چگونه از آموزش همتا بهره ببریم؟

گاهی روش‌های مرسوم آموزش به اندازه کافی کارآمد نیست؛ به ویژه اگر شما را در مورد میزان یادگیری‌تان آگاه نکند...

چگونه از آموزش همتا بهره ببریم؟

گاهي روش‌هاي مرسوم آموزش به اندازه كافي كارآمد نيست؛ به ويژه اگر شما را در مورد ميزان يادگيري‌تان آگاه نكند. يكي از بهترين گزينه‌هاي جايگزين شيوه‌هاي سنتي آموزش، آموزش همتا[1] نام دارد كه به معناي يادگيري به همراه افراد هم­سن و هم‌سطح و گاهي هم‌شغل است. در اين روش، بر خلاف شيوه‌هاي رايج آموزشي، شما از يك استاد درس نمي‌آموزيد و يك نفر مشابه خودتان، موفقيت شما را تضمين مي‌كند. اين روش با وجود، تازگی، كاربرد فراواني در برخي از حوزه‌ها پيدا كرده و اثربخشي آن هم اثبات شده است.

آموزش همتا، مدل یادگیری توسعه یافته به وسیله ­ی اریک مازور، چندین اصل یادگیری ذکر شده را با هم ترکیب می‌کند. مقرر می­شود دانش­ آموزان مطالبی را که قرار است در کلاس مطرح شوند، پیش از کلاس مطالعه کنند. بین سخنرانی معلم، امتحان‌های سریع  برگزار می­شود. در این امتحان‌ها سوالاتی مفهومی از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود و یک یا دو دقیقه زمان خواهند داشت تا با آن کلنجار بروند؛ سپس در گروه‌هایی کوچک به مشورت می‌پردازند تا در مورد پاسخ صحیح به توافق برسند. براساس تجربه­ ی مازور، این فرایند، دانش‌آموزان را در مفاهیم بنیادین درس مشارکت می­دهد، مشکلات آن­ها را در درک مطلب آشکار می‌سازد و به آن­ها فرصت می‌دهد تا درک خود را توضیح دهند، بازخورد دریافت کنند و یادگیری خود را با سایر دانش‌آموزان مقایسه کنند. این روش، هم­چنین مانند یک ابزار اندازه‌گیری، معلم‌ها را قادر می‌سازد تا بفهمد دانش­آموزان چه میزان مطلب را جذب کرده­ اندو نیز در چه حوزه‌ هایی نیاز به کار بیشتر یا کمتری است. مازور تلاش می‌کند تا در گام نخست، دانش‌آموزانی را در کنار یکدیگر قرار دهد که پاسخ‌های متفاوتی به سوال می‌دهند تا به این صورت، آن­ها تلاش کنند یکدیگر را متقاعد کنند و متوجه شوند پاسخ چه کسی درست است.

در بسیاری از حوزه‌ها، از آموزش همتا به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری خارجی استفاده می‌شود تا به عملکرد یک فرد  بازخورد بدهد. بیشتر گروه‌های پزشکی، کنفرانس‌هایی  درباره ­ی میزان مرگ‌ومیر دارند و اگر پزشکی، در مورد بیمار، نتیجه­ ی بدی به دست بیاورد، آن نتیجه در این کنفرانس‌ها ارائه می‌شود. سایر پزشکان هم به انتقاد از آن عملکرد می­پردازند یا عنوان می‌کنند «تو کارت را به خوبی انجام دادی اما با شرایط بدی مواجه بودی.» مایک ابرسولد[2] می­گوید افراد فعال در این حوزه باید به شکل بخشی از یک گروه به فعالیت بپردازند. «اگر جراحان مغز و اعصاب دیگری هم کنار شما باشند، تضمینی بر موفقیت خواهد بود. اگر شما کاری انجام دهید که مقبول نباشد، آن­ها از شما می‌خواهند که اقدامی ]خاص[ برای آن انجام دهید.»

[1] Peer instruction

[2] Mike Ebersold

منبع:

Brown, Peter;  Roediger, Henry; McDaniel, Mark. make it stick:The Science of Successful Learning. London: The Belknap Press Of Harvard University Press, 2014. pp. 125-130.


Menu