محسن دهقانکار، رتبهی 3 ریاضی منطقهی 3 از تنکابن:
با شرکت در آزمونها فهمیدم نباید بهراحتی ناامید شوم
از چه زمانی به کانون آمدی و در چند آزمون برنامهای شرکت کردی؟
از سوم دبیرستان در 27 آزمون برنامهای کانون شرکت کردم.
از نظر شما برنامهی راهبردی کانون چه ویژگیهایی داشت؟
میدانستم اگر طبق آن درس بخوانم چیزی از قلم نمیافتاد و این موضوع به من آرامش میداد. دورههای درسها در برنامه هم خیلی خوب بود.
اینکه میدانستی چیزی از قلم نمیافتد آیا از قبل برنامهی راهبردی را تا آخر بررسی کرده بودی؟
من از سالهای قبل برنامهی راهبردی را نگاه کرده بودم و کاملاً با روال آن آشنایی داشتم.
از چه ترازی شروع کردی و چه تغییراتی در تراز داشتی؟
از مهرماه سال چهارم با تراز 7400 شروع کردم و در ماههای آخر به بالای 8000 رسید.
برای این رشد تراز چه کارهایی کردی؟
در بعضی از درسها متوجه شدم که چگونه باید بخوانم. از اشتباهاتم در آزمونهای قبلی درس میگرفتم.
از اشتباهات خود ناراحت میشدید یا درس میگرفتید یا هر دو؟
اول ناراحت میشدم ولی سعی میکردم از آنها درس بگیرم و از این تجربهها برای آزمونهای بعدی استفاده کنم.
از لحاظ مهارتهای فراشناختی چه امتیازی به خود میدهی؟
من از 10 به خودم 9 میدهم. با تجربهای که در آزمونها به دست آوردم مهارتهای فراشناختیام زیاد شد. به طور مثال در درس ادبیات یاد گرفتم آن را چگونه بخوانم و برای هر مبحث چگونه برنامهریزی کنم.
بین ویژگیهای ذاتی و مهارتهای اکتسابی کدامیک سهم بیشتری در موفقیت تو داشته است؟
اول از همه تلاش و زحمت را مؤثر میدانم و البته استعداد آن را هم داشتم.
پدر و مادرت چه کاری برایت کردهاند که به لحاظ آموزشی برایت مؤثر بوده است؟
علاوه بر تأمین امکانات مادی و معنوی هیچ وقت مرا با کسی مقایسه نمیکردند و سعی میکردند روحیهام را قوی کنند.
یک جمله در مورد خودت بگو.
با شرکت در آزمونها فهمیدم نباید بهراحتی ناامید شوم و در شرایط نامطلوب بهسرعت روحیهام را به دست آورم. اوایل حدود سه چهار روز حالم بد میشد اما بهمرور یاد گرفتم هیجاناتم را کنترل کنم و تمرکزم را برای جبران بگذارم.