منابع مطالعاتی رتبه‌ی 10 منطقه 1 کنکور ریاضی95: بنیامین فلاحی

در مقاله‌ی زیر، بنیامین فلاحی در مورد منابع مطالعاتی خودش برای شما سخن گفته است...

منابع مطالعاتی رتبه‌ی 10 منطقه 1 کنکور ریاضی95: بنیامین فلاحی

در مقاله‌ی زیر، بنیامین فلاحی رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 1 رشته‌ی ریاضی که 3 سال دانش‌آموز کانون بوده، در مورد منابع مطالعاتی‌ خودش برای شما سخن گفته است:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبه‌ای را در چه رشته‌ای و از کدام شهر کسب کردید؟

بنیامین فلاحی هستم رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 1 از تبریز رشته‌ی ریاضی.

از کدام کتاب‌‌های کانون استفاده کردید و بیشترین تاثیر را داشت؟

من از کتاب‌های زرد اختصاصی و زرد عمومی و جمع‌بندی پیش و پایه و جمع‌بندی عمومی استفاده کردم.


کتاب‌های زرد اختصاصی و عمومی

کتاب‌های زرد را چه زمانی استفاده کردید و نحوه‌ی استفاده‌ی شما از این کتاب‌ها چگونه بود؟

زرد عمومی را بعد عید شروع کردم و تا کنکور ادامه دادم. از همان آزمون اول به ترتیب استفاده کردم تا آزمون آخر و چون سوالات عمومی طوری هستند که اساتید روی برخی از سوالات اتفاق نظر ندارند به نظرم پاسخ‌نامه‌اش خیلی قانع‌کننده بود و جواب‌ها را خیلی خوب ارائه کرده بود و زرد اختصاصی را بعد عید شروع کردم و تا قبل کنکور 2 بار آن را تمام کردم.

نحوه‌ی استفاده‌ی شما از کتاب زرد اختصاصی چگونه بود؟ آزمون محور یا درس‌محور؟ آیا زمان را در حین پاسخ به سوالات لحاظ می‌کردید یا نه؟

بار اول که استفاده کردم هر هفته یک آزمون بود و آزمون‌محور عمل می‌کردم و زمان را هم لحاظ نکردم و فقط درصدها برایم مهم بود این‌که ببینم کدام قسمت را یاد گرفته‌ام و کجا را یاد نگرفته‌ام و نقص دارم ولی بار دوم که استفاده کردم هماهنگ با آزمون‌های 3 روز یک‌بار قلم‌چی بود که زمان را هم لحاظ کردم و با شرایط کنکور شبیه‌سازی کردم.

تعداد بالای سوال که در این مجموعه‌ها بخصوص زرد عمومی قرار گرفته است، چه کمکی به شما کرد؟ آیا تاثیری در افزایش درصد یا افزایش کیفیت پاسخ‌گویی شما به سوالات عمومی داشت؟

100 درصد تاثیر داشت، بخصوص کتاب زرد عمومی تاثیر زیادی روی درصدهای عمومی من داشت چون قبل از این‌که از این کتاب استفاده کنم درصدهای من در حدود 50 و 60 درصد بود و بعد از استفاده روی 80 و 90 درصد رفت. به خاطر این‌که برای دروس عمومی منبع جامع پیدا کردن خیلی سخت است؛ کتاب‌هایی که موجود هستند مثلا 1000 تا تست برای عربی است و من وقت نداشتم این حجم از تست را برای عربی کار کنم ولی استفاده مکرر از زرد عمومی خیلی برای دوران جمع‌بندی و کنکور موثر بود.

ما به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم از کتاب زرد عمومی در تابستان استفاده کنند آیا این توصیه را شما هم دارید؟

اگر دانش‌آموزان سریع‌تر استفاده از کتاب‌های زرد عمومی را شروع کنند برای آَشنایی با نوع سوالات خیلی بود است و باردومی که سوالات را می‌خواهند حل کنند سریع‌تر حل می‌کنند و زمان بیشتر صرفه‌جویی می‌شود که می‌توانند آن زمان را روی نقاط ضعفشان کار کنند.

در کتاب‌های زرد، جمع‌بندی‌ها و خلاصه درس‌های مختصری آورده شده است، آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبل از آزمون‌ها به آن‌ها نگاه نمی‌کردم ولی بعد از آزمون وقتی مشخص می‌شد روی یک مبحث به دلیل خاصی یک سوال را غلط زده‌ام (که اکثرا سوال‌های دام‌دار بودند) به آن مراجعه می‌کردم که ببینم در خلاصه‌درس به آن اشاره شده است یا نه و غالبا می‌دیدم به آن‌ها در خلاصه‌ها اشاره شده است.

پاسخ‌نامه‌ی کتاب‌های زرد چگونه بود؟

خلاصه بود چون کتاب‌ جمع‌بندی محسوب می‌شود ولی برای کسی که مطالعه‌ی کافی داشته باشد قبل از این‌که از خودش آزمون بگیرد مفید است.

آیا در حین پاسخ‌گویی به سوالات زرد عمومی، سوال‌های رشته‌ی خودتان را هم کار می‌کردید یا نه؟

سوال‌های سال‌های 88 و 89 زرد عمومی رشته‌ی خودمان را استفاده کردم ولی سال‌هایی که تیپ سوالات تغییر کرده مثل سال‌های 90 و 91 تا 94 را نگه داشتم و نزدیک کنکور کار کردم.


کتاب‌های جمع‌بندی پیش و پایه و جمع‌بندی عمومی

کتاب جمع‌بندی پیش برای دی‌ماه یک جمع‌بندی جامع و خلاصه‌ای دارد، آیا شما از این کتاب استفاده کردید؟ چه امتیاز‌هایی داشت؟

از کتاب جمع‌بندی هم در دی‌ماه هم در بعد از عید استفاده کردم چون تمام بخش‌های کتاب درسی را پوشش داده بود حتی برخی بخش‌های کتاب که در کنکور هم از آن سوال مطرح نشده بود را خیلی خوب پوشش داده بود.

شما جمله‌ی زیبایی در مورد کتاب جمع‌بندی گفتید این‌که کتاب جمع‌بندی به بخش‌های خاموش کتاب درسی اشاره کرده است، این جمله را بیشتر توضیح می‌دهید؟

بله، برای مثال در درس فیزیک به بعضی جاها که سال 93 به کتاب درسی اضافه شده و طراح‌های سوال کنکور هم چون کنکور کمی بعد از آن برگزار شده فرصت نشده است سوال زیادی از آن طرح کنند و در آزمون‌ها هم زیاد روی آن تاکید نبود و ممکن بود در کنکور ما سوالی از آن مطرح شود در این کتاب خوب پرداخته شده بود.

آیا استفاده از کتاب جمع‌بندی، تاثیری روی آزمونی که بلافاصله بعد از استفاده از این کتاب داشتید داشت؟

بلافاصله که نه ولی در طول زمان بله. من فیزیکش را ملموس‌تر استفاده کردم که خیلی تاثیر داشت.

حجم این کتاب (جمع‌بندی)، پاسخ‌نامه و سوالات آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجم کتاب جمع‌بندی معقول است یعنی نه کم است نه زیاد. پاسخ‌نامه‌ی آن هم خلاصه است و طبیعی است که خلاصه باشد چون کتاب جمع‌بندی است و بعد از مطالعه‌ی کامل باید از آن استفاده کرد و برای کسی که قبلا مطالعه داشته باشد خیلی مفید است.

نحوه‌ی استفاده‌ی شما از این کتاب چگونه بود؟ به نظر می‌رسد درس‌محور استفاده کردید و بیشتر از فیزیک، درست است؟

بار اولی که در دی‌ماه از آن استفاده کردم درس‌محور کار کردم و تاکیدم روی درصدهایم بود و آزمون‌محور نبود و به هر قیمتی می‌خواستم بخش‌های ناقص یادگیری‌ام را کامل کنم ولی بعد از عید آزمون‌محور کار کردم و زمان را هم لحاظ کردم و هدفم این بود که نه تنها بخش‌های ناقص کامل شود بلکه در زمان خودش سوال‌ها را کار کنم و زمان سوال‌های دیگر را هم نگیرم.

آیا شما در دوران نوروز هم از کتاب جمع‌بندی استفاده کردید؟

بله از کتاب جمع‌بندی پایه در دوران طلایی نوروز برای فیزیک و شیمی استفاده کردم و چون بار دومی بود که استفاده می‌کردم، روی زمان تاکید کردم و آزمون محور کار کردم و روی درصد‌های پایه‌ی من در آزمون 20 فروردین تاثیر داشت.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

منابع مطالعاتی رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 1 رشته‌ی ریاضی: بنیامین فلاحی
Menu