گفت‌وگو با ناصر درویش‌زاده، رتبه‌ی 6 هنر کشور

این گفت‌وگو در جشن نخبگان کنکور 1396 توسط کاظم قلم‌چی با ناصر درویش‌زاده انجام شد. در این گفت‌وگو می‌توانید درس‌هایی را از پیوستگی یاد بگیرید.

گفت‌وگو با ناصر درویش‌زاده، رتبه‌ی 6 هنر  کشور

این گفت‌وگو در جشن نخبگان کنکور 1396 توسط کاظم قلم‌چی با ناصر درویش‌زاده انجام شد. در این گفت‌وگو می‌توانید درس‌هایی را از پیوستگی یاد بگیرید.


- برنامه‌ي اصلي مطالعاتي‌ات در طول هفته چه بود؟

اولويت من برنامه‌ي کانون بود؛ زيرا خودم توانايي نوشتن برنامه‌ي مطالعاتي را نداشتم. قطعاً کساني که اين برنامه را نوشته‌اند ابعاد مختلف را در آن در نظر گرفته‌اند و من نيز از اين برنامه پيروي کردم. پنج روز مخصوص مطالعه بود و چون غير از مطالعه، کارهاي ديگري هم داشتم، گاهي نمي‌رسيدم درسي را در يک روز بخوانم. روز پنج‌شنبه به ‌صورت فوق‌ برنامه به درس‌هايي مي‌رسيدم که نتوانسته بودم در طول هفته بخوانم. جمعه‌ها هم استراحت مي‌کردم و آزمون مي‌دادم.

- اگر برنامه‌ي مدرسه با برنامه‌ي راهبردي هماهنگ نبود، چگونه خود را براي آزمون آماده مي‌کردي؟

من فارغ‌التحصيل و دانشجو بودم. از دانشگاه مرخصي گرفتم و با برنامه‌ي کانون پيش رفتم.

- اگر نمره‌ي ترازت کم مي‌شد در آزمون بعدي غيبت مي‌کردي؟

خير؛ من دوباره در آزمون شرکت مي‌کردم و خودم را مي‌سنجيدم تا بتوانم وضعيتم را ارتقا بخشم.

ناصر درویش‌زاده


- نقش پدر و مادرت چه بود؟

پدر و مادرم بي‌سواد هستند. پدرم کارگر مزرعه بودند ولي الان ديگر کار نمي‌کنند و بسيار کم‌حرف هستند. با مادرم رابطه‌ي عميقي دارم و بعد از هر آزمون نتيجه را مي‌پرسيدند و من براي‌شان توضيح مي‌دادم. اگر بد بود اميد مي‌دادند که مي‌توانم در آزمون بعدي جبران کنم.

- خودت هم کار مي‌کردي؟

من هشت ساعت در مزرعه کار مي‌کردم و هشت ساعت هم براي کنکور مي‌خواندم. هشت ساعت هم که براي خواب بود. ما 6 خواهر و برادريم و همه ازدواج کرده‌اند. پدرم بيمار است و مادرم از او مراقبت مي‌کند و من بايد در کارهاي داخل خانه هم کمک کنم. ما دام داريم و علاوه بر کارهاي مزرعه، کارهايي مثل دادن علوفه به دام‌ها هم بر عهده‌ي من بود.

- هدفت از اين‌که به رشته‌ي هنر آمدي چيست؟

مي‌خواهم کارگرداني تلويزيون بخوانم. من در هنرستان، تئاتر خواندم و مي‌خواستم بازيگر شوم. بعد فهميدم نمي‌توانم بازيگر خوبي بشوم. نويسندگي مي‌کنم، ولي دوست دارم چيزهايي را که مي‌نويسم بسازم و کارگرداني کنم.

- در آزمون‌هاي ديگر هم شرکت کرده‌اي؟

من در هيچ آزموني غير از کانون شرکت نمي‌کردم.

- مهم‌ترين ويژگي برنامه‌ي راهبردي چيست؟

مهم‌ترين ويژگي برنامه‌ي راهبردي، مرور درس‌هاست. در اين برنامه درس‌ها چند بار مرور و در ذهن تثبيت مي‌شد. من از جعبه‌ي لايتنر هم استفاده مي‌کردم؛ زيرا بيش‌تر درس‌هاي هنر خواندني و حفظ‌کردني بود. در روزهاي آخر فقط به نکته‌هاي جعبه مراجعه مي‌کردم. شايد حدود 10 هزار نکته بود و با اين روش بيش‌تر نکات را حفظ بودم.

- مهم‌ترين چيزي که در کانون ياد گرفتي چه بود؟

مهم‌ترين چيزي که در کانون ياد گرفتم مديريت زمان بود. در درس‌هاي عمومي خيلي وقت کم مي‌آوردم؛ به‌خصوص در درس‌هاي زبان و عربي خيلي ضعيف بودم که رفته‌رفته به آمادگي مطلوب رسيدم.

ناصر درویش‌زاده


Menu