معلم‌های جدید و روزهای اول مدرسه (بخش اول)

معمولا، معلم‌های جدید مدرسه در روز اول با مجموعه ای از احساسات متفاوت از قبیل استرس و نگرانی و هیجان سروکار دارند.

معلم‌های جدید و روزهای اول مدرسه (بخش اول)

معمولا،  معلم‌های جدید مدرسه در روز اول با مجموعه ای از احساسات متفاوت از قبیل استرس و نگرانی و هیجان سروکار دارند. معلم‌های جدید تجربه‌ی تدریس را در ابتدا در یک محیط کنترل شده‌ی آموزشی و تحت نظارت یک معلم با تجربه دیگر و به عنوان دانش آموز می آموزند ولی باید دانست که مسئولیت معلم یک کلاس رسمی بسیار متفاوت‌تر است. مواردی که در زیر بیان شده اند هم برای معلم های تازه استخدام شده و بی‌تجربه و هم برای معلم های باتجربه‌ای که محل تدریسشان را به تازگی تغییر داده اند مفید است.

1-با فضای مدرسه آشنا شوید

طراحی داخلی و شکل کلی را یاد بگیرید. نسبت به راه های ورودی و خروجی آگاهی یابید. مکان کمدهای کلاس‌ها را یاد بگیرید تا اگر دانش آموز جدیدی از شما در این مورد سوالی پرسید، قادر باشید وی را راهنمایی کنید. محل استراحت معلم‌ها و اتاق خدمات معلم‌ها را نیز برای انجام اموری از قبیل کپی، تهیه کاغذ و برگه امتحانی و... یاد بگیرید.

2- قوانین وخط مشی های مخصوص معلم‌ها را مطالعه و درباره آن‌ها آگاهی کامل کسب کنید

هر کدام از مدارس دولتی، خصوصی، غیر انتفاعی و شبانه‌روزی قوانین ورویه‌های خاصی برای معلم‌های خود دارند. معلم‌ها باید به دقت کتابچه‌های راهنمای مربوطه را مطالعه کرده تا به طور کامل نسبت به این قوانین آگاهی یابند.

معلم ها باید یادبگیرند چگونه هنگامی که مریض هستند درخواست مرخصی کنند، چرا که به احتمال بسیار زیاد روزهای از سال به دلیل بیماری قادر به رفتن به کلاس درس نخواهند بود. راجع به قوانینی که برایتان مبهم است می توانید از همکاران دیگر سوال کنید. برای مثال، دانستن اینکه مدیر مدرسه چه انتظاری از معلم‌ها در اداره کلاس درس و همچنین دانش‌آموزان بی نظم دارد بسیار حائز اهمیت است. برای کسب آگاهی از این مورد می‌توان از معلم های قدیمی‌تر آن مدرسه سوال پرسید.

3-دانستن قوانین مدرسه مربوط به دانش آموزان

هر مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان قوانین مشخصی دارد که همه‌ی معلم ها باید در مورد آن قوانین نیز کاملا آگاه باشند. به همین خاطر معلم‌ها باید کتابچه های مربوطه را به دقت مطالعه کرده و به قوانینی که اختصاصا مربوط به دانش‌اموزان هست توجه ویژه‌ای کنند.

4-با همکاران ومعلم های دیگر ملاقات کنید

با همکاران دیگر آشنا شوید و زمینه‌ی دوستی را با همه‌ی آن‌ها ایجاد کنید، مخصوصاً آن‌هایی که از لحاظ تخصص به شما نزدیکتر هستند، چرا که در مواقعی از سال می‌توانید در مورد سوالاتی که برای شما پیش می‌آید یا نگرانی‌های دیگر از آن‌ها مشورت بگیرید. همچنین بسیار حائز اهمیت است که زمینه‌ی آشنایی را با همکاران حراستی، مسئولان کتابخانه، آزمایشگاه و دیگر کارکنان مدرسه فراهم کنید.

5-کلاس‌تان را سازماندهی کنید

معمولا معلم‌ها یک هفته و یا کمتر زمان در اختیار خواهند داشت تا ساعت برگزاری کلاس‌هایشان ومکان آن‌ها را مشخص کنند. هر معلم باید به طور دقیق و با توجه به برنامه یک ساله خود زمان و مکان کلاس‌های خود را معین کند. همچنین باید مواد درسی، محتوای مورد نیاز، جزوات و کتاب‌هایی را که قرار هستند در کلاس تدریس شوند از قبل تهیه کند.

6- تهیه جزوه و کپی های روز اول مدرسه

یکی از ابتدایی ترین مواردی که هر معلم باید فراگیرد رویه مربوط به فتوکپی‌گرفتن هر معلم و تهیه‌ی جزوه مربوط به کلاس برای دانش‌آموزانش است. در برخی مدارس برای انجام این کار نیاز هست که از قبل معلم با کارکنان مربوطه هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد. در برخی دیگر از مدارس معلم آزاد است و رویه‌ی خاصی وجود ندارد. هیچگاه چنین کارهایی را برای دقایق آخر کنار نگذارید همواره سعی کنید از چند روز قبلتر جزوه یا برگه هایی که نیاز هستند را آماده کنید.

منبع:

Kelly, Melissa (2018). “New-Teacher Strategies for the Start of School”. [Online] www.thoughtco.com. Available at https://www.thoughtco.com/new-teachers-first-day-of-school-7701

Menu