اشتباهات متداول دانش‌آموزان در کامل کردن کتاب خودآموزی

بعد از چند سال کار با گروه دبستان متوجه شدیم که تعداد زیادی از دانش‌آموزان، استفاده‌ی درست از کتاب خودآموزی را بلد نیستند و نمی‌توانند آن طور که باید از مزایای استفاده از این کتاب بهره‌مند شوند.

اشتباهات متداول دانش‌آموزان در کامل کردن کتاب خودآموزی

بعد از چند سال کار با گروه دبستان متوجه شدیم که تعداد زیادی از دانش‌آموزان، استفاده‌ی درست از کتاب خودآموزی را بلد نیستند و نمی‌توانند آن طور که باید از مزایای استفاده از این کتاب بهره‌مند شوند. در زیر چند نمونه از این اشتباهات را برای شما آورده‌ایم.

1- برخی از دانش‌آموزان دفترچه‌ی سؤال‌های آزمون را ورق زده و پس از خواندن صورت سؤال، تنها پاسخ آن را وارد کتاب خودآموزی می‌کنند. کتاب خودآموزی گنجینه‌ای است از سؤال‌های مهمی که خودتان تشخیص داده‌اید و قرار است شب‌های امتحان به شما کمک کند. این جواب‌ها بدون دانستن صورت سؤال‌ها فایده‌ای نخواهد داشت. یادتان باشد حتماً هم صورت سؤال و هم جواب را به طور کامل در کتاب خودآموزی‌تان بنویسید.

2- کتاب خودآموزی، کتاب برنامه‌ای کانون است. برنامه‌ریزی هم بدون تاریخ معنا ندارد؛ پس برای دقیق بودن آن، حتماً تاریخ هر آزمون را بالای هر صفحه بنویسید.

3- برخی از دانش‌آموزان، در کتاب خودآموزی شماره‌ی دفترچه‌ی سؤالاتشان را می‌نویسند، اما بهتر است برای اشتباهات‌تان خودتان شماره بگذارید. برای مثال اولین اشتباه شما در آزمون می‌شود سؤال شماره‌ی 1 و دومین اشتباه شما که ممکن است سؤال 21 آزمون باشد، در کتاب خودآموزی شماره‌ی 2 را به خود اختصاص می‌دهد. به این ترتیب تا پایان سال مشخص می‌شود که شما چند سؤال مهم در کتاب خودآموزی داشته‌اید.

4- کتاب خودآموزی را با دفتر مشق اشتباه نگیرید. کتاب خودآموزی کتاب مهم‌ترین‌هاست؛ مهم‌ترین‌هایی که خودتان تشخیص داده‌اید یا در مواردی، پشتیبان، معلم یا پدر و مادرتان به شما یادآوری کرده‌اند. پس سعی کنید صفحات ارزشمند این گنجنامه را فقط با سؤالات ارزشمند پر کنید.

چند توصیه:

1- بهتر است صورت سؤالات را با خودکار بنویسید؛ چون پر کردن آن با مداد، بعد از مدتی کم‌رنگ می‌شود.

2- سعی کنید کتاب خودآموزی را دوست داشته باشید. برای دوست‌داشتنی‌تر شدن این کتاب، می‌توانید از رنگ‌های مختلف در نوشتن استفاده کنید.

3- حتی اگر آب دست‌تان بود، پنج‌شنبه‌ی قبل از آزمون آن را زمین بگذارید و هر طور شده کتاب خودآموزی را مرور کنید. این مرور بیش از چند دقیقه زمان شما را نمی‌گیرد اما تأثیر فوق‌العاده‌ای روی پیشرفت درسی شما دارد.

4- شما نویسنده‌ی کتاب خودآموزی هستید؛ پس کتاب خود را به بهترین شکل ممکن بنویسید و سعی کنید خواننده‌ی خوب و طرفدار آن باشید.

Menu