جلسه‌ی اول برترهای 96 : سه توصیه‌ی اصلی ‎کاظم قلم چی

نتایج یک تحقیق گسترده درباره‌ی موثرترین راهبردها برای پیشرفت درسی ، 10 راهبرد موثر را مشخص کرده است .

جلسه‌ی اول برترهای 96 : سه توصیه‌ی اصلی ‎کاظم قلم چی

سه توصیه  برای جلسه ی اول

 

نتایج یک تحقیق گسترده درباره ی موثرترین راهبردها برای پیشرفت درسی ، 10 راهبرد موثر را مشخص کرده است . اولین و موثرترین راهبرد ، بازخورد به دانش آموزان است و دومین راهبرد مهارت های فراشناختی است . ده ها تحقیق دیگر نیز اهمیت و تاثیر بازخوردهای منظم وپیوسته را تایید می کنند.

تجربه و دستاورد دانش آموزان برتر کانون در بیش از دو دهه برگزاری آزمون های برنامه ای کانون نیز همین دو نکته را تایید می کند .

دانش آموزان برتر به طور پیوسته در آزمون های برنامه ای شرکت می کنند . در دوره ی تابستان و در زمانی که دیگران درس خواندن را رها کرده اند دانش آموزان جدی ،هر دو هفته یک بار در جلسه ی آزمون های برنامه ای حاضر می شوند . کارنامه می گیرند . کارنامه های منظم ( بازخوردهای منظم ) سبب می شود این دانش آموزان به طور پیوسته در مسیر موفقیت به پیش بروند .





اولین توصیه  : حضور منطم و پیوسته در آزمون های برنامه ای کانون 

بنابراین اولین توصیه حضور منظم و پیوسته در آزمون های برنامه ای و ارزیابی کارنامه ی آزمون هاست . طی دو سال گذشته ، جعبه ابزار کارنامه را طراحی کرده ایم و شما با بهره گیری از کارنامه ی روز آزمون و پنج نوع کارنامه ی دیگر که هر یک با هدف مشخص طراحی شده است مسیر پیشرفت و موفقیت خود را هموار می کنید . با دریافت کارنامه ها و بازخوردهای منظم، آینده تان را می سازید . 

در طی جلسه هایی که هر دو هفته یک بار پس از آزمون خواهیم داشت در باره ی موضوعاتی که باید یادبگیرید و تمرین کنید با شما گفت و گو خواهیم کرد :

برنامه ی راهبردی آزمون ها و شخصی سازی برنامه

نحوه ی مدیریت ناهماهنگی های احتمالی  بین برنامه ی مدرسه و برنامه ی راهبردی آزمون ها با اولویت برنامه ی مدرسه

نحوه ی ارزیابی کارنامه پس از آزمون و در حین برگزاری آزمون  ،

هدف گذاری (چند از ده) پس از هر آزمون و قبل از آزمون بعدی ،

خودنگاری آغازین و پایانی ،

 یادگیری در جلسه ی آزمون و انواع یادگیری ها در جلسه ی آزمون ،

مدیریت زمان در جلسه ی آزمون ،تسلط بر سه روش استراتژِی بازگشت ، زمان های نقصانی ، ضربدر و منفی .

مدیریت اشتباهات ،  یادگیری از اشتباهات ، پذیرش اشتباهات به عنوان بخش ضروری از فرایند یادگیری ،

بی دقتی های پرتکرار و مدیریت بی دقتی ها


توصیه ی دوم : کسب مهارت های فراشناختی

دومین راهبرد برای موفقیت و پیشرفت درسی مهارت های فراشناختی است .

 با کسب مهارت های فراشناختی هر دانش آموز می تواند بهترین و موثرترین روش های مطالعه ی مربوط به شخص خود را کشف کند ، تمرین کند ، برای خود و دیگران توضیح دهد و بنویسد و نتیجه ی موفقیت خود را چند برابر کند . فراشناخت یک دانش جدید است . روش های آن را باید به طور پیوسته و منظم در جلسه ها یادبگیرید و به کارببندید .هر دانش آموزی روش های یادگیری ویژه ی خود را دارد باید یاد بگیرید که این روش ها را تشخیص دهید و هفته به هفته روش هایتان را بهبود بخشید . کم نیستند دانش آموزانی که نمره های خوب می گیرند اما نمی توانند روش های خود را توضیح دهند، نمی توانند نتیجه ی خود را پیش بینی کنند و روی درستی روش هایشان مطمئن نیستند . 

دانش آموزانی که ذهن واضح و شفاف تری دارند نتایج به مراتب بهتری از دیگران می گیرند .درباره ی روش های ویژه ی شما در جلسه های برترهای جمعه با شما صحبت می کنیم .    


توصیه سوم : حضور اولیا

 

بسیاری از مردم تصور می کنند نقش آموزشی اولیا به سال های نخست زندگی فرزندان محدود می شود . حتی برخی افراد با نقش آموزشی اولیا در سال های دبستان هم موافق نیستند .اما موضوع به مراتب مهم تر است اولیا در دوران دبیرستان و به ویژه در سال قبل از ورود به دانشگاه و در اولین سال دانشگاه نقش آموزشی بسیار پررنگ و مهمی دارند . قرار نیست اولیا درس های مدرسه را به دانش آموزان تدریس کنند . حتی قرار نیست اولیا تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا وقت زیادی را در منزل صرف کنند . بسیاری از مهارت های سطح بالای شناختی و فراشناختی را اولیا می توانند به دانش آموزان بیاموزند . مهارت های تصمیم گیری ، حل مساله ، انتخاب ، داوری و ارزیابی ، مهارت هایی هستند که اولیا می توانند در همین سال های پایانی دبیرستان به فرزندانشان بیاموزند . نقش آموزشی اولیا فقط محدود به سال های نخست دبستان نمی شود .

سه  انتظار و توقع مشخص  از اولیا داریم :

برای فرزندان وقت بیشتری اختصاص دهند .

با فرزندانشان بیشتر گفت و گو کنند

از امکانات سایت کانون استفاده کنند ، صفحه ی شخصی دانش آموز و صفحه ی شخصی خود را در سایت کانون پی گیری کنند.

 

و از دانش آموزان می خواهیم با اولیای خود گفت وگوکنند و ایشان را در جریان مسائل آموزشی خودبگذارند.درگیر شدن اولیا حتی اگر نظرات متفاوتی داشته باشند سبب افزایش تمرکز دانش آموز و افزایش قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل و افزایش مهارت های فراشناختی دانش آموز می شود .

برای این که به اهمیت آموزشی نقش اولیا ( با هر نوع شغل و تحصیلات و موقعیت ) را بهتر متوجه شوید ، پیشنهاد می کنم عکس ها و داستان های دانش آموزان برتر سال های گذشته را درسایت کانون مشاهده کنید

برنامه ی شما برای ورود به دانشگاه، یک کار گروهی و یک پروژه ی جمعی است . نقش پدران و مادران فقط به ایجاد فضا و محیط عاطفی محدود نمی شود .امسال بهره گیری از تجربه ها و همراهی فکری اولیا تاثیری تعیین کننده در موفقیت شما خواهد داشت .  لطفا در جلسه ها هم همراه اولیای خود شرکت کنید !  


کاظم قلم چی

مرداد 96

Menu