کودکان و وسائل دیجیتالی: تهدید یا فرصت؟

استفاده کودکان از فناوری و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک نگرانی و موضوع مهم در بین والدین امروزی شده است

کودکان و وسائل دیجیتالی: تهدید یا فرصت؟

استفاده کودکان از فناوری و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک نگرانی و موضوع مهم در بین والدین امروزی شده است. مدت‌زمان مناسب استفاده کودکان از وسایل الکترونیکی چقدر است و چگونه باید بر آن نظارت کرد؟ استفاده از فنّاوری چگونه بر کودکان تأثیر می‌گذارد؟

پژوهشگران توصیه می‌کنند که کودکان و نوجوانان نباید بیشتر از یک تا دو ساعت در روز از وسایل الکترونیکی – شامل تلویزیون، کامپیوتر و بازی‌های رایانه‌ای- استفاده کنند. مدت‌زمان محدود استفاده از وسایل الکترونیکی با انواع مزایای بلندمدت سلامتی ازجمله مهارت‌های زبانی قوی‌تر، فرصت‌های ارتباط اجتماعی بیشتر و احتمال چاقی کمتر  ارتباط دارد. درواقع، مطالعات نشان داده است که کودکانی که در حین تماشای تلویزیون غذا می‌خورند، تمایل بیشتری به غذاهای ناسالم دارند و همچنین بدن آن‌ها علائم سیر شدن را دیرتر درک می‌کند، که هردوی این عوامل منجر به بروز چاقی می‌شوند.

یک روانشناس کودک والدین را به رعایت نکات زیر دعوت کرده است تا بتوانند به فرزندانشان استفاده هوشمندانه و سالم فنّاوری را آموزش بدهند:

استفاده از فنّاوری را نظام‌مند کنید. ازآنجایی‌که اکثر کودکان و نوجوانان برای استفاده از تبلت، تلفن همراه یا رایانه به‌شدت انگیزه دارند، به دست آوردن حق استفاده از وسایل الکترونیکی به‌عنوان پاداش می‌تواند یک روش بسیار مؤثر برای کمک به کودکان برای تمرین رفتارهای مثبت – ازجمله تکمیل تکالیف و انجام کارها و وظایف روزمره- باشد. ازآنجاکه پاداش‌های فوری بهترین روش برای کمک به کودکان برای تغییر رفتار است، اعطای یک زمان استفاده از وسایل الکترونیکی به‌صورت روزانه یا امتیازدهی برای استفاده از وسایل الکترونیکی در تعطیلات آخر هفته می‌تواند باعث انگیزه دادن به وی شود.

از نظارت مناسب اطمینان حاصل کنید تا حس اعتماد و مسئولیت ایجاد کنید. هنگام ارائه فرصت‌های بیشتر برای استفاده از وسایل الکترونیکی – مانند خرید اولین تلفن یا تبلت- والدین بهترین نتایج را زمانی کسب می‌کنند که کودکان برای کسب زمان و استقلال بیشتر تلاش کنند.

استفاده از وسایل الکترونیکی را مدیریت کنید. استفاده از رایانه برای انجام تکالیف، می‌تواند مدیریت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی را برای والدین دشوار کند. بسیاری از دانش آموزان فعالیت‌های خود را بین تحقیق برای مقاله و گفتگو با دوستان تغییر می‌دهند و تحقیقات گسترده‌ای نشان می‌دهد که انجام چند کار هم‌زمان عملاً منجر به کم اثر شدن و کاهش کارایی می‌شود، زیرا این امر توانایی مغز را برای تفکر عمیق در مورد یک چیز کاهش می‌دهد. احتمال دارد که کودکان و نوجوانان برای برنامه‌ریزی زمان انجام تکالیف و در نظر گرفتن زمان‌های استراحت برای گشت‌وگذار در اینترنت و گفتگو با دوستان به کمک والدین نیاز داشته باشند.

به‌طور مناسب با فنّاوری ارتباط برقرار کنید. صرف زمان بیش‌ازحد در استفاده از وسایل الکترونیکی، فرصت‌ها را برای ارتباطات اجتماعی رودررو کاهش می‌دهد، فرصت‌های کمتری برای درک زبان بدن و نشانه‌ها در اختیار کودک می‌گذارد، و یا توانایی واکنش شفاهی و پاسخ‌های آنی در مکالمه را در کودک کاهش می‌دهد. مکالمات تصویری می‌توانند در اینجا مفید باشند. واضح است که مهارت‌های اجتماعی خوب، برای دوستی، روابط و مهارت‌هایی مانند مصاحبه برای مدارس و مشاغل حیاتی است.

در این مورد هم مانند همه‌چیز، تعادل باید برقرار باشد و والدین باید تصمیم بگیرند که برای فرزندشان چه چیزی بهتر است، و کودکان و نوجوانان می‌توانند مهارت‌های زندگی مانند قدرت تصمیم‌گیری مناسب، تخمین و مدیریت زمان، پاداش دادن به خود پس از تکمیل کار، و اتصال به جهان بزرگ‌تر را با استفاده از فناوری فرابگیرند.


منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/children-in-mind/201503/kids-and-screen-time-what-parents-should-know

Menu