آموزش مبتنی بر خلاقیت: آموزش حلزونی (بخش اول)

دانش­ آموزان چگونه می­توانند در معرض آخرین دستاوردهای آموزشی قرار گیرند؟ آموزش چگونه می­تواند به یادگیری مادام ­العمر و عملی تبدیل شود؟

آموزش مبتنی بر خلاقیت: آموزش حلزونی (بخش اول)

دانش ­آموزان چگونه می­توانند در معرض آخرین دستاوردهای آموزشی قرار گیرند؟ آموزش چگونه می­تواند به یادگیری مادام­العمر و عملی تبدیل شود؟ دانش ­آموزان چگونه می­توانند ابزارهایی برای رهایی از دانش منسوخ‌شده داشته باشند؟ چگونه به دانش آموزان بیاموزیم که دانش تنها از راه آموزگاران، کتاب­ ها یا فیلم­ های آموزشی منتقل نمی­ شود؟

هدف محققان حوزه­ ی آموزش این است که رویکردی فعال، خلاق و مطمئن به یادگیری در پیش بگیرند. به این منظور، مدارس در تلاش‌اند تا کودکان به روشی آموزش ببینند که در چالش­ های محیط زیستی، سیاسی، و اجتماعی به‌صورت فعال شرکت کنند. این روش آموزش می­تواند نهایتاً به جامعه­ ی جهانی پایدار منجر شود.

محققان دانمارکی در تلاشند تا مطالب درسی گذشته را به روشی تغییر دهند تا آموزش منجر به قرار دادن دانش آموزان جوان در نقش­های متفاوتی شود تا آن‌ها بتوانند درک کنند که دانش انواع مختلفی دارد. دانش­آموزان یاد می­گیرند با دنیا، اطلاعات و یکدیگر تعامل کرده، تا بتوانند به تولیدکنندگان دانش تبدیل شوند.

در این روش آموزشی، که به یادیگری حلزونی (snail-based learning) معروف است، دانش­آموزان روی پروژه­ هایی در زمینه­ های گوناگون کار می­کنند. در این روش، به همان اندازه که آموزش مطالب علمی برای مدرسه اهمیت دارد، زمان کافی به آموزش هنر و صنایع اختصاص داده شده است. دانش­ آموزان یک روز در هفته را در باغ مدرسه سپری می­ کنند، هرروز از کلاس بیرون رفته و در پارک آموزش می­بینند و یا در حیاط مدرسه کار می­ کنند. آن‌ها هر هفته از موزه، طبیعت، یا صنایع محلی برای آموزش بازدید می­ کنند.

در این رویکرد آموزشی، بر روی ورزش به‌صورت سازمان‌یافته تأکید کمتری شده است، هرچند تحرک هنگام حضور در مدرسه از اصول است. زنگ­های تفریح طولانی به دانش آموزان این فرصت را می­دهد تا نیازهای فیزیکی، اجتماعی و عاطفی‌شان را از راه فعالیت­هایی مانند یوگا، رقص یا بالا رفتن از درختان ارضا کنند. فعالیت­های آموزشی­ ای که نیاز به تحرک زیاد دارد، به شکل درس سازمان داده‌ شده‌اند.

 مهم­ترین نوآوری محققان حوزه­ ی آموزش در این مدارس روش آموزش حلزونی است، ساختاری که بر اساس مشاهدات محققان از یادگیری طبیعی کودکان به  ‌دست‌آمده است. این روش آموزش به کودکان یک نوع دانش جایگزین به‌جای دانشی که معمولاً در کلاس­ها آموزش داده می­شود، ارائه می­دهد. این روش دانش ­آموزان را در موقعیت دانایان انواع مختلف دانش قرار داده و آن‌ها را به نحوی درگیر یادگیری دانش می­کند که هم خلاق شوند و هم نوع نگاه منحصربه‌فرد خود را داشته باشند.

روش یادگیری حلزونی رایگان بوده، استفاده از آن آسان است و می­توان از آن در یک جلسه­ ی آموزشی کوتاه، یک سفر یک‌روزه و یا پروژه­ های طولانی ­تر استفاده کرد. آموزش به روش حلزونی روشی پیشرو است که به آموزگاران این امکان را می­ دهد تا تجارب آموزشی­ را به‌گونه‌ای برنامه­ر یزی کنند تا دانش­ آموزان را به تولیدکنندگان فعال دانش تبدیل کند و اعتمادبه‌نفس آنان را افزایش دهد.

فرآیند آموزش حلزونی 5 مرحله دارد:

1- احساس و تجربه 2- ثبت و نگهداری 3- دست‌کاری و آزمایش 4- چارچوب دانشگاهی و فنی 5- سنتز و تولید.

در بخش بعدی این مقاله فرآیند آموزش حلزونی را توضیح می‌دهیم.


منبع:

 https://hundred.org/en/innovations/snail-based-learning?#posts

Menu