گفت و گو با سپهر فرندی - رتبه 1 کشوری هنر - کنکور هنر 1400

گفت و گو با سپهر فرندی - رتبه 1 کشوری هنر - رتبه 1 منطقه 2 - کنکور هنر 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های کانون قلمچی

گفت و گو با سپهر فرندی - رتبه 1 کشوری هنر - کنکور هنر 1400
نام و نام خانوادگی : سید سپهر فرندی            
نام شهر:  زنجان
رشته‌ تحصیلی: ریاضی، در کنکور هنر هم شرکت کرده است.  
میانگین تراز : 7500
سابقه در کانون : 5 سال  ( پنجم دبستان - هشتم - نهم - دهم - یازدهم  دوازدهم  )تعداد آزمون : 19
تحصیلات پدر: کارشناسشغل پدر: بازنشسته ثبت اسناد
تحصیلات مادر: فوق دیپلمشغل مادر: خانه دار
نام پشتیبان : حمید محمدینام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيد بهشتي


مشاهده صفحه شخصی سید سپهر فرندی



شرکت در آزمون های کانون


نقش اولیا ، خانواده  شما ، مخصوصا پدر و مادر در موفقیت شما تا چه میزان بوده است، در صورت امکان کامل بیان نمایید؟

_ به نظر من نقش پدر و مادر خیلی پر رنگ است . و من می توانم از 2 لحاظ این نقش را بررسی کنم. از لحاظ مادی ، حمایت های مالی  که توسط اولیا انجام می شود (فراهم کردن شرایط مناسب جهت شرکت در آزمونها ، تهیه منابع مورد نیاز و شرکت در کلاسهای مختلف) خانواده ام تا در حد توان در این زمینه من را یاری و حمایت کردند.

از لحاظ روحی و معنوی :  از لحاظ روحی زمان هایی پیش می آمد  که از لحاظ روحی  خستگی ایجاد می شد و یا در زمانهای نا امیدی تنها پناهگاه من خانواده ام بودند  ، مطمئنا خانواده هایی که دانش آموزان کنکوری دارند یکسال با فراهم کردن محیط مناسب و آرام جهت مطالعه در ایام کنکور برای دانش آموز ، و کنار گذاشتن تفریح ها و برنامه های دیگرشان از لحاظ روحی کمک زیادی به دانش آموزشان می کنند ، خوشبختانه خانواده من هم در تمامی زمینه های حمایت های زیادی از من کردند و جا دارد در اینجا از زحماتشان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.


سوال از مادر دانش آموز :

-خانم فرندی به نظر شما خانواده ها غیر از این کمک ها و حمایت ها ، چه حمایت های دیگری می توانند انجام دهند؟ 

_ در درجه اول حمایت واقعی خانواده ، حمایت از علاقه فرزندانشان می باشد، متاسفانه الان به دلیل شرایط جامعه اکثر خانواده ها به علاقه فرزندانشان توجه ندراند و بیشتر به جنبه مادی شغل آینده فرزندانشان توجه می کنند، و به چیزهای دلخواه خودشان که می خواهند فرزندانشان راه پیدا کنند

به درستی از علاقه فرزندانشان حمایت کنند.چون عدم حمایت از علاقه دانش آموز موجب می شود دانش آموز موفق نباشد.

من هم  به علاقه دانش آموزم بیشتر توجه کردم، و همزمان باتحصیل در رشته اصلی اش در رشته ریاضی در مدرسه استعدادهای درخشان ، برای رشته هنر هم فعالیت داشت و زحمات زیادی می کشید. ما هم به علاقه اش احترام گذاشتیم و حمایت کردیم.

تحصیل در مدرسه استعدادهای درخشان یک توفیق برایش بود و موجب شد که در درس ریاضی، در کنکور هنر درصد بالایی را بزند.


-افتخارات دیگر و رتبه هایی را که کسب کرده اید را بیان کنید؟

در زمینه هنری 3 بار مقام اول استانی  و در مسابقات کشوری مقام اول نوازندگی را هم دارم. و در مسابقات ملی موسیقی جوان 2بار مقام دوم را کسب کردم.

در مسابقات گروهی پایا رتبه دوم را کسب کردم.


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

_ از پنجم وارد کانون شدم ، به دلیل آمادگی و شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان وارد کانون شدم و تا سال ششم در کانون بودم و بعد از آن در آزمونها حضور نداشتم . و از مهر ماه سال دوازدهم در آزمونهای هنر کانون ثبت نام کردم و حضور داشتم.

آزمون های کانون برای همه دانش آموزان شناخته شده است و اکثر دانش آموزان برتر در آزمونهای کانون شرکت می کنند و نتیجه می گیرند. آزمونهای خیلی خوبی هم توسط کانون برگزار می شود،این دلیل حضور من در کانون می باشد.


مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

_ وجه تمایز آزمون های کانون 2هفته ای بودن آن می باشد و در ضمن برنامه راهبردی خیلی خوبی دارد. و همین پیوستگی دوهفته ای آزمون های کانون موجب می شد که من برنامه ریزی خیلی خوبی برای خودم داشته باشم، در اکثر برنامه ریزی هایم موفق بودم.


اولین ترازی که در آزمونهای کانون کسب کردید را بیان می کنید؟

_ اولین تراز من در آزمونهای سال دوازدهم با 7500 شروع شد و این تراز خود را حفظ کردم، ولی در ایام امتحانات به دلیل حجم زیاد درس ها 7400یا 7300 را داشتم، اما در نیم سال دوم افزایش تراز را داشتم و حتی به تراز 8000 هم رسیدم.


-دانش آموزان برای اینکه پیشرفت کنند چه کارهایی باید انجام دهند؟

_ همیشه همه چیز خوب و عادی و طبق روال نیست، و ممکن است برنامه ریزی طبق روال پیش نرود، اما نباید از ادامه مسیر ناامید شد، هر زمانی که ترازتان افت می کند نباید از برنامه عقب بیفتید، بلکه در ان زمان باید بیشتر از همیشه مطابق برنامه ریزی خود پیش بروید و سعی کنید که خودتان را به به برنامه برسانید.

و حتی این افت ترازها یک نشانه خوب برای دانش اموزان است، که باید باعث شود تلاششان را افزایش دهند و خودشان رابه برنامه برسانند تا بتوانند دوباره پیشرفت کنند و حتی می توان گفت که شکست ها مقدمه پیروزی های بزرگ هستند.


- آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ 

_ غیر از ازمون های اصلی کانون هر هفته ازمون داشتیم، من کمتر از آزمونهای اصلی از این آزمون ها استفاده می کردم، اما آزمون های خوبی بودند. 

همه آزمون های کانون جنبه آموزشی دارند، ما را با جو کنکور اشنا می کنند و ما برای کنکور آماده می کنند.و هرچه قدر بیشتر آزمون دهیم و در آزمونهای بیشتری شرکت کنیم ، هیچ وقت ضرر نخواهیم کرد.


برنامه راهبردی  


 تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟

_ من با برنامه راهبردی کانون آشنایی کامل داشتم و برنامه راهبردی هنر که در سایت کانون بود را داشتم و برنامه مطالعاتی خود را منطبق با برنامه راهبردی هنر کانون قرار داده بودم.

رشته هنر رشته خیلی گسترده ای است و منابع اش بیشمار هستند. 

من برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی کرده بودم حتی در برخی آزمون های بخشی از برنامه را حذف می کردم، چون به برنامه نمی رسیدم   اما در آزمون های بعدی خودم را به برنامه می رساندم. اما سعی می کردم که خودم رابه برنامه برسانم و مطابق برنامه راهبردی پیش بروم. شخصی سازی برنامه و ملزم بودن به اجرای کامل برنامه  تاثیر به سزایی در پیشرفت دارد.

مهمترین ویژگی برنامه راهبردی کانون تعداد مرور های زیاد در برنامه بود و این مهمترین ویژگی مورد علاقه من در برنامه راهبردی بود.

کنکور هنر حفظیاتش بسیار زیاد و لازم است که این مباحث چندین مرور و مطالعه شوند و من از این مرور ها سعی می کردم که بیشترین استفاده را بکنم. در یک نیم سال تحصیلی که مباحث مرور می شد، وبرخی از مباحث در نیم سال بعدی مجدد مرور می شدند، به نظر من این مرور ها خیلی خوب بودند و این مهمترین و برترین ویژگی برنامه راهبردی کانون بود.


در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟

_ برای رشته هنر کتاب های کمک درسی خوب بسیار محدود هستند، ولی خوشبختانه کانون کتابهای کمک آموزشی خیلی خوبی در زمینه هنر داشت.

به نظر من کتاب خلاقیت نمایشی کانون، و خواص مواد کتاب سبز کانون کاملترین درس نامه ها را داشتند و من از آنها استفاده کردم، از کتابهای آبی کانون استفاده کردم( کتاب خلاقیت تصویری که بعد از عید منتشر شد) و کتاب خلاقیت نمایشی که خیلی خوب بودند استفاده کردم، و کانون در رشته هنر کتابهای سه سطحی را نداشت.

و به سایر داوطلبان این رشته هم این کتابها را قطعا توصیه می کنم.


گفت و گو با سپهر فرندی - رتبه 1 کشوری هنر - کنکور هنر 1400


کارنامه و سایت


از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

_ اولین استفاده من از سایت کانون مشاهده کارنامه بود و در گروه تلگرامی هنر کانون عضو بودم.

و از مطالب این گروه استفاده خیلی خوبی می کردم. و همچنین من برنامه راهبردی را همیشه از سایت کانون دانلود می کردم.


بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

_ تحلیل من در آزمونها 2مرحله ای بود.

مرحله اول: بلافاصله بعد ازآزمون اجرا می شد، من در این مرحله به همه سوالها توجه داشتم، 

سوال های خیلی راحت، سوال های خیلی سخت، سوالات غلط (سوالاتی که شانسی جواب داده می شوند؛که خیلی کم است، سوالاتی که اشتباه آموزشی داریم) و سوالاتی که جواب نداده بودم.مهمترین بخش بررسی من بررسی اشتباهات آموزشی بود، نکات دقیق و ریز به ریز چک می شدند. تا یادگیری کامل از ان مبحث را داشته باشم.

مرحله دوم: باید سوالهای غلط را قبل از ازمون بعدی مجدد مرور کنیم تا سوالهای را که اشتباه جواب دادیم، مطمئن بشویم که در طول این دوهفته توانستیم اشتباهات را برطرف کنیم.


دفتر برنامه ریزی


آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_ من دفتر برنامه ریزی کانون را نداشتم، اما یک دفتر برنامه ریزی شخصی برای خودم داشتم و برنامه ها را دقیقا در ان دفتر یادداشت کردم، چون در رشته هنر ازمون عملی هم داریم ، من در برنامه هایم این بخش را هم لحاظ کرده بودم. و من یک جدول ویژه برای خودم جهت برنامه ریزی و مطالعه طراحی کرده بودم.




ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟

_ ساعات مطالعه من در سال یازدهم منظم و پیوسته نبود، مثلا روزی 1تا 2 ساعت مطالعه داشتم، و حتی گاهی پیش می آمد که در روز های تعطیل روزی 8 ساعت هم مطالعه می کردم.

بیشترین کار من در سال یازدهم تحقیق و جمع بندی مطالب بود ، در واقع منابع و مطالب پراکنده را جمع بندی می کردم. تا یک منبع طبقه بندی شده داشته باشم، تا در سال دوازدهم و سال کنکور بیشتر زمانم صرف مطالعه شوند.و حتی من در تابستان درس های با ضریب بالای رشته هنر( دروس موسیقیایی) را جمع بندی کامل کردم.

 

میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟

_ من چیزی که دقیقا از برنامه راهبردی متوجه شدم، برنامه راهبردی آزمون به آزمون سنگین تر می شد.

و در نیم سال دوم برنامه خیلی سنگین بود ، و به تبع من که برنامه خودم را با برنامه راهبردی کانون هماهنگ کرده بودم، برای رسیدن به برنامه ساعات مطالعه خودم را هماهنگ با برنامه افزایش می دادم.

تابستان سال کنکور روزی 6 ساعت مطالعه را داشتم، و از مهر ماه با روزی 8ساعت شروع کردم،و حتی بعد از عید به روزی 12 یا 13 ساعت می رسید.


آموزش مهارت های خودتنظیمی 


آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي داديد؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي داديد؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كرديد؟

_ بله مطمئنا داشتم، جون انجام هدفگذاری در اعتدال یادگیری بسیار موثر است و هم موجب می شود که یک نقشه راه در درس ها برای خود داشته باشیم.

من در یک سری از درس ها همیشه هدفگذاری 9 از 10- 10 از 10 را داشتم (درس ریاضی و موسیقیایی ، که جز نقاط قوت پایدار همیشگی من بودند). و من همیشه این نقاط قوت پایدار خود را حفظ می کردم.

اما در برخی از درس ها از زمان شروع ضعیف بودم ( خلاقیت تصویری 2 از 10بودم)، برای رسیدن به هدفگذاری بالا برنامه ریزی می کردم و ساعت مطالعه خود را افزایش می دادم و از خودم توقع داشتم که برای ازمون بعدی به هدفگذاری 4 از 10 برسم ( هدفگذاری های قابل دسترس و ممکن داشتم ) .

و هیچ موقعی هدفگذاری های غیر قابل دسترس و غیر ممکن نداشتم ( که یک دفعه به هدفگذاری 9 از 10برسم).

بلکه برای رسیدن به این هدفگذاری 6 یا 7 آزمون احتیاج داشتم که بتوان خودم را به این هدفگذاری برسانم.




بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌تان را در مطالعه‌ شما در این درس‌ها بنویسید

_ بهترین تراز های من در دروس عمومی دین و زندگی و زبان بود.

در درس های اختصاصی  ریاضی و فیزیک و موسیقی  جز دروس تراز برتر من بودند.

من موافق برنامه ریزی متنوع هستم،برنامه ریزی من به این نحو است که روزی 6 درس یا حتی 7 درس در برنامه مطالعاتی خودم قرار می دهم، و تعادل مطالعاتی بین دروس حل کردنی و حفظ کردنی را هم در برنامه رعایت می کنم.

من یک روش مطالعه خاصی و شخصی  برای خودم دارم،روش مطالعه 40 دقیقه ای،

اول از همه درس نامه را با دقت می خوانم و سپس شروع به اسکن دقیق مطالب می کنم (Q scan) را دقیقا انجام می دهم، بعد از اتمام درس نامه و مرور با دقت مباحث سراغ تست می روم.

بعد از حل تست ها ایرادها کاملا مشخص می شود و بعد از اتمام پاسخگویی به تست ها دوباره بازگشت به درس نامه را دارم جهت رفع اشکال ورفع ایرادها را انجام می دهم. دوباره تست جدید را کار می کنم، و این امر موجب می شود که یادگیری کامل را داشته باشم.

بعد از اتمام زمان 40دقیقه ای، استراحت  6-5 دقیقه ای را دارم، و مطلب طبقه بندی شده بعدی را شروع می کردم.


برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟ 

_ برای اینده من رشته تحصیلی ام را انتخاب کرده ام و می خواهم در رشته موسیقی جهانی ، و در دانشگاه تهران تحصیل کنم، کلا تمایل و علاقه شخصی من جهت تحصیل در ایران می باشد، بعد از اتمام این رشته اگر نیاز به پیشرفت در این رشته را داشته باشم، جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور خواهم رفت، اما بلافاصله بعد از اتمام به ایران بر می گردم. 

و قصد دارم که در این رشته به هنرجویان کمک کنم، در کنار فعالیتهای آموزشی کار آهنگسازی را هم انجام دهم.


قویترین درس شما چیست؟ دلیل و علت اینکه این درس ها جز نقاط قوت پایدار شما هستند را هم بیان کنید؟

_ درس موسیقی را من از خیلی وقت پیش شروع کرده بودم ویاد گرفته بودم و به تبع جز نقاط قوت پایدار من بودند، در درس زبان هم کلاس می رفتم،

درس ریاضی را در دبیرستان  رشته ریاضی و فیزیک بودم،دبیران خیلی عالی و سطح بالا کار می کردند و این درس هم جز نقاط قوت پایدار من شده بودند.


روش های مدیریت 


برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟  استراتژی شما چه بود؟

_ من همیشه در پاسخگویی به آزمونها ترتیب دفترچه را رعایت می کردم و ترتیب را به هم نمی زدم، به تبع در سرجلسه کنکور هم این کار را انجام دادم، 

سوالات درس اول ادبیات سخت بودند و تعداد زیادی سوال نزده در این درس داشتم، اما روحیه و آرامش خودم را حفظ کردم. به سراغ درس بعدی رفتمو خیلی راحت و خوب به درس های بعدی جواب دادم، و در بازگشت مجدد به ادبیات توانستم به تعداد زیادی از سوالات پاسخ دهم.

من حتی از تکنیک های مدیریت زمان هم استفاده می کنم، و همین امر موجب شد که 10 دقیقه زمان اضافی داشته باشم و در مرور مجدد سوالها به تعداد زیادی از آنها پاسخ دادم. به همه سوالها رسیدم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ 

_ من شب کنکور نوانستم استراحت کافی داشته باشم وکمی استرس داشتم،اما به خودم مسلط شد و توانستم با کمی استراحت ارامش مجدد را داشته باشم.

در روز کنکور و سر جلسه کنور آرامش کافی را داشتم و خیلی سرحال بودم. و همین امر موجب شد که به سوالها خیلی خوب پاسخ دهم.و حتی من به داوطلبان توصیه می کنم که برای آرامش در سرجلسه کنکور ، فضای کنکور را در آزمونها برای خود شبیه سازی کنند، سعی کنند صندلی شبیه به صندلی کنکور را داشته باشند، مانند جلسه کنکور از دفترچه استفاده کنند، تا فضا کاملا برایشان شبیه سازی شود.

کنکور امسال سخت بود و درس اول ادبیات کمی سخت بود ، در مرحله اول پاسخگویی تعداد کمی را توانستم جواب بذهم و سوال نزده زیادی داشتم، اما آرامش و تمرکز خودم را حغظ کردم، و با پاسخگویی به سوالات بعدی که خیلی خوب و راحت بودند توانستم روحیه خودم را به دست بیاورم،  در بازگشت مجدد به ادبیات  به تعداد زیادی از سوالات نزده جواب بدهم.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

بله ، در سر جلسه کنکور بعد از سپری یک تایم مشخص به داوطلبان اجازه خروج زودهنگام داده شد، و کل کلاس خارج شدند و من در کلاس تنها ماندم، مراقب به من گفت که باید به کلاس دیگر بروم، و این مورد 3 بار در سرجلسه کنکور تکرار شد، اما تاثیری در روحیه من نگذاشت ، و توانستم پاسخگویی به تمام سوالات را داشته باشم.


در پایان مصاحبه خانم فرندی (مادر دانش اموز) مطرح کردند در سال کنکور سپهر با اتفاقات غیر منظره مواجه بوده است،همه شرایط برای سپهر ایده آل نبوده است و اما هیچ وقت روحیه خود را از دست نداد و با تلاش زیاد و جدیت مسیر خود را ادامه داد، و تنها به هدفش فکر می کرد.

پدر بزرگ سپهر همین امسال فوت کردند، و ایام بیماری پدرش ( که تصادف کرده بودند)  همین سال کنکور مواجه بود، اما خیلی زود سپهر روحیه خود را به دست آورد و فقط به ادامه مسیر فکر می کرد.

Menu