اینستاگرام و مسائل مربوط به آن

اینستاگرام روشی برای گفت‌وگو درباره‌ی چیزهای گوناگون و به اشتراک‌گذاشتن علایق و سلیقه‌های مختلف است.

اینستاگرام و مسائل مربوط به آن

اینستاگرام یک اپلیکیشن عکس ساده است که با استقبالی عظیم و رو به رشد، به ویژه در میان جوانان روبه‌رو است. این اپلیکیشن برای ثبت لحظات خاص و گفت‌وگو با استفاده از فیلترها، نظرات، زیرنویس‌ها، شکلک‌ها، هشتگ­ها و لینک‌های مختلف، همراه با تصاویر به کار می‌رود. اینستاگرام روشی برای گفت‌وگو درباره‌ی چیزهای گوناگون و به اشتراک‌گذاشتن علایق و سلیقه‌های مختلف است. این اپلیکیشن بر روی آیفون اپل، آی‌پد و آی‌پد لمسی و نیز گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی اجرا می‌شود.

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام اپلیکیشنی است که به شما امکان می‌دهد مستقیماً عکس بگیرید یا عکسی را از آلبوم عکس‌ درگوشی خود به آن اضافه کنید. سپس می‌توانید از فیلترها و دیگر ابزارها برای بهترکردن عکس استفاده کنید و آن را به دلخواه خود تغییر دهید. پس از آن، متن زیرنویس (کپشن) هم اضافه کنید و از طریق گزینه‌ی "بعدی" (Next)، نحوه‌ی به اشتراک‌گذاشتن عکس را انتخاب ‌کنید: با دنبال‌کننده‌(فالوئر)های حساب اینستاگرام خود یا خارج از اپلیکیشن، از طریق ایمیل، فیس‌بوک، توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی.

استوری (داستان) و لایو گرفتن (پخش زنده) در اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر از امکان ساختن استوری، مشابه با اسنپ‌چت، برخوردار است که کاربران در آن می‌توانند عکس بگیرند، ویدئو ضبط کنند، از فیلتر استفاده کنند، مکان جغرافیایی خود را برچسب‌ بگذارند (تگ کنند) و آن‌ها را به استوری اینستاگرام خود ارسال کنند. کاربران هم‌چنین می‌توانند عکس‌هایی را که قبلاً با دوربین خود گرفته‌اند، آپلود کنند و در استوری خود قرار دهند که تا 24 ساعت قابل مشاهده خواهد بود. اگر کسی از صفحه‌ی استوری کاربر عکس (اسکرین‌شات) بگیرد، به او اطلاع داده خواهد شد، اما در صورت عکس گرفتن از ویدئو اطلاعی داده نمی‌شود.

کاربران علاوه بر این‌که از طریق پیام نوشتاری می‌توانند به استوری فرد دیگری در اینستاگرام پاسخ بدهند، می‌توانند با ویدئو یا عکس نیز همین کار را انجام دهند. تمام امکانات دوربین، از جمله فیلترها، استیکرها و حلقه‌های ویدئویی، همگی به هنگام پاسخ دادن در دسترس هستند. پاسخ، پس از این‌که گیرنده آن را مشاهده کرد، از بین می‌رود و اگر از آن اسکرین‌شات گرفته یا بازپخش شود، یک اعلان (نوتیفیکیشن) برای ارسال‌کننده فرستاده خواهد شد.

همراه با قابلیت استوری اینستاگرام، کاربران می‌توانند پخش زنده (Go Live) را انتخاب کنند و هر کاری را که انجام می‌دهند، برای دنبال‌کننده‌(فالوئر)های خود پخش کنند.

اگر صفحه‌ی اینستاگرام کسی عمومی و صدها مشاهده‌کننده داشته باشد، ممکن است این ویدئو در "صفحه‌ی محبوب‌ها"[1] نشان داده شود و افراد دیگر را نیز تشویق کند تا به تماشای جریان ویدئویی بپیوندند. مشاهده‌کنندگان می‌توانند نظرات خود را برای پخش‌کننده‌ی ویدئو بفرستند و به نشانه‌ی قدردانی از ویدئو، شکلک‌(ایموجی‌)هایی به شکل قلب ارسال کنند. کاربران می‌توانند حساب خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تنها توسط دوستا‌‌ن‌شان قابل مشاهده باشد.

هنگامی که پخش زنده‌ی اینستاگرام کاربری تمام می‌شود، آن ویدئو به‌عنوان بخشی از استوری اینستاگرام وی برای سایر کاربران قابل مشاهده باقی می‌ماند، مگر این‌که خود پخش‌کننده تصمیم بگیرد که ویدئو را حذف کند. اگر فرزندان شما از اینستاگرام استفاده می‌کنند، بهترین روش یادگیری آن برای شما این است که در مورد نحوه‌ی کار آن از فرزندان‌تان سوال کنید. بچه‌ها اغلب از این‌که درباره‌ی ابزارهای فن‌آوری مورد علاقه‌ی خود، چیزی به والدین‌شان آموزش دهند، خوشحال می‌شوند و این یک راه عالی برای یاد‌گرفتن کار با خود اپلیکیشن و اطلاع از این است که آن‌ها چگونه با دوستان خود در رسانه‌های اجتماعی تعامل می‌کنند. البته این موضوع به اولویت‌های آن‌ها و نحوه‌ی رفتار دوستان‌شان بستگی دارد، اما در این‌جا برخی از اطلاعات کلی در مورد استفاده‌ی صحیح و ایمن از اینستاگرام ارائه می‌شود.

به اشتراک‌گذاری مسئولانه‌ی عکس

  • شما مسئول کنترل حریم خصوصی خود هستید. به‌طور پیش‌فرض، عکس‌هایی که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید، ممکن است توسط هر کسی دیده ‌شوند، اما می‌توانید مانع این کار شوید. گزینه‌ی نمایه (پروفایل) را در قسمت پایین سمت چپ انتخاب کنید. سپس، علامت چرخ دنده در گوشه‌ی بالا سمت راست یا گزینه‌ی "نمایه‌تان را ویرایش کنید" (Edit Your Profile) را انتخاب کنید و ببینید که گزینه‌ی "عکس‌ها شخصی‌اند" (Photos Are Private) فعال است یا غیرفعال. (کاربران اندروید، باید گزینه‌ی نمایه (پروفایل) و سپس "نمایه‌تان را ویرایش کنید" (Edit Your Profile) را انتخاب کنند. مطمئن شوید که گزینه‌ی "عکس‌ها شخصی‌اند" (Photos Are Private) را بررسی کرده‌اید.) اگر نرم‌افزار را به‌روزرسانی یا مجدداً نصب می‌کنید، مطمئن شوید که تنظیمات همان‌گونه‌ که می‌خواهید، هستند.

  • حریم خصوصی نمی‌تواند کامل باشد. حتی اگر عکس‌های شما شخصی هستند، نمایه‌ی شما عمومی است. هر کسی می‌تواند عکس نمایه، نام کاربری و بیوگرافی شما (اطلاعاتی که در بالای صفحه اینستاگرام خود درج می‌کنید) را مشاهده کند. شما می‌توانید تا حداکثر 10 سطر درباره‌ی خودتان متن اضافه کنید، پس ممکن است بخواهید با فرزند‌ان‌تان درباره متن مناسب صحبت کنید.

  • به حریم خصوصی افراد دیگر احترام بگذارید. اگر شخص دیگری نیز در تصویری که قرار می‌دهید، وجود دارد، مطمئن شوید که او از به‌اشتراک‌گذاشتن عکس یا درج نامش در تصویر راضی است.

  • مطالب و تصاویری که به اشتراک می‌گذارید، تاثیرگذار است. به این فکر کنید که چگونه عکسی که در صفحه‌‌ی خود می‌گذارید، دیگران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد – چه در عکس باشند، چه نباشند. گاهی ممکن است دوستانی که در عکس نیستند، آزرده شوند (چرا که نادیده گرفته شده‌اند).

  • درباره‌ی به اشتراک‌گذاشتن مکان خود فکر کنید. ویژگی "مکان عکس‌تان را اضافه کنید" (Add to your Photo Map) به شما امکان اضافه‌کردن مکان به عکس را می‌دهد. این ویژگی به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است، اما یک ویژگی "چسبنده" است و پس از آنکه روشن شود، تا زمانی که آن را غیرفعال کنید، فعال باقی می‌ماند. البته همیشه می‌توانید دوباره آن را روشن کنید، اما برای هر عکسی که به اشتراک می‌گذارید، فکر کنید که آیا واقعاً می‌خواهید افراد دیگر بدانند که آن را کجا گرفته‌اید.

  • اشتراک‌گذاری فراتر از اینستاگرام

  • به‌طور پیش‌فرض، شما عکس‌های خود را فقط روی اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید، اما پس از برش و اصلاح آن‌ها، امکان به اشتراک‌گذاشتن‎‌شان را در سطحی وسیع‌تر، با کلیک بر روی ایمیل، فیس‌بوک، توییتر و غیره، خواهید داشت. اگر عکس‌های‌تان را در جای دیگری نیز به اشتراک می‌گذارید، از تنظیمات حریم خصوصی در آن رسانه نیز آگاه باشید. برای مثال، اگر نمایه‌ی توییتر شما شخصی نیست، به‌طور پیش‌فرض عکس‌تان با همه به اشتراک گذاشته‌ خواهد شد. تنظیمات پیش‌فرض فیس‌بوک به این صورت است که عکس‌های اینستاگرام را فقط برای دوستان‌تان به اشتراک می‌گذارد. اما پس از این‌که عکسی را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشتید، می‌توانید تنظیمات لازم را در فیس‌بوک انجام و مخاطبان خود را تغییر دهید.

خود را چگونه نشان دهید

  • شما از طریق عکس‌های‌تان نمایانده می‌شوید. احتمالاً واضح به نظر می‌رسد، اما به یاد داشته باشید که عکس‌ها حتی در آینده نیز می‌توانند نمایانگر شما باشند، زیرا بازگرداندن محتوایی که به صورت آنلاین یا با تلفن ارسال می‌شود، تقریباً غیرممکن است. پس بهتر است ابتدا فکر کنید که عکس‌های ارسالی‌تان، در آینده شما را چطور بازتاب خواهند داد. اگر فکر می‌کنید که عکسی ممکن است به آینده‌ی شغلی شما لطمه بزند، به رابطه‌ای آسیب وارد کند یا مادربزرگتان را ناراحت کند، از به اشتراک‌گذاشتن آن صرف‌نظر کنید.

  • نمایه‌ی خود را مدیریت کنید. عکس‌های شما در بخش "عکس‌های شما" (Photos of You) از نمایه‌تان نشان داده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند برای هر کسی قابل مشاهده باشند، مگر این‌که حساب شما شخصی باشد. دیگران می‌توانند شما را ضمیمه عکس‌هایی کنند که خودشان می‌گیرند، اما اگر عکسی را دوست ندارید، می‌توانید آن را از نمایه‌ی خود پنهان کنید یا امکان ذخیره‌کردن به نام خودتان را حذف کنید. (چنین عکسی هنوز هم در اینستاگرام قابل رؤیت خواهد بود، اما با نام صفحه‌ و نمایه‌ی شما مرتبط نیست.) اگر نمی‌خواهید که عکس‌ها به‌طور خودکار در بخش "عکس‌های شما" ظاهر شوند، می‌توانید با غیرفعال کردن ویژگی "افزودن به‌طور خودکار" (Add Automatically) با کلیک کردن روی علامت چرخ دنده و انتخاب "افزودن دستی" (Add Manually) از این کار اجتناب کنید. (کاربران اندروید، باید گزینه‌ی "عکس‌های شما" و سپس سه مربع کوچک را انتخاب کنند.)  

  • کل عکس را در نظر بگیرید. پس‌زمینه‌ی عکس می‌تواند نشان دهد که آن را کجا گرفته‌اید یا افراد حاضر در عکس در آن لحظه چه کاری انجام می‌داده‌اند. آیا می‌خواهید این اطلاعات منتقل شود؟

  • عکس‌های شما می‌تواند در هر جایی نشان داده شود. به یاد داشته باشید که هر چیز دیجیتالی می‌تواند توسط دیگران کپی و به اشتراک گذاشته شود. بنابراین، حتی اگر مخاطبان خود را محدود ‌می‌کنید، مراقب باشید چیزی را به اشتراک نگذارید که اگر کسی از اینستاگرام شما بازدید کرد، مشکل‌ساز شود.

برچسب‌ها: اینستاگرام، اپلیکیشن‌ها، رسانه‌های اجتماعی، آنلاین، وب، امنیت اینترنتی، عکس، به اشتراک‌گذاری، مسئولیت، کودکان، جوانان، اینترنت

[1]‘Popular’ page

ویراستار: مهریار لسانی

منبع :

Menu