سوالات متداول درباره‌ی اینستاگرام

اینستاگرام برنامه‌ای برای به اشتراک گذاشتن عکس است که تأکید زیادی بر اشتراک دارد - بیش‌تر یک شبکه‌ی اجتماعی بر پایه‌ی تصاویر است.

سوالات متداول درباره‌ی اینستاگرام

چرا کودکان عاشق اینستاگرام هستند؟

اینستاگرام برنامه‌ای برای به اشتراک گذاشتن عکس است که تأکید زیادی بر اشتراک دارد - بیش‌تر یک شبکه‌ی اجتماعی بر پایه‌ی تصاویر است. این نوعی از ارتباط است که در اصل از طریق تصاویر انجام می‌گیرد. جوانان عکس گرفتن، ادیت عکس، به اشتراک گذاشتن عکس و نظر دادن در مورد عکس‌ها را دوست دارند - اما آن‌ها فقط نظر نمی‌دهند؛ آن‌ها از طریق عکس‌ها با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند؛ آن‌ها مکالمه‌هایی چندرسانه‌ای ایجاد می‌کنند که شامل تعداد زیادی «لایک» و لینک است.

آیا برای استفاده از اینستاگرام محدودیت سنی وجود دارد؟

بله، طبق قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان در فضای مجازی، حدّاقل سن استفاده از اینستاگرام 13 سال است. امّا اینستاگرام از کاربران نمی‌خواهد که سن‌شان را مشخص کنند و بسیاری از کودکان کوچک‌تر (اغلب با اجازه‌ی والدین‌شان) از خدمات آن استفاده می‌کنند. این‌که آیا اینستاگرام «امن» است یا خیر، بیش‌تر از این که به سنّ شخص بستگی داشته باشد به این بستگی دارد که شخص چگونه از آن استفاده می‌کند، امّا اینستاگرام حساب‌های زیر سنّ مجاز را حذف خواهد کرد، در صورتی که مطّلع شوند و بتوانند اطمینان حاصل کنند که کاربر مورد نظر کم‌تر از 13 سال سن دارد.

خطرات استفاده از اینستاگرام چیست؟

چیز ذاتاً خطرناکی در مورد اینستاگرام وجود ندارد، امّا مهم‌ترین چیزهایی که والدین نگران آن هستند، مشابه سایر شبکه‌های اجتماعی است: رفتار بد و عکس‌های نامناسبی که می‌تواند آبروی کودک را خدشه‌دار کند یا  نوع بدی از توجّه را به او جلب کند.

بهترین روش برای کمک به ایمن ماندن کودکان در اینستاگرام چیست؟

احترام به خود و دیگران ما را ایمن‌تر می‌سازد. پست‌ها و نظرات ما به بخشی از تصویر عمومی ما تبدیل می‌شوند. احترام به دیگران از این نظر که عکس‌ها به اشتراک گذاشته شده، برچسب گذاری شده و زیر آن‌ها نظر داده می‌شود، خطرهای در معرض خود و دیگران را کاهش می‌دهد. در حالی که اکثر کودکان این موضوع را می‌دانند و مطابق آن عمل می‌کنند، ممکن است والدین بخواهند اطمینان حاصل کنند که فرزندان‌شان عکس‌های تحریک‌آمیز در اینستاگرام قرار نمی‌دهند و با افرادی که نمی‌شناسند تعامل نامناسبی ندارند، که ما را به سوال بعدی می‌رساند...

آیا باید پروفایل فرزندم خصوصی باشد؟

داشتن حساب عمومی در اینستاگرام به این معنی است که هر کسی می‌تواند شخص را دنبال کند. حساب خصوصی به این معنی است که غریبه‌ها نمی‌توانند شما را دنبال کنند، بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان در اینستاگرام حساب خصوصی داشته باشند تا تنها بتوانند عکس‌هایی را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. اما این کار تضمین نمی‌کند که کودک‌تان در اینستاگرام (یا هر سرویس اشتراک گذاری عکس دیگری) دیده نشود زیرا افراد عکس‌های دیگران را نیز پست می‌کنند. بنابراین، حتّی اگر فرزندتان حساب کاربری نداشته باشد، این به این معنا نیست که دیگر در عکسی در اینستاگرام ظاهر نمی‌شود. این بدین معنی است که بسیار بهتر است که کودکان از  مفهوم به اشتراک گذاشتن عکسی از دیگران بدون اجازه‌ی آن‌ها آگاه باشند و بدانند که وقتی عکسی بدون اجازه‌ی آن‌ها در شبکه‌های مجازی قرار گرفت و آن‌ها از این موضوع ناراضی هستند باید چه عکس العملی از خود نشان دهند.

مشابه تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر، این که تجربه‌ی فرد در اینستاگرام چقدر مثبت یا منفی است عمدتاً بستگی به شخص و دوستانش و نحوه‌ی استفاده‌ی او از آن شبکه‌ی اجتماعی دارد.

توضیحاتی در مورد استوری و لایو اینستاگرام

اینستاگرم هم‌اکنون دارای آیتمی به نام «استوری» است. کاربران می‌توانند عکس‌ و ویدئو از خود بگیرند، روی آن فیلتر اعمال کنند و به‌همراه برچسب مکان آن را در استوری اینستاگرام خود ارسال کنند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند عکس‌های قدیمی‌تر را از گالری دوربین خود (اگر مربوط به 24 ساعت گذشته باشد) در استوری خود آپلود کنند که به مدّت 24 ساعت قابل مشاهده است. وقتی از استوری کاربران اسکرین‌شات گرفته می‌شود آن‌ها مطّلع می‌شوند، اما اگر استوری آن‌ها ویدئو باشد، اطّلاعی از اسکرین‌شات گرفتن دیگران به آن‌ها داده نمی‌شود.

کاربران هم‌اکنون می‌توانند علاوه بر متن با عکس یا ویدئوی به استوری دیگران پاسخ دهند. همه‌ی ویژگی‌های دوربین، از جمله فیلتر‌ها، برچسب‌ها و ویدئوهای تکرار شونده، در هنگام پاسخ دادن، قابل دسترسی هستند. پس از آن که گیرنده پاسخ را مشاهده کرد، پاسخ مورد نظر پاک خواهد شد و اگر شخص ثانی از آن اسکرین‌شات بگیرد یا دوباره آن را پخش کند به فرد اطّلاع داده خواهد شد.

ترکیب شده با قابلیت استوری اینستاگرام، کاربران هم‌چنین می‌توانند از قابلیت پخش زنده‌ی آن استفاده کنند و می‌توانند هرکاری را که در حال انجامش هستند برای دنبال کنندگان‌شان پخش کنند.

اگر حساب اینستاگرام شخص عمومی باشد و چندصد نفر در حال تماشای پخش زنده‌ی آن فرد باشند، ممکن است در صفحه‌ی «Popular» (محبوب‌ها) نشان داده شود تا آن‌ها هم تشویق به تماشای آن پخش زنده شوند. بینندگان می‌توانند نظرات خود و همچنین شکلک‌های قلب را به شخص مذکور بفرستند و قدردانی خود را از ویدئوی مورد نظر نشان دهند. کاربران می‌توانند تنظیمات خود را به گونه‌ای تغییر دهند که فقط دوستان‌شان قادر به دیدن پخش زنده باشند.

هنگامی که پخش زنده‌ی اینستاگرام تمام شود، به عنوان بخشی از استوری اینستاگرام آن‌ها برای کاربران قابل نمایش خواهد بود، مگر این‌که شخص بخواهد آن را حذف کند.

آیا می توانم بفمم آیا کسی Direct message یا پیام مستقیم من را خوانده است؟

اگر یک پیام مستقیم (DM) به یکی از دوستان‌تان در اینستاگرام ارسال کنید، می‌توانید بفهمید که وی آن را خوانده است یا خیر. اگر آن را دیده باشد علامتی برای خوانده شدن پیام (Seen) را نشان می‌دهد. در زمان نگارش این متن، (ژانویه 2018) هیچ راهی برای غیر فعّال کردن این ویژگی وجود ندارد.

ویژگی «آخرین فعالیت» چیست؟

در جعبه‌ی پیام مستقیم خود، می توانید زمان آخرین فعالیت افرادی را که قبلاً پیام‌تان را برایشان فرستاده‌اید را مشاهده کنید. هم‌چنین این ویژگی به شما نشان می‌دهد که آیا آن‌ها آنلاین هستند یا خیر. اگر نمی‌خواهید بقیه بتوانند چنین چیزی را ببینند، به‌راحتی می‌توانید ویژگی «آخرین فعالیت» را غیر فعّال کنید.

کافی است گام‌های زیر را انجام دهید:

  • به پروفایل خود بروید و گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.

  • آن قدر پایین بروید تا به گزینه‌ی ‘Show activity status’ برسید.

  • با توجّه به ترجیح‌تان این گزینه را خاموش یا روشن کنید.

شایان ذکر است که هنگامی که شما این گزینه را خاموش می‌کنید نمی‌توانید وضعیت فعّالیت سایر حساب‌ها را مشاهده کنید. امّا شما می‌توانید این ویژگی را به‌راحتی در تنظیمات روشن یا خاموش کنید.


ویراستار: مهریار لسانی

منبع :

Menu