ربات انسان‌نما به کمک کودکان مبتلا به اوتیسم می‌آید

محققان ربات انسان‌نمایی به اسم «کاسپر» ساخته‌اند که به کمک کودکان مبتلا به اوتیسم می‌آید و شکاف ایجاد شده میان آنها با سایر کودکان، معلمان...

ربات انسان‌نما به کمک کودکان مبتلا به اوتیسم می‌آید

محققان ربات انسان‌نمایی به اسم «کاسپر» ساخته‌اند که به کمک کودکان مبتلا به اوتیسم می‌آید و شکاف ایجاد شده میان آنها با سایر کودکان، معلمان، اعضای خانواده و درمان‌گران را از بین می‌برد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ایندیپندنت، «کاسپر» ربات انسان‌نمایی است که برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شده و محققان مرکز بهداشت ملی انگلیس آن را آموزش داده است. محققان دانشگاه «هرتفوردشایر» این ربات را که جثه‌ای به اندازه یک کودک دارد ساختند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که نسبت به لمس واکنش نشان می‌دهد.

کاسپر با کودکان مبتلا به اوتیسم بازی می‌کند و با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرهای پوستی تعبیه شده در قسمت‌های مختلف بدن، آنها را به انجام رفتار‌های لمسی خاص تشویق و از انجام رفتارهای لمسی نامناسب منصرف می‌کرد.

این ربات توانایی آموزش کودکان 5 تا 10 ساله‌ای را دارد که مبتلا به اختلال اوتیسم هستند و برای این کار آموزش‌های لازم را دیده است تا بتواند رفتارهای اجتماعی و برقراری ارتباط را در آنها تقویت کند. اقدامات اولیه احتمال بهبود این قبیل کودکان را بالا می‌برد.

آزمایش‌های اولیه بالینی که طی دو سال صورت گرفت روی 40 کودک انجام شد و محققان مرکز بهداشت ملی انگلیس آنها را انجام داده است. این مطالعات، مهارت‌های اجتماعی گروهی از کودکان را که با کاسپر و درمانگر در تعامل بودند، با مهارت‌های گروهی دیگر از کودکان که تنها با درمانگر در ارتباط بودند، مورد مقایسه قرار دادند.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ربات‌های کمکی اجتماعی مانند کاسپر به رشد و بهبود کودکان رفتارهای عاطفی و اجتماعی کمک می‌کنند. هدف اصلی محققان در استفاده از این ربات‌ها کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم و نیز کشف ارتباطات و عواطف در آنها و نیز یادگیری تقابلات جسمی است.

طبق گفته‌های انجمن ملی اوتیسم، حدود 700 هزار نفر مبتلا به اوتیسم در انگلیس زندگی می‌کنند.

منبع :

Menu