آمادگی برای امتحان نهایی درس فیزیک 3

درس فیزیک (3) رشته‌های تجربی و ریاضی یکی از درس‌های نهایی با ضریب سه است.

آمادگی برای امتحان نهایی درس فیزیک 3

درس فیزیک (3) رشته‌های تجربی و ریاضی یکی از درس‌های نهایی با ضریب سه است. بعضی از دانش‌آموزان که پایه‌ی ضعیفی دارند بر این باور هستند که درس فیزیک یکی از درس‌های سخت است و هرچه‌قدر هم وقت زیادی بر این درس اختصاص دهند نمی‌توانند نمره‌ی مطلوبی را کسب کنند. این در حالی است که مباحث فیزیک سال سوم تقریباً به سال‌های قبل ارتباطی ندارد و شما دانش‌آموزان عزیز می‌توانید با کمی تلاش و با انجام موارد زیر ایده‌آل‌ترین نمره را کسب کنید:

* نکته‌ی مهمی که ابتدا باید دقت کنید این است که اولین منبع مطالعاتی و اساس کار شما باید کتاب درسی‌تان باشد. حتماً اول به تمام مطالب کتاب درسی و موضوعات مطرح‌شده مسلط شوید و بعد از آن برای یادگیری بهتر از جزوه‌ی معلمتان استفاده کنید.

* مفاهیم پایه و اساسی را مفهومی و عمیق یاد بگیرید و از حفظ کردن مطالب پرهیز کنید؛ زیرا مطالعه‌ی مفهومی و دقیق باعث افزایش توانایی در حل مسائل و تمرین‌هامی‌شود.

* برای مطالعه‌ی این درس نخست نمودارها، پرسش‌ها، آزمایش کنیدها، شکل‌ها، فعالیت‌ها، مثال‌ها و مسئله‌‌های آخر هر فصل کتاب درسی را دقیق بخوانید و به هیچ عنوان از آن‌ها غافل نشوید؛ سپس شروع به حل سؤالات مجموعه‌ی اندیشه‌ی نهایی کنید.

* سعی کنید مسائل را یک به یک بخوانید و به حل آن‌ها بپردازید و در حین حل آن به تمام مراحل حل مسئله به‌خصوص علامت­های مثبت و منفی توجه کنید و سپس به پاسخ‌نامه مراجعه کرده و راه‌حل خودتان را با جواب تشریحی مقایسه کنید.

* در حل سؤالات به این نکته نیز دقت داشته باشید که واحدها در سیستم SI ‌باشند.

* خلاصه‌نویسی در فیزیک هم خیلی مهم است؛ حتماً فرمول‌های کتاب درسی را برای تسلط بیش‌تر در دفتری جداگانه به صورت مبحثی یادداشت کنید و سعی کنید در هر بار که مسئله‌ی جدیدی حل کردید و برای‌تان نکته‌ی جدیدی داشت، آن را به این دفتر اضافه کنید تا هنگام مرور از این یادداشت‌ها استفاده کنید.

* هنگام حل سؤالات فیزیک ابتدا صورت مسئله را دقیق بخوانید و مبحث و فرمول مورد نیاز را شناسایی کنید و بفهمید مسئله از شما دقیقاً چه می‌خواهد و مجهول آن چیست. در صورتی که به تبدیل واحد نیاز نداشته باشد شروع به حل مسئله کنید.

* اگر می‌خواهید نمره‌ی خوبی در این درس نصیبتان شود باید هر سؤال را چند بار آن هم روی کاغذ حل کنید.

* تا حد امکان از محاسبات ذهنی پرهیز کنید و همه‌ی مطالب را روی کاغذ بیاورید تا دقت محاسباتی شما افزایش یابد.

* برخی از مباحث و مفاهیم کتاب، مطالب تقریباً حفظی دارد. برای یادگیری آن­ها بهتر است یک‌ بار به زبان خودتان بازگویی کنید؛ سپس شروع به حفظ کردن آن‌ها کنید.

Menu