تأثیرات استفاده کودکان از لوازم الکترونیکی روی کودکان(بخش دوم)

بسیاری از والدین در مدیریت استفاده از وسایل الکترونیکی توسط کودکانشان دچار مشکل هستند...

تأثیرات استفاده کودکان از لوازم الکترونیکی روی کودکان(بخش دوم)

بسیاری از والدین در مدیریت استفاده از وسایل الکترونیکی توسط کودکانشان دچار مشکل هستند. به عبارت دیگر، استفاده کودکان از وسایل الکترونیکی (مانند لپ‌تاپ، تبلت، موبایل، تلویزیون و ... ) تنها بر زندگی و عملکرد کودک تاثیر نمی‌گذارد. استفاده کودکان از این وسایل بر والدین هم اثرگذار است. برخی از این تاثیرات را در زیر مرور می‌کنیم.

نزاع بر سر قدرت: ممکن است والدین مسائل و مشکلات مهمی را حین مدیریت زمان و محتوای وسایل الکترونیکی تجربه کنند. نزاع بر سر قدرت و به کرسی نشاندن حرف می‌تواند یک موقعیت ناخوشایند را ایجاد کند که به نظام خانواده ضربه میزند.

کشمکش خانوادگی: ممکن است والدین کشمکش‌های مهمی ازجمله بحث، فریاد، قانون‌شکنی، تقلب و لجبازی را در هنگام تلاش برای مدیریت استفاده از وسایل الکترونیکی تجربه کنند.

اختلافات والدین بر سر نحوه مدیریت مشکلات: گاهی اوقات والدین بر سر قوانین، محدودیت‌ها، مرزها و عواقب استفاده از وسایل الکترونیکی باهم به توافق نمی‌رسند، که می‌تواند باعث بروز مشکلات بین والدین شود. همچنین این مسئله باعث می‌شود تا پیام‌های نامفهوم و دوگانه به کودکان مخابره شود، و این احتمال مقاومت کودک در آینده را افزایش می‌دهد.

احساسات: ممکن است والدین و کودکان احساس درماندگی، عصبانیت، اضطراب، و ناکامی کنند. این امر می‌تواند منجر به افزایش نیاز به حس قدرت و کنترل از سوی هر دو طرف شود، که باعث به وجود آمدن نزاع بر سر قدرت می‌شود.

اعتماد و ارتباط: نزاع بر سر قدرت، کشمکش و نیاز به کنترل کردن سایرین می‌تواند باعث کاهش حس اعتماد و ارتباط مثبت بین والدین و کودکان شود.

قطع کردن درگیری: بسیاری از والدین و کودکان از یکدیگر فاصله بگیرند و درگیری را قطع کنند، که می‌تواند منجر به تشکیل یک فضای ناراحت‌کننده یا خصومت‌آمیز در محیط خانه شود.

راه‌هایی برای کاهش نزاع‌های قدرت، درگیری‌های خانوادگی، و درماندگی در حین کنترل استفاده کودکان از وسایل الکترونیکی وجود دارد. که برخی از آن‌ها از قرار زیر هستند:

حفظ کیفیت و کمیت خواب:

محققان توصیه می‌کنند که 9 ساعت خواب در شب ضروری است.

چراغ‌ها و وسایل الکترونیکی باید خاموش باشند تا بتوان به 8-9 ساعت خواب مناسب دست یافت.

مدیریت زمان استفاده:

محققان توصیه می‌کنند که حداکثر زمان مطلوب استفاده از وسایل الکترونیکی در روز 1 الی 2 ساعت است.

زمان‌های عاری از وسایل الکترونیکی در نظر بگیرید، هنگام صرف وعده‌های غذایی، داخل اتومبیل، زمان قبل از خواب، مدرسه و غیره.

به ازای هر 30 دقیقه تا یک ساعت استفاده کودک از وسایل الکترونیکی، زمان‌های استراحت 10 الی 15 دقیقه‌ای ایجاد کنید.

رعایت اصول ارتباط با فرزند:

سعی کنید از نزاع‌های قدرت برای کنترل زمان استفاده از وسایل الکترونیکی دوری کنید.

قوانین و انتظارت واضح و پایدار تعیین کنید (ناپایداری منجر به مقاومت‌های مکرر می‌شود که یک پدیده قدرتمند برای به وجود آمدن و تکرار رفتارهای ناخواسته است.)

توافق بین والدین: والدین باید درباره قوانین، محدودیت‌ها، مرزها و عواقب به توافق برسند، و آن‌ها را به‌صورت یکسان اعمال کنید.

به‌صورت ترکیبی از حمایت‌های مثبت و تنبیه‌های مناسب استفاده کنید.

نتایج تحقیقات و مقالات را برای کودکتان فراهم کنید، تا دراین‌باره آگاه شود و آموزش ببیند.

کودکتان را برای شرکت در بحث درباره مزیت‌ها و معایب وسایل الکترونیکی تشویق کنید.

فعالیت‌های فوق‌برنامه، برنامه‌های ورزشی، تفریحات سالم و گردهمایی را تا حد ممکن برای فرزندانتان فراهم کنید.

حفظ اوقات مشترک خانوادگی:

 30 تا 60 دقیقه در روز را به‌دوراز وسایل الکترونیکی، در کنار خانواده و همراه با خوش‌گذرانی داشته باشید.

درمجموع، تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش‌ازحد از وسایل الکترونیکی، دارای تأثیرات منفی و مستقیم بر روی ساختار و عملکرد مغز می‌باشد، همچنین با توجه به اعمال تغییرات در عملکرد و گیرنده‌های دوپامین، می‌تواند اعتیادآور باشد. ازآنجایی‌که این ناحیه از مغز کودک تا رسیدن به نوجوانی و بزرگ‌سالی دارای مراحل رشد حساس است، طبیعی است که والدین و روانشناسان درباره استفاده بیش‌ازحد کودکان از وسایل الکترونیکی نگران باشند. والدین، مدارس، متخصصین اطفال، روانشناسان و محققین باید به توجه ویژه به این مسئله ادامه دهند و با روش‌های مناسب و پایدار در این حوزه مداخله کنند تا پرورش و رشد کودکان از نظر زیستی، روان‌شناختی و اجتماعی سالم باشد.


منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/helping-kids-cope/201808/screen-time-the-impact-kids-and-parenting

Menu