گفت‌و‌گوی کاظم قلم‌چی باعلی منصوریان،رتبه3ریاضی کشور سال 1402

علی منصوریان هستم، از کرمانشاه، رتبه‌ی 3 کشوری و رتبه‌ی 2 منطقه‌ی 2 در کنکور سراسری رشته‌ریاضی سال

گفت‌و‌گوی کاظم قلم‌چی باعلی منصوریان،رتبه3ریاضی کشور سال 1402

علی منصوریان

رتبه 2 ریاضی منطقه 2 و رتبه 3 کشور 

شهر: کرمانشاه

تحصیلات و شغل مادر:دکترای صنایع غذایی و کارمند اداره غله و بازرگانی

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی ریاضی محض و کارمند اداره پست و ارتباطات

سال‌های حضور در کانون: 1 سال

میانگین تراز کانونی: 7379

تعداد آزمون: 49 آزمون


پیاده‌سازی: شیلا کیانی

خودتان را معرفی کنید؟

علی منصوریان هستم، از کرمانشاه، رتبه‌ی 3 کشوری و رتبه‌ی 2 منطقه‌ی 2 در کنکور سراسری رشته‌ریاضی سال 1402 


شماصحبت‌های آقای مسیحا باقری تنها را  شنیدید، از صحبت‌های ایشان چه نکته‌ای برای شما جالب بود؟

جالب‌ترین نکته برای من در مورد تحصیل ایشون بود  که روی  المپیاد تمرکز کرده بودند و مجدد روی مسیر کنکور تمرکز کردند،  تغییر مسیری که داشتند که توام با موفقیت بود، این برای من نکته خیلی جالبی بود.


اقای منصوریان شماهم یک ویژگی مشترک با آقای باقری تنها دارید؛ اینکه فکر کنم که سالیان زیادی بوده که چنین رتبه‌ای در ریاضی در کرمانشاه نداشتیم؟ 

 بله دقیق اطلاع ندارم که چند ساله؟ ولی متاسفانه زیاد توفیقی در  این رشته نداشتیم، پارسال در رشته‌ی انسانی رتبه‌ی یک کشوری از کرمانشاه بود و خوب قطعا بچه‌های کرمانشاه این پتانسیل را  دارند که به  همچین جایگاه‌هایی برسند و امیدوارم که این پتانسیل قدر دانسته شود  تا این راه انشاالله ادامه دار باشد .


به نظرتان ویژگی شخصی شما چیست که موفق به کسب  چنین رتبه‌ی درخشانی شدید؟

مهمترین ویژگی که می‌توانم بگویم استمرار داشتن در مسیر بوده  است.

می‌توانید توضیح دهید؟

 بله اگر بخواهم راجع‌ به فایده‌های استمرار داشتن بگویم اینستکه همیشه استمرار داشتن در مسیر به خصوص مسیرکنکور باعث می‌شد که همیشه در جریان درس خواندن قرار بگیرم و مطالب راحت‌تر برایم تثبیت شود، حالا با مرورهایی که وجود داشت و یک نکته‌ای هم که وجود دارد اینکه  انجام دادن یک کار تکراری و یک کار واحد به صورت مداوم برای اکثر آدم‌ها خیلی طاقت فرساست... در عرصه‌ی رقابتی واقعا  اراده می‌خواهد ... بله دقیقا در  عرصه‌ی رقابتی مثل کنکور ، داشتن یک همچین ویژگی مثل استمرار می‌تواند خیلی کمک کننده باشد که حالا آدم‌ها را جلو بیاندازد و این برایم انگیزه می‌شد، در واقع منشا اراده می‌شد که این ویژگی را در خودم تقویت کنم.


 شما درس‌های رشته ریاضی را  چقدر تست می‌زدید چقدر تشریحی حل می‌کردید و چقدر روخوانی می‌کردید؟

من خیلی زمان کمی روی خواندن درسنامه و خواندن تشریحی می گذاشتم، قبل کنکور دی که  تمرکزم روی کنکور بود، چون من کنکور اصلی ام کنکور دی بود، حدود ده درصد وقت را شاید به خواندن درسنامه اختصاص می‌دادم و نود درصد وقتم را به تمرین کردن می‌پرداختم.


حالا بیشتر مساله حل می‌کردید یا  بیشتر تست می‌زدید؟بعضی‌ها  معتقدند  تست زدن یک مطالعه‌ی سطحیست و دانش عمیق به یادگیرنده نمی‌دهد، نظر شما چیست؟

  به نظر من تست  در واقع خودش نوعی قالب برای ارائه سؤال است و خیلی نمی‌تواند تعیین کند که هدف چقدر عمق دارد و چقدر سطحیست ؟

خیلی مربوط می شود به طراح که چه سوالی را قرار است در این قالب بپرسد،  درسته که سوال‌های تشریحی و تستی  بعضا هدف‌های متفاوتی دارند، ولی اصلی‌ترین عامل این قالب نیست .

پس در واقع تلویحا معتقدید  که با همین تست زدن هم می‌شود به دانش عمیق رسید؟

 بله درسته


پدر شما کارشناسی ریاضی محض خوانده اند، ایشان در علاقه و پیشرفت تا این حد درخشان و زیاد شما در رشته‌ی ریاضی، چقدر موثر بودند؟

بیشتر در علاقه‌مند کردن من به این مسیر و به مقوله‌ی ریاضیات به طور کلی و قطعا تاثیر  داشتند.


قبل از اینکه وارد دبستان شوید چقدر ریاضی بلد بودید؟

دقیقا می‌خواستم الان همین را بگویم که به واسطه همین علاقه چیزهای ابتدایی را بلد بودم و چیزهای پایه ای  مثل کار با اعداد ، اعمال  اصلی ریاضی مثل جمع و تفریق در سطح های پایین تر و شمردن اعداد را  بلد بودم؛خوب همان که گفتم که بیشتر علاقه‌مندم کردند به این مسیر...


 بعد در دوره‌ی دبستان هم ادامه دادند یا  ادامه ندادند؟

 نه بیشتر مواقع مسئولیت درس خواندنم  به عهده‌ی خودم بود و خودمم در واقع اینجوری ترجیح می‌دادم ولی خوب در همان مسیر قرارم دادند.


برای مطالعه روش  ویژه‌ی خودتان داشتید ؟

 عمدتا نه، همان روش‌های روتینی که اکثر بچه‌ها استفاده می‌کردند، حالا اگه به یک موضوع سختی برخورد می‌کردم، سعی می‌کردم که هرجوری شده حالا به زبان خود بازگو کنم و به هر روشی که شده یاد بگیرم .


امسال  که تغییرات زیادی در کنکور ایجاد شد برای کنکوردی و تیر ماه شما چه تلفیقی را ایجاد کردید؟

من از اواسط سال یازدهم که اخبار در مورد حذف  شدن دروس عمومی و به وجود اومدن دو کنکور قوت گرفته بود، برنامه‌ام را فشرده کردم که به کنکور دی برسم و کنکور اصلیم کنکور دی ماه باشد که بعدش بتوانم تمرکزم از دی به بعد روی امتحانات نهایی بگذارم و خدا را شکر همین هم  شد.


نمره‌ی سوابق تحصیلی و نمره‌ی کنکورتون چند شد؟ درصدهایتان چقدر شد؟ 

درصدهایم در کنکور دی ماه که کنکور اصلی بود:

 ریاضیات: 75%- فیزیک : 96%- شیمی :82% 

 ریاضی را خیلی بالا زدید؟

 برای ریاضی خیلی آماده بودم و یک برهه‌ی زمانی خیلی فشرده  کار کرده بودم .

ترازکنکورتان چند شد؟

 13587

گفت‌و‌گوی کاظم قلم‌چی باعلی منصوریان،رتبه3ریاضی کشور سال 1402

در دانشگاه چه رشته‌ای را انتخاب می‌کنید و هدفتان برای آینده چیست ؟

من رشته‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف را قرار است انتخاب کنم و دوره‌ی کارشناسی را امیدوارم در همین دانشگاه به اتمام برسانم و در مورد هدف شغلی هم هنوز به پختگی و دید کافی نرسیدم که بخواهم قاطعانه  تصمیم‌گیری کنم و تجربه‌ی کافی ندارم.

 

  در مورد انتخاب رشته با خانواده توافق داشتید یا اختلاف نظر داشتید؟

 برای انتخاب رشته‌ی نهم به دهم برای دبیرستان، خانواده با اینکه رشته ریاضی را ادامه دهم، مخالف بودند و  بیشتر معتقد بودند که باید به رشته‌ی تجربی بروم، علاقه‌ خودم  و خودم را می‌شناختم و مسئولیت تصمیمم را کاملا بر عهده گرفتم.


آیا فکر می کنید گرایش به رشته ریاضی که کم شده است، دوباره برگردد؟

قطعا کم شده است، ولی چون رشته  ریاضی پایه‌ی علوم مهندسی است و علوم مهندسی برای پیشرفت کشور خیلی اهمیت دارد و قاعدتا باید تدابیری اندیشیده شود که به آن بیشتر توجه شود و امیدوارم که این اتفاق بیافتد.


نکته‌ای هست که خودتان دوست داشته باشید، بیان کنید؟

 بله جا دارد از این فرصت استفاده کنم و از خانواده‌ی عزیزم مخصوصا پدر و مادرم و همه‌ی عزیزانی که من  را در این راه حمایت کردند، تشکر کنم.


  دو  رتبه‌ی کشوری ممتاز رتبه های 2 و 3 آقای مسیحا باقری تنها و شما؛ بعد از سال ها هر کدام در کرمانشاه در رشته ریاضی  رکوردشکن هستید، فکر می‌کنید  چقدر تاثیر دارد  که بچه‌های شهر خودتان علاقه‌مند شوند و وارد این فضای درس خواندن شوند؟

 امیدوارم که تاثیرگذار و منشا انگیزه برای بچه‌ها باشد و مهم‌تر از همه باعث خودباوری شان شود، چون خیلی وقت‌ها به یک الگویی نیاز است که به خودباوری رسید. 


برای مشاهده سایر مصاحبه‌های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu