیزیک 83 درصد، شیمی 53/34 درصد

تراز کنکور:  11415

تراز سوابق تحصیلی:  8944


مصاحبه کننده: محمدامین شیخی شتان

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

من توسط یکی از دوستانم که دانش آموز کانونی دررشته‌ی تجربی بود به سمت کانون ترغیب شدم ولی قبل از آن، از آزمون‌های رایگان کانون استفاده می‌کردم ولی به صورت رسمی در پایه‌ی دوازدهم و سال کنکورم به اتفاق دوستانم که در موسسه‌ی دیگری آزمون می‌دادند، عضو کانون شدیم. البته پسر دایی و دختر دایی‌ام هر دو کانونی بودند. نتیجه‌ی خوبی کسب کردند و حس رقابتی بودن و جامعه آماری بالا خیلی در انتخابم تأثیر گذار بود.


نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟  

گسسته 19/5 – حسابان 20 – هندسه 20 – فیزیک 18/5 – شیمی 18 – فارسی 18/75 – دینی 18/25 – هویت اجتماعی 17/75 – سلامت و بهداشت 17 و عربی 16/256 -    تراز سوابق تحصیلی 8944


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

به طور کلی در 16 آزمون اصلی و 2 آزمون هدیه شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

بهتر درک کردن جنبه رقابتی کنکور هم در بُعد منطقه‌ای و هم در بُعد کشوری، برنامه‌ریزی دقیق درسی و حفظ انگیزه و استمرار در کار، آشنایی با نقاط ضعف خود در دروس با آزمون دادن و اصلاح آن و خودشناسی بهتر برای بهبود روند مطالعاتی و رسیدن به هدف نهایی، از جمله دستاوردهای من از شرکت در آزمون‌های کانون بوده است. 


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من حدوداً 90 درصد، خودم را یک کانونی می‌دانم. چون گاهی اوقات بخصوص بعد از کنکور دی ماه که در برخی آزمون‌های کانون غیبت می‌کردم دفترچه‌ها را دریافت و تحلیل می‌کردم. به طور کلی آزمون‌های قلم چی برای من جایگاه ویژه‌ای در سال آخر داشت و تا جای ممکن سعی می‌کردم که خوب عمل کنم. در بحث منابع از کتب سه سطحی در ایام نوروز استفاده کردم که بسیار مفید بود.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

برای شرکت در آزمون‌ها چون هدف بزرگی داشتم، خسته نشدم. آزمون‌ها برای من به لحاظ رقابتی و اینکه سطح سوالات از لحاظ کیفی و کمّی بسیار خوب بود و همچنین از تحلیل نکات آن‌ها لذت می‌بردم و برایم خوشایند بود. هر چند برخی مواقع استرس زا می‌شد ولیکن استرس مفید بود و این حس رقابتی در کانون را بسیار دوست داشتم و باعث شد به هدفم برسم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

پیوستگی در آزمون‌ها باعث استمرار در مطالعه شده و این امر به نوبه خود زمینه‌ی پیشرفت تحصیلی‌ام را فراهم می‌آورد.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟  انگیزه‌تان چه بود؟ فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله، انگیزه‌ی شرکت در آزمون‌های هدفگذاری به جهت ارزیابی شخصی موازی با بودجه‌بندی آزمون‌ها بود و باعث می شد که بتوانم خودم را آزمایش کنم و برای آزمون‌های اصلی بتوانم هدفگذاری مشخصی داشته باشم.


 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ انگیزه‌تان چه بود؟ فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ 

بله، شرکت در آزمون‌های مشابه پارسال باعث شد با سوالات بیشتری با توجه به بودجه‌بندی آزمونی آشنا شوم و بتوانم خودم را با آمار سال گذشته مقایسه کنم و با آمادگی کامل در آزمون اصلی حضور یابم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

از کارنامه‌ی اصلی به دلیل اطلاع داشتن از تراز و رتبه که کمک زیادی به من کرد، استفاده می‌کردم. همچنین برخی مواقع کارنامه‌ی 5 درس استفاده می‌کردم که نقاط ضعف و قوتم را مشخص می‌کرد و براساس آن روند مطالعاتی‌ام را بهبود می‌بخشیدم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

بله تقریباً، من براساس برنامه‌ی راهبردی کانون و با توجه به شناختی که از خودم داشتم برنامه‌ریزی شخصی سازی شده‌ای را طراحی می‌کردم و سپس به مرحله اجرا در می‌آوردم. البته بازه‌های زمانی دو کنکور دی ماه و تیرماه نیز را لحاظ می‌کردم تا به هر دو کنکور با آمادگی کامل برسم.


آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، روش بازیابی را از طریق مشاورم و همچنین سایت کانون یاد گرفتم و به وسیله آن توانستم اطلاعات ناقصی که داشتم را به مرور زمان تکمیل نمایم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در تمامی دروس آمار و احتمال، هندسه، حسابان و فیزیک از روش بازیابی به دلیل اینکه تسلط بر تست زنی را برایم بیشتر می‌کرد استفاده می‌کردم. مرور بهتر دروس از طریق این روش برایم مهیا می‌شد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

من اصولاً همه‌ی سوالات را تحلیل می‌کردم. نکات و سوالات اشتباه را می‌نوشتم و البته دلایل بی‌دقتی‌ام را نیز ذکر می‌کردم که دیگر آن‌ها را تکرار نکنم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

در بیشتر مواقع مادرم بود، زیرا از مسائل کنکور مطلع بود و به من دلگرمی می‌داد. البته پدرم نیز به لحاظ مسائل روحی و روانی بسیار برایم زحمت کشید و من از زحمات والدینم بسیار سپاسگزارم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 

اصولاً دروس ریاضیات و فیزیک نقاط قوت من بوده‌اند، برای مطالعه‌ی آن‌ها ابتدا درسنامه‌ی هربخش را با جزئیات دقیق مطالعه می‌نمودم و خلاصه‌نویسی می‌کردم. سپس تست‌های با شماره‌ی ضریب فرد کتاب‌های کمک درسی را می‌زدم و بار دوم خلاصه نویسی و مرور می‌کردم و مجدداً تست های با ضریب زوج را می‌زدم. با این روش در آزمون‌ها معمولاً درصد بالای 80 کسب می‌کردم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

 بله، درس هندسه‌ی پایه دهم را اوایل 3 درصد می‌زدم، سپس با تغییر رویه و با انتخاب منابع مطالعاتی و شیوه‌ی اصولی توانستم این درس را در 5 آزمون پیاپی 100 درصد بزنم و تا روز کنکور به نقطه قوتم تبدیل کنم. 


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

اصولاً من اوایل شروع مطالعاتم در هر بازه‌ی زمانی 50 درصد به مطالعه و 50 درصد را به تست زنی می‌پرداختم ولی به مرور زمان 20 درصد زمانم را مرور و 80 درصد زمانم را تست می‌زدم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟ 

بازه‌ی زمانی تابستان، چون برای اولین بار در سالن مطالعه درس می‌خواندم و کیفیت مطالعاتی‌ام بالا رفت و توانستم به خوبی پایه‌های دهم و یازدهم را جمع‌بندی کنم و ضعف‌هایم را برطرف کنم و حتی پایه‌ی دوازدهم را نیز پیش خوانی کردم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید. 

نقش سنجشی و برنامه‌ای برای من بسیار پررنگ بود. دلیلش این بود که من بر اساس برنامه‌ی مشخص و مدوّنی کارهای مطالعاتی‌ام را پیش می‌بردم و از لحاظ سنجشی نیز بسار کمک می‌کرد تا نقاط قوت خود را بیشتر کرده و بتوانم با استرس و بی‌دقتی روز آزمون مقابله نمایم.


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟ 

معمولاً بین 5 الی 10 سوال اشتباه داشتم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

معمولاً دروس ریاضیات و فیزیک. زیرا برایم اهمیت ویژه‌ای داشتند. ایرادات هر درس را با تحلیل سوالات و مشورت با همکلاس‌هایم برطرف می‌کردم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله، خودم ترازهای کارنامه را با آنها مطرح می‌کردم و در صورت افت تراز من را راهنمایی می‌کردند تا تحلیل درستی داشته باشم و بیشتر درس بخوانم. 


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

بله، صد درصد یکی از مهمترین عوامل موفقیتم برنامه‌ریزی بود که همیشه این دفتر برنامه‌ریزی بر روی میز مطالعه‌ام قرار داشت.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من بیشتر از کتاب‌های سه سطحی کانون استفاده می‌کردم. چینش خوب سوالات و اطلاعات جانبی که درباره‌ی هرسوال بود، از ویژگی‌های بارز بودند که من را تشویق به استفاده از آن‌ها می‌کرد.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

من خودم را هم قهرمان پیشرفت و هم قهرمان پیوستگی می‌دانم و خوشحالم که در سال حساس کنکورم، کانون را انتخاب کردم تا بتوانم پیشرفت داشته باشم.


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید. 

بهترین درسم در کنکور فیزیک بود. دیدن ویدئوهای آموزشی کوتاه، خلاصه نویسی، مطالعه‌ی درسنامه و تست زدن بیشتر از جمله کارهایی بود که من برای بهتر شدن درس فیزیک انجام دادم. 


امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید

بله، در درس ریاضیات این کار را کردم ولی متاسفانه به دلیل بی‌دقتی نتوانستم درصد ایده آل را کسب کنم.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟ 

بی شک درس ریاضیات من را غافلگیر کرد و اندکی شوکه شدم. ابتدا خودم را مدیریت کردم و استرس را از خودم دور کردم و سپس به سوالات ساده‌تر پاسخ دادم.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟ 

در طول سال تحصیلی بارها به رتبه‌ی خوب فکر می‌کردم و برای آن هدفگذاری و برنامه‌ریزی کرده بودم. البته تا حدودی هم نتوانستم این استرس و نگرانی از رتبه را بخوبی مدیریت کنم وگرنه بی شک بازهم می توانستم رتبه‌ی بهتری کسب کنم.


اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟ 

شاید بعد از کنکور دی ماه به دروس عمومی بیشتر بها می‌دادم ، زیرا دروس عمومی واقعاً تأثیرگذار بود و بایستی این دروس را جدی‌تر گرفت تا تراز سوابق تحصیلی خوبی کسب کرد.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

استفاده از گوشی و فضای مجازی در حد نرمال بود و معمولاً آخر شب‌ها پس از انجام امور مطالعاتی‌ام این کار را می کردم.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟ 

برای سنجش بیشتر خودم و مرور پایه‌های دهم و یازدهم در آزمون‌های تابستان شرکت کردم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟ 

من درس‌های هر سال را در سال خودش می‌خواندم و در تابستان جمع‌بندی می‌کردم تا دچار مشکل نشوم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

مهم ترین ویژگی‌ام داشتن هدف بزرگ و برنامه‌ریزی دقیق و تلاش و اراده برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب می‌باشد.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ 

از همه‌ی معلم‌هایی که برایم زحمت کشیدند سپاسگزارم و همچنین مدیر مدرسه‌مان آقای تنگستانی (مدیر دبیرستان شهیدبهشتی-تیزهوشان) که همیشه راهنمای ما بود.


Menu