چگونه فرزندان را در برابر سختی‌ها مقاوم کنیم؟

اینکه والدین تمام تلاش خود را در جهت محافظت از کودکان خود در مقابل آسیب‌ها و دردها می‌کنند امری طبیعی است.

چگونه فرزندان را در برابر سختی‌ها مقاوم کنیم؟

اینکه والدین تمام تلاش خود را در جهت محافظت از کودکان خود در مقابل آسیب‌ها و دردها می‌کنند امری طبیعی است. اما اگر والدین مانع از رویارویی بچه ها  با مشکلاتی  شوند که خود به تنهایی قادر به حل آن‌ها هستند، باعث رساندن آسیب بزرگ‌تری به فرزندان خود می‌شوند. در واقع، در این شرایط والدین مانع یادگیری این امر مهم توسط فرزندان خود می‌شوند که چگونه باید با مشکلات  مواجه شد و آن‌ها را حل کرد.
جملاتی از قبیل: من خودم برات انجام می‌دهم، بزار من این کار را انجام بدهم، خودم با معلمت راجع به تو حرف میزنم نگران نباش، من حواسم به فلان قضیه هست نگران نباش، تو نمی توانی از پس این کار بر بیایی و. مانند آن‌ها همگی اثرات منفی بسیاری بر بچه‌ها دارند.

گاهی مواقع بهترین کاری که والدین باید انجام دهند این است که به بچه‌ها اجازه دهند خودشان تلاش کنند. این کار به فرزند شما کمک می‌کند مهارت‌های مهم زندگی را یاد بگیرد و اعتماد پدر و مادر را نسبت به توانایی ها واستعدادهای خود در برابر مشکلات نشان دهد. در اینجا پنج  چالش مهم و سازنده ای که هر بچه ای با آن‌ها روبرو می‌شود و  باید یادبگیرد چگونه آن‌ها را مدیریت کند مطرح کرده‌ایم. والدین می‌توانند با پرسیدن سوالات مرتیط یا نشان دادن حمایت به آن‌ها در این راه کمک کنند، اما در نهایت عمل به توصیه و پاسخ به سوال یا مشکل باید بر عهده خود بچه ها باشد.

خستگی

برخلاف تظاهر کودک، تا به حال هیچکس بخاطر خستگی فوت نشده یا آسیب جدی ندیده است. اگر کودک شما از داشتن احساس خستگی شکایت می‌کند، احساس نکنید که شبیه شما باید این مسئله را حل کند. اگر کمی صبر کنید خواهید دید در نهایت دوباره فعالیت خود را از سرگرفته و مشغول می‌شود.

انتخاب ها

چه انتخاب مربوط به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها باشد یا انتخاب یک بستنی خوشمزه، انتخاب‌کردن باعث رد شدن گزینه‌های دیگر می‌شود.  انتخاب ممکن است برای بچه ها آزاردهنده یا ترسناک باشد، اما در مقابل می‌تواند تمرین خوبی برای آینده آن‌ها به شمار آید. گرفتن تصمیم‌های کوچک به بچه‌ها کمک می‌کند گزینه های مختلف را بسنجند و اهمیت هر کدام را بررسی کنند. . اگر انتخاب اشتباهی انجام دهند یاد می‌گیرند که عواقب آن را نیز به تنهایی بپذیرند تا در آینده انتخاب‌های درستی کنند.

شکست

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک بازی از همان مقاطع ابتدایی تا جوانی، یادگرفتن این اصل است که شکست و پیروزی موقتی است. اگر والدین مانع از این شوند که فرزندانشان طعم شکست را بچشند، باعث می‌شود شکست برای آن‌ها غیر قابل تحمل شود و همین باعث می‌شود بچه‌ها برای پیروز شدن دست به تقلب و کارهای غیر قابل قبول دیگری بزنند. زمانی که والدین به بچه های خود اجازه می‌دهند شکست بخورند، در واقع به آن‌ها این شانس را می‌دهند که یاد بگیرند در مواقع شکست چگونه شرایط را کنترل کنند و برای دفعات بعدی چگونه پیروز شوند.

انجام ندادن تکالیف مدرسه 

گاهی مواقع فراموش‌کردن انجام تکالیف مدرسه توسط دانش آموز یا نخواندن درس برای امتحان روز بعد درس‌های فراوانی به دانش آموز میدهد. دانش‌آموز می بیند که اگر روزی فراموش کند که کاری را باید انجام میداده اما نداده است دیگر دنیا به پایان نرسیده و همیشه قرار نیست همه‌ی کارها بی نقص باشند. بچه‌ها می‌توانند بعد از پیش آمدن چنین شرایطی یاد بگیرند چه کارهایی باید برای جلوگیری از اتفاق دوباره این اشتباه انجام دهند.

بحث و جدل با یک دوست

بحث و دعوا بخش عادی دوستی‌های کودکان است. یادگیری حل مشکلات از طریق متقاعد کردن یکدیگر، سازش، مهربانی و بخشش، فراموش کردن، همگی می توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌ های لازم که در زندگی آینده ضروری هستند فراگیرند.


منبع:

Kennedy-Moore, Eileen (2016). “Struggles That Make Kids Stronger”. [Online] www.psychologytoday.com. Available at https://www.psychologytoday.com/us/blog/growing-friendships/201607/struggles-make-kids-stronger

Menu