یک سؤال و چند پاسخ از پشتیبان‌های سراب (4)

چگونه هم‌زمان با درس‌های مدرسه می‌توانم مباحث آزمون را هم کامل بخوانم؟

یک سؤال و چند پاسخ از پشتیبان‌های سراب (4)

چگونه هم‌زمان با درس‌هاي مدرسه مي‌توانم مباحث آزمون را هم کامل بخوانم؟

صفا شیدایی: ابتدا باید به این باور برسید که برنامه‌ی کانون و مدرسه از هم جدا نیست و شما تمام ابزارها را در اختیار دارید تا در درس‌ها پیشرفت کنید. اولویت اول همیشه کتاب‌های درسی و برنامه‌ی مدرسه بوده و حتی برنامه‌ی کانون هم مطابق با برنامه‌ی مدرسه طراحی شده است. شما باید حجم بیش‌تر زمان خود را به درس‌های مدرسه اختصاص دهید و البته در این راستا از تکنیک‌ها و روش‌هایی استفاده کنید که باعث تعمیق یادگیری‌تان می‌شود. از این تکنیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی

2. رعایت مراحل پنج‌گانه‌ی مطالعه

3. بازیابی به جای بازخوانی

4. تست‌زنی در بازه‌های زمانی مختلف

5. مرور آموخته‌ها

6. مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز

حامد سرافراز: برنامه‌ی راهبردی را شخصی‌سازی کنید؛ یعنی باید برنامه‌ی راهبردي را طوري تنظيم کنید که مطابق درس‌های هفتگي مدرسه باشد. برای مثال اگر يک‌شنبه امتحان زيست داريد بايد مطالعه‌ی درس زيست را در يکي از بازه‌هاي مطالعاتي روز شنبه قرار دهيد تا با اين شيوه با يک تير دو نشان بزنید؛ هم برای امتحان آماده شوید و هم برنامه‌ی راهبردي آزمون را پوشش دهید. اگر حجم برنامه‌ی مطالعاتي بيش‌تر بود علاوه بر اين‌که مي‌توانید آن‌ها را در بازه‌های مطالعاتي که خالي هستند و درس خاصي براي آن‌ها در نظر نگرفته‌ايد بخوانيد می‌توانید اضافه‌ی مبحث را نگه داريد براي روز‌هاي چهارشنبه يا پنج‌شنبه که بهترين فرصت براي خواندن مباحث عقب‌افتاده‌ی برنامه‌ی راهبردي هستند.

امین باغبانی: به سه حالت زیر دقت کنید:

1. مدرسه‌ی شما نسبت به برنامه‌ی کانون عقب‌تر باشد: در برنامه‌ی راهبردی برای این موضوع سؤالات موازی خواهید داشت که مباحث آن عقب‌تر از مباحث عادی آزمون است. هم‌چنین پیشروی برنامه‌ی راهبردی بر اساس دوره‌ی مباحث گذشته است؛ یعنی بیش‌تر مواقع آزمون پوششی است.

2. مدرسه‌ی شما نسبت به برنامه‌ی کانون جلوتر باشد: این می‌تواند یک فرصت باشد. آزمون برای شما عامل مرور و مهم‌تر از آن، بازیابی می‌شود. می‌توانید بفهمید مطالب چه‌قدر یادتان مانده است. هم‌چنین چون هر درس قبلاً مطالعه شده است می‌توانید درصد خوب و تراز مناسبی در آن کسب کنید.

3. ممکن است مدرسه‌ی شما جلو یا عقب‌تر از برنامه‌ی کانون نباشد اما شما فکر می‌کنید که نمی‌توانید در هر دو جبهه به طور کامل فعالیت کنید و هر دو را به طور عالی و کامل انجام دهید. در این مورد می‌توانید ابزارها را در اختیار بگیرید، مانند دفتر برنامه‌ریزی و حضور پشتیبان. این‌ها باعث می‌شوند بتوانید برنامه را شخصی‌سازی کنید و آن را متناسب با برنامه‌ی مدرسه و عادات مطالعاتی خود پیاده‌سازی کنید. آزمون‌های برنامه‌ای باعث می‌شود درسی را که ممکن بود برای شب امتحان بخوانید، در هر بازه‌ی دوهفته‌ای مطالعه کنید. درس‌ها به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شده و خواندن آن آسان‌تر می‌شود.

مریم غالب: با برنامه‌ريزي دقيق و مطالعه‌ی هر درس در همان روز و اختصاص دادن زماني براي تست‌زني براي تمام درس‌ها مي‌توان مباحث آزمون را به طور کامل مطالعه کرد. هم‌چنين اگر برنامه‌ی مدرسه منطبق با برنامه‌ی کانون نيست مي‌توان با مطالعه‌ی درس‌ها در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه و استفاده از کتاب‌هاي مجموعه‌ای و طبقه‌بندي‌شده، مطالب را به طور کامل پوشش داد.

علی ابراهیمی: ازجمله نقاط قوت برنامه‌ی راهبردی انطباق با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش است و در کنار آن وجود آزمون‌هایی با عنوان ایستگاه‌های جبرانی، پنجره‌ی باز و چندین مورد دیگر به این هماهنگی کمک می‌کنند. برای پیشروی با برنامه‌ی راهبردی برای هر هفته یک برنامه بنویسید. مثلاً در هفته‌ی اول روزانه بعد از مطالعه‌ی درس‌های مدرسه باید مطالعه‌ی مباحث برنامه‌ی راهبردی پیگیری شود و در بعضی موارد در صورت عدم هماهنگی برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی راهبردی با توجه به پیش‌بینی و هدف‌گذاری در روز آزمون، فرایند پیش‌خوانی از هفته‌ی اول شکل می‌گیرد و در اواخر هفته، مطالب مطالعه‌شده در کنار مفاهیم پیش‌خوانی‌شده بازیابی می‌شوند.

Menu