گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با ابوالفضل سلطانی رتبه953استثنایی حرکتی

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با ابوالفضل سلطانی رتبه 953 ریاضی جسمی حرکتی

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با ابوالفضل سلطانی رتبه953استثنایی حرکتی


کاظم قلم‌چی‌: مدال طلای این مراسم ما برای دانش آموزان استثنایی است برای اینکه بچه‌ها موقعی که متن‌های شما را می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مدال نقره مراسم برای بچه‌هایی است که از روستا و از شهرهای کوچک آمدند، پدرشان کارگر یا کشاورز بود.

مدال برنز هم می‌رسد به بچه‌های منطقه‌ی 3 که امسال رتبه کشوری آوردند بعد رتبه‌های 1 کشوری

در  مراسم می‌بینید که هم بچه‌های برتر و هم پدر مادرها و حاضران دیگر کار شما را بسیار ارج می‌نهند.


گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با ابوالفضل سلطانی رتبه953استثنایی حرکتی


ادریس فتحی، مسئول بخش دانش آموزان استثنایی

بنده خودم نابینا هستم و در حال حاضر دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و در سال 96 با کسب رتبه 1 در آزمون ورودی دکترای دانشگاه تهران پذیرفته شدم. افتخار این را دارم که به مدت 12سال سابقه همکاری با بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی را در بخش دانش آموزان استثنایی داشته باشم. بنیاد هر سال بدون هیچ گونه شرطی تمامی دانش آموزان استثنایی را در تمامی آزمون‌ها بورسیه می‌کند و در سال تحصیلی 1402-1401 تعداد 2305 دانش‌آموز استثنایی بورسیه بنیاد بودند. در کنکور 1402، هفده نفر از دانش آموزان استثنایی موفق به کسب رتبه‌های زیر 1000 شدند. از این 17 نفر، 12 نفرشان در بیش از 50 آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کردند و امروز در جشن تجلیل از نخبگان کشوری میزبان 9 نفر از این عزیزان هستیم. 

از این 9دانش‌آموز هم 8 نفرشان در بیش از 50آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کردند و 3 نفرشان بیش از 100 آزمون حضور داشتند. 

نکته‌ی جالب و قابل توجه امسال این است که 4 نفر از این دانش‌آموزان نابینا و کم بینایی هستند که از شهر شیراز هستند. یعنی ما اصلا سابقه نداشتیم که در یک شهر این تعداد دانش آموز استثنایی به خصوص نابینا و کم‌بینا رتبه‌ی زیر 1000 کسب کنند. 

از سال 92 تا به امروز ما هر سال از شهر شیراز رتبه‌ی برتر داشتیم و امسال برای اولین بار 4رتبه برتر داشتیم. 


 



ابوالفضل سلطانی در یک نگاه 

نام شهر :‌ قزوین

رتبه 953 ریاضی منطقه 3

شغل و تحصیلات پدر : کارمند بیمارستان

شغل و تحصیلات مادر : خانه‌دار و دیپلم

نوع معلولیت جسمی حرکتی از نوع دیسروفی عضلانی

 

از کی به کانون آمدید و در چند آزمون شرکت کردید؟

من از سال کنکورم به کانون آمدم و در 14 آزمون شرکت کردم.

 

چه رشته‌ای می‌خواهید بروید؟ هدف‌تان چیست؟

علاقه‌ام کامپیوتر بود ولی چون دانشگاه محور انتخاب کردم احتمالاً صنایع بروم.

 

دانشگاه محوری یعنی مثلا دانشگاه شریف را اول انتخاب کرده‌اید؟

بله؛ دانشگاه شریف و امیرکبیر را ترجیح می‌دهم. 

 

خوب شما در مسیر درس خواندن با چه دشواری‌هایی مواجه شدید و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید به این جایگاه برسید؟

دشواری اول اینکه اکثر موسسه‌ها پله داشتند و اصلا جای تردد ویلچر ندارند و ما بابت این قضیه خیلی اذیت شدیم تا جایی را پیدا کنیم که رمپ داشته باشد. دوم اینکه ما ویلچرهای درست نداریم، همین ویلچر به سختی تا تهران آمده، حمل و نقلش سخت است و حتی تردد در سطح شهر برایمان مشکل می‌باشد. از مشکلات دیگر در این راه مشکلات مالی بود، به عنوان مثال برای اینکه بخواهیم به صورت حضوری در کلاس کنکور شرکت کنیم باید یک دفعه‌ بالای ده میلیون تومان هزینه می‌کردیم اما به شکل غیر حضوری حدوداً با 3-2میلیون تومان می‌شد، ولی همان نیز برای قشر کارمند زیاد است و در این وضع فشار وارد می‌کند. من الان خودم ثبت اختراع دارم و می‌خواهم آن را انجام دهم همان نیز خودش یک هزینه‌ی جداگانه دارد که وسعم نمی‌رسد. مشکلات زیادتری نیز در سر راهمان است که فرصت ابراز آن‌ها نیست اما مهم‌ترین آن‌ها مشکلات مربوط به ویلچر و هزینه‌های مالی می‌باشد.

 

بریم سراغ دستاوردهایی که داشتید و نتایجی که توانستید علی‌رغم این دشواری‌ها به دست بیاورید. شما ابتدا با چه ترازی شروع کردید و آیا بعدا بهتر شدید؟

خوب من وقتی به کانون آمدم و در آزمون‌ها شرکت کردم، اولین ترازم زیر 5000 بود. مخصوصاً که با کرونا مواجه شدیم و مدارس مجازی شدند. بابت همین موضوع من در پایه‌ی یازدهم سعی کردم دوباره سال دهم که مجازی بود را دوباره بخوانم تا بلکه بتوانم درس‌های پایه‌های بالاتر را راحت‌تر یاد بگیرم. در سال کنکور در ابتدا من ترازم خوب نبود ولی وقتی جلوتر رفتم مخصوصاً بعد از عید من جهش خیلی خوبی داشتم و ترازم خیلی افزایش پیدا کرد.

 

برای این پیشرفت چه کاری کردید؟ 

خیلی تست زدم. چون  اوایل نمی‌توانستم تست بزنم رتبه و ترازم پایین می‌شد. پیش خودم می‌گفتم چرا ترازم بهتر نمی‌شود؟ خوب من درس خوانده بودم ولی تست کار نکرده‌ بودم همین  تست‌زنی در کسب تراز و درصد خوب خیلی تاثیر دارد.

 

 یعنی دقیقا ترازتان از چند به چه عددی رسید؟

الان دقیقا یادم نیست ولی زیر 5000 بود و به نزدیکی‌های 6000 رسید.

 

پس 1000نمره رشد تراز داشتید؟

ترازم زیر 5000 بود. اوایل سال درصدهایم خوب نبود و اصلا بالا نبود، تقریباً دو الی سه ماه قبل از عید، به صورت حرفه‌ای تست‌زنی می‌کردم در نزدیکی عید درصدهایم بالا آمد. مشاور به من گفته بود که اگر تست بزنم درصدهایم به صورت جهشی بالا می‌آید.

 

درصدهای‌تان را بگویید:

فیزیک : 30%   ریاضی :   12.5%    شیمی : 12.5% 


برای مشاهده سایر مصاحبه‌های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید


Menu