خانم اجازه! - 30 آبان 1395

من از امروز تصمیم گرفتم برای آزمون تیزهوشان بخوانم. به نظر شما دیر نیست؟

خانم اجازه! - 30 آبان 1395

من در کلاس درس، درس‌هایم را خوب یاد می‌گیرم؛ به همین دلیل انگیزه‌ای برای درس خواندن در منزل ندارم.

لیلا خداوردیان:

بخشی از یادگیری ما مربوط به حافظه‌ی کوتاه‌مدت است و با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده می‌شود. درست است که در کلاس درس مطلب را یاد می‌گیرید ولی برای تثبیت آن در ذهن خود و رسیدن به تسلّط لازم است مجدداً مرور کنید یا تمرین‌های مختلفی از آن مبحث حل کنید. اگر احساس می‌کنید مطالب درسی را یاد گرفته‌اید پیشنهاد می‌کنم از تیپ‌های جدید پرسش یا مسئله استفاده کنید؛ یعنی مراجعه به کتاب‌های کمک‌آموزشی. این کتاب‌ها هم در حد کتاب درسی هستند و با بیان شیوه‌های مختلف سؤال، مشکل تکراری بودن مطالب را از بین می‌بردند و به شما کمک می‌کنند به تسلّط بر مطالب دست پیدا کنید و مطالب را به حافظه‌ی بلندمدت خود منتقل کنید. در ضمن دوباره به برنامه‌ریزی خود نگاه کنید. شاید لازم باشد چیدمان درس‌های برنامه را کمی جابه‌جا کنید تا با کمی فاصله‌ گرفتن از مدرسه، این شوق در شما ایجاد شود.


من از امروز تصمیم گرفتم برای آزمون تیزهوشان بخوانم. به نظر شما دیر نیست؟

مینا سلیمانی:

در فرصت باقی‌مانده می‌توانید به هدفی که به‌تازگی مشخص کرده‌اید برسید. فقط از لحظه‌ای که برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفته‌اید باید برای رسیدن به آن جدیت و تلاش مستمر داشته باشید. حتماً از وضعیت قبلی خود ارزیابی دقیقی داشته باشید. برای هر درس مشخص کنید که در چه وضعیتی هستید. درس‌های‌تان را دسته‌بندی کنید و با توجه به وضعیت هر درس آموخته‌های قبلی‌تان را بازیابی کنید و برای درس‌هایی که به‌تازگی تدریس می‌شوند تست زمان‌دار کار کنید. با برنامه‌ریزی دقیق و مقید بودن به اجرای آن می‌توانید در این بازه‌ی زمانی به هدف خود برسید.


برای دوره‌ی هر درس بیش‌تر به چه نکاتی توجه کنم؟

گلناز محمدی:

برای دوره کردن درس‌ها مطالب را به دو دسته تقسیم کنید:

دسته‌ی اول درس‌هایی که در آن قوی هستید و نقطه‌ی قوت شما هستند. باید آن‌ها را از روی سؤال‌های کتاب بازیابی کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید به خاطر بیاورید. مطمئن شوید هرچه بلد بوده‌اید فراموش کرده‌اید. دسته‌ی دوم درس‌هایی که در آن‌ها نیاز به مطالعه‌ی بیش‌تر دارید؛ یعنی یادگیری شما ناقص بوده و نیاز است با مطالعه‌ی دوباره، یادگیری ناقص خود را به کامل تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید از کتاب خودآموزی و کتاب کار استفاده کنید.

Menu