ایجاد ذهنیت حل مسئله در کودکان (بخش سوم)

ادامه‌ی راهکارهای مدیریتی و دستورالعمل ایجاد ذهنیت حل مسئله در دانش‌آموزان در زیر آورده شده است.

ایجاد ذهنیت حل مسئله در کودکان (بخش سوم)

ادامه‌ی راهکارهای مدیریتی و دستورالعمل ایجاد ذهنیت حل مسئله در دانش‌آموزان در زیر آورده شده است.

  • سطح مدیریتی: گام چهارم، آموزش تمام مدارس

برای گسترش این رویکرد باید یک برنامه‌ی زمان‌بندیشده تعیین شود. این برنامه باید طوری باشد که معلمان و مدیران به‌صورت نظام‌مند آموزش بینند یا به‌عبارت‌دیگر، هرسال به تعداد آموزگاران و مربیان آموزش‌دیده افزوده شود.

این عمل را می‌توان به دو روش انجام داد:

  • مدرسه به مدرسه

کارکنان هر مدرسه در دوره‌های دوساله رویکرد راه‌حل محور را می‌آموزند، به این صورت که نیمی از کارکنان مدرسه در طول سال اول و نیم دیگر در سال دوم آموزش خواهند دید و این فرآیند در هر مدرسه تکرار خواهد شد.

  • آموزش چند آموزگار از هر مدرسه به‌صورت هم‌زمان

آموزش به این صورت انجام می‌شود که برای مثال در سال اول سه آموزگار از هر مدرسه آموزش می‌بینند و در سال‌های آینده با توجه به بودجه، تعداد سه و یا بیشتر آموزگار جدید وارد دوره‌های آموزشی خواهند شد. این روند تکرار می‌شود تا زمانی که تمام معلمان برای انجام این روش آموزش‌دیده باشند. انتخاب معلمان می‌تواند بر اساس انگیزهٔ خود معلم یا نیاز به آموزش با توجه به حوزهٔ کاری آن‌ها باشد. همچنین می‌توان معلمان با دانش آموزان دارای نیازهای ویژه را در اولویت قرار داد.

  • در فنلاند

در شهر نمونه در فنلاند در هرسال 50 آموزگار با استفاده از روش دوم آموزش دیدند. در انتها این آموزگاران بازخوردهای مثبت و منفی آموزش را به مسئولان شهر و متصدیان آموزش ارائه کردند که این کار باعث بهبود کیفیت آموزش شد.

  • سطح مدیریتی: گام پنجم، قرار دادن رویکردِ راه‌حل محور در برنامه درسی

برای پیشبرد برنامه و همچنین تبدیل رویکرد راه‌حل محور به بخش ثابتی از مدرسه باید آموزش این رویکرد در برنامه درسی قرار گیرد

  • در فنلاند

فرایند ورود این رویکرد به برنامهٔ درسی و روزمرهٔ دانش‌آموزان در حدود 5 تا 6 سال بعد از شروع آموزش معلمان آغاز شد و با ارائهٔ پروپوزال و تأیید مسئولین، آموزش این رویکرد وارد برنامهٔ آموزشی شد.

در ادامه راهکارهایی برای اعمال این رویکرد برای آموزگاران ارائه شده است. با اعمال این راهکارها آموزگاران می‌توانند حتی بدون آموزش رویکرد راه‌حل محور را در مدارس ترویج کنند.

  • سطح مدرسه: راهکار اول، تغییر تفکر به سمت رویکرد راه‌حل محور

آموزگاران می‌توانند قبل از آموزش و یا حتی بدون آموزش، از ذهنیت راه‌حل محور در کار خود استفاده کنند. این کار با اعمال نکات زیر میسر می‌شود. با اتخاذ یک عادت جدید و بسیاری دیگر بعدازآن، می‌توان طرز فکر متمرکز بر راه‌حل را پرورش داد.

  • به چیزهای خوب توجه کنید. به نظر می‌رسد چیزهایی که بر آن تمرکز بیشتری می‌شود بیشتر رشد می‌کنند.

  • به نحوه صحبت کردن و کلماتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید توجه کنید. کلمات ما واقعیت ما را شکل می‌دهند.

  • در ذهنتان مشکل را به هدف تبدیل کنید. درنتیجه صحبت از مشکل تبدیل به بحث در مورد راه‌حل می‌شود. مشکل همچنان وجود خواهد داشت، اما تفکر، صحبت‌ها و اقدامات شما به‌جای مشکل به سمت هدف هدایت خواهد شد.

  • برای ساخت و پیشرفت تجربیات مثبت عاطفی آماده باشید و این تعداد تجربیات را برای خودتان و دیگران افزایش دهید.

  • حس قدردانی صادقانه را در هر شرایطی ترویج کنید.

  • حس همدردی را به‌جای قضاوت گسترش دهید.

  • سؤال بپرسید. فرضیه و تفسیر بدون آگاهی اغلب باعث اشتباه می‌شود.

  • در شرایط دشوار، سعی کنید به یاد داشته باشید که همه دارند تمام تلاش خود را در زمان محدود انجام می‌دهند. این طرز تفکر معمولاً به همهٔ افراد کمک می‌کند.

  • اگر یک وضعیت نیاز به تغییر داشته باشد، ابتدا یک تغییر کوچک ایجاد کنید و نتایج را بسنجید. اگر نتایج مثبت بود تغییر بزرگ‌تر را به‌تدریج اعمال کنید.

در بخش بعدی این مقاله نکته‌هایی برای اعمال ذهنیت حل مسئله در تعاملات اجتماعی، تمرین این ذهنیت در کلاس درس و راهکار گسترش این ذهنیت را در مدرسه توضیح خواهیم داد.


منبع: 

https://hundred.org/en/innovations/a-solution-focused-mindset-in-a-city

Menu