گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با سیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه‌ی2ریاضی کشور

از دوم دبیرستان به کانون آمدم و سال سوم و چهارم دبیرستان از طرف مدرسه‌ام (علامه حلی 10) در 34 آزمون برنامه‌ای بدون غیبت شرکت کردم.

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با سیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه‌ی2ریاضی کشور

گاهی پیش آمد که ترازم خیلی افت کرد




از چه زمانی به کانون آمدی و در چند آزمون‌ برنامه‌ای کانون شرکت کردی؟

از دوم دبیرستان به کانون آمدم و سال سوم و چهارم دبیرستان از طرف مدرسه‌ام (علامه حلی 10) در 34 آزمون برنامه‌ای بدون غیبت شرکت کردم.

چه عاملی باعث شد که بدون غیبت در آزمون‌ها شرکت کنی؟

سال دوم و سوم دبیرستان که حجم درس‌ها کم‌تر بود شرکت می‌کردم تا بدانم آیا یادگیری‌ام خوب بوده یا خیر. با آزمون دادن متوجه اشکالاتم در روش‌های درس خواندن می‌شدم و فرصت اصلاح آن‌ها را داشتم. نگاهم به آزمون‌ها با هدف ارزیابی بود و دلیلی نمی‌دیدم که غیبت کنم.

از نظر شما برنامه‌ی راهبردی چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

 مهم‌ترین ویژگی آن برای من این بود که تمام مباحث به طور جزئی پوشش داده می‌شد و فرصت برای یادگیری وجود داشت. با آزمون دادن هم متوجه می‌شدم که چه‌قدر از مطالب را یاد گرفته‌ام. بعد از چند آزمون هم یک آزمون جامع داشتیم که مرحله‌ی عمیق‌تری از یادگیری محسوب می‌شد. به نظرم قرارگیری آزمون‌ها در بازه‌های زمانی معین هر کدام هدف مشخصی در راستای عمیق‌تر شدن یادگیری داشت.

سیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه‌ی2ریاضی کشور


از چه ترازی شروع کردی و به چه ترازی رسیدی؟

من دوم دبیرستان با تراز 6700 شروع کردم و در سال چهارم به 8700 رسیدم.

دلیل این پیشرفت را چه می‌دانی؟

سال دوم دبیرستان زیاد به کنکور فکر نمی‌کردم و هدفم یادگیری درس‌ها بود. تکالیفم را انجام می‌دادم و فشاری را متحمل نمی‌شدم. به این ترتیب تا سال سوم به طور منظم درس خواندم بدون این‌که لازم باشد به خودم فشار بیاورم. سال چهارم حجم درس‌ها بیش‌تر شد ولی باز هم طبق برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتم و آن هم به صورت تدریجی مرا جلو می‌برد. از اول تا آخر سال هم پیشرفت تدریجی داشتم.

چه‌قدر از موفقیت خود را حاصل هوش و استعداد ذاتی خود می‌دانی؟

من قبلاً چون در المپیاد هم شرکت کرده بودم بیش‌تر سهم موفقیت را در ویژگی‌های ذاتی می‌دانستم اما با شرکت در کنکور نظرم عوض شده است. به نظرم فقط 20 درصد از ویژگی‌های ذاتی می‌تواند در موفقیت نقش داشته باشد و بقیه‌ی آن به تلاش و پشتکار مربوط می‌شود. تلاش می‌تواند کمبود استعداد را جبران کند.

در مورد خودت چه صحبتی داری؟

من در آزمون‌ها به رقابت با دیگران فکر نمی‌کردم و گاهی پیش آمد که ترازم خیلی افت کرد. به دنبال علت آن بودم تا این‌که وقتم را با نگرانی هدر بدهم. به این فکر می‌کردم که چه کاری باید بکنم که دیگر تکرار نشود.

 سیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه‌ی2ریاضی کشورسیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه‌ی2ریاضی کشورسیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه‌ی2ریاضی کشور

Menu