والدین چگونه می‌توانندفرزندان خودرا به ریاضیات علاقه‌مندکنند؟

تعدادی از والدین همواره با مسئله‌ای تحت عنوان نفرت فرزندشان از درس ریاضیات مواجه هستند. کودکان به دلایل مختلفی از ریاضیات تنفر دارند...

والدین چگونه می‌توانندفرزندان خودرا به ریاضیات علاقه‌مندکنند؟

تعدادی از والدین همواره با مسئله‌ای تحت عنوان نفرت فرزندشان از درس ریاضیات مواجه هستند. کودکان به دلایل مختلفی از ریاضیات تنفر دارند: برای عده‌ای این درس دشوار است، برخی دیگر ریاضیات را خسته‌کننده و بی‌فایده می‌بینند و هیچ علاقه ای برای انجام حتی تکالیف اندک و حل مسائل ساده ریاضی از خود نشان نمی‌دهند. والدین در طرف مقابل از شیوه‌های مختلفی برای مقابله با این مسئله استفاده می‌کنند و در بسیاری از مواقع با شکست روبه رو می‌شوند. در زیر استراتژی‌های آورده شده‌اند که به والدین در حل این معضل کمک می‌کند.

سطح متوسطی از مطلب درسی را برای کودک خود پیدا کنید.

یافتن سطح درست ومتناسب از سختی مطالب، کلید اصلی کمک به بچه ها برای لذت بردن از ریاضیات است. هیچ گاه برای یک کودک حل مسائل بسیار آسان رضایت‌بخش نیست و در طرف مقابل درگیر شدن و گیر کردن در حل مسائل بسیار سخت کودک را خسته و از ریاضیات گریزان می‌کند. هنگامی که بچه ها از یادگیری یک مطلب ریاضیات و یا حل یک مسئله نا امید و سرخورده می‌شوند، بلافاصله والدین احساس می کنند با بستن کتاب و توقف مطالعه بهترین کار را انجام داده‌اند. ممکن است این تصمیم درستی باشد اما راه هایی دیگری برای مطابقت با سطح دشواری مطالب و پیدا کردن سطح درست و متناسب با توانایی کودکان وجود دارد.

مسئله های کمتری  را با فرزند خود کار کنید.

اگر کودک شما از حجم بالای تمرینات خسته می‌شود، حجم آن‌ها را کمتر کنید. فرزند شما مجبور نیست مسائلی را که باعث آشفتگی و بهم ریختگی او می شود حل کند. همچنین از تمرینات آسان رد شوید و سعی کنید تمریناتی را برای کودک خود انتخاب کنید که نیاز به تمرکز و کار بیشتر دارند اما نه مسائل بسیار دشوار که از عهده حل آن‌ها بر نیاید.

تمرین و مرور زیاد

در حالی‌که برخی از بچه ها برای اینکه از ریاضیات متنفر نباشند مسائل کمتری را حل می‌کنند، برخی دیگر نیاز دارند تمرینات و مسائل بیشتری حل کنند. اگر فرزند شما در یادگیری و حفظ آنچه که قبلا آموخته است مشکل دارد، حتما قبل از اینکه مطلب جدیدی آموزش داده شود باید به عقب برگشت و از یادگیری آن مطلب وکسب مهارت لازم اطمینان حاصل نمود.

هر مرحله از درس ریاضیات بر روی مرحله و یا مطلب قبلی بنا می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان هنگامی که یکی از مطالب قبلی را فراموش می‌کنند، در یادگیری مطلب جدید دچار مشکل ‌شوند. به همین دلیل والدین باید قبل از شروع مطلبی جدید و پیچیده مطمئن شوند که مطالب پیشین تمام و کمال در ذهن فرزندشان جای گرفته و فرزند آن‌ها تمامی مطالب ونکات ریز و درشت را آموخته است.

یک زمان سنج داشته باشید

اگر کودکی از لحاظ تمرکز و توجه دچار کمبود است و از طرفی نیاز به تمرین بسیار دارد، والدین می‌توانند با تقسیم کردن مطالب وت کالیف در چند بخش زمانی کوچک، سختی یادگیری را برای دانش‌آموز خود آسان کنند. یک زمان‌سنج (تایمر) در دست بگیرید و از فرزند خود بخواهید در مدت زمان کوتاه بهترین تلاشش را بکند. بسیاری از بچه ها از اینکه در 15 دقیقه چه کارهایی را با بهترین کیفیت قادر هستند انجام دهند شگفت زده می‌شوند. همواره به عنوان والدین بچه‌ها،  سطح انتظار واقعی‌تری از فرزند خود، به خصوص آن‌هایی که در سنین پایین هستند، داشته باشید. معمولاً دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی تنها قادر هستند 5 الی 10 دقیقه تمرکز خود را روی مطلب حفظ کنند.

نوشتن را کمتر کنید

در واقع انجام هر کاری که باعث درد فیزیکی شود، برای فرد بسیار کمتر لذت‌بخش خواهد بود. دانش‌آموزان کم سن و سال در مقاطع ابتدایی هنگامی که با حجم بالای نوشتن و تمرین و حل مسائل روبه رو می‌شوند، خیلی زود مقاومت خود را از دست داده و اذیت می‌شوند. اگر کودک شما از اینکه مجبور باشد از روی صورت سوال کتاب دوباره بنویسد و سوال را حل کند اذیت می شود او را مجبور نکنید. نیازی به کپی‌کردن از کتاب و نوشتن دوباره متن و مشق‌های سنگین نیست. بلکه اجازه بدهید که اگر راحت‌تر است به صورت شفاهی به سوال جواب دهد.

شیوه‌ی دیگر برای کم‌کردن فشار تمرینات نوشتاری درس ریاضیات، حل‌کردن مسائل با کمک والدین روی یک تخته سفید کوچک است. برای یک کودک، نوشتن روی تخته سفید بسیار آسان‌تر و لذت بخش تر از نوشتن با مداد بر روی کاغذ است. زیرا نوشتن بر روی تخته سفید نیازی به تمرکز بالا برای مرتب و هم اندازه نوشتن ندارد.

پشتیبانی ومشاوره به کودکی که قرار است ریاضیات یاد بگیرد

در بسیاری از مواقع زمانی که یک دانش‌آموز با مسئله‌ای ریاضیاتی درگیر است و تمام تلاش خود را جهت یادگیری آن مطلب یا حلّ آن مسئله به کار می‌گیرد، نیاز به راهنمایی و حمایت از طرف معلم یا والدینش دارد. گاهی ممکن است یک توصیه‌ی ساده راهنمایی بزرگی برای دانش آموز شود و او را از سردرگمی خارج کند. همواره والدین باید حامی کودک خود بوده و او را تشویق کنند علاوه بر این همواره باید بر مراحل یادگیری وی نظارت کرده و در زمان‌های مناسب کودک را به خوبی راهنمایی کنند.



منبع:

Uche, Ugo (2018). “What to Do When Your Child Hates Math”. [Online] www.psychologytoday.com. Available at https://www.psychologytoday.com/us/blog/promoting-empathy-your-teen/201806/what-do-when-your-child-hates-math

Menu