سخنان کاظم قلم‌چی : انتخاب رشته‌ی کنکور 94 + دانلود ویژه نامه

جلسه انتخاب رشته کنکور 94 برای دانش‌آموزان کنکوری به همراه اولیا آن‌ها برگزار شد، جزئیات این جلسه در ادامه آمده است...

سخنان کاظم قلم‌چی : انتخاب رشته‌ی کنکور  94 + دانلود ویژه نامه

جلسه انتخاب رشته کنکور 94

4 تیر 94

در این جلسه که داوطلبان کنکوری به همراه اولیا خود شرکت کرده بودند، کاظم قلم‌چی در مورد انتخاب رشته نکات مهمی را بیان کردند، بخشی از صحبت های ایشان در زیر آمده است:

در این جلسه در مورد انتخاب رشته با شما صحبت می کنیم امسال روال انتخاب رشته را ساده تر و دقیق تر کرده ایم. اطلاعات را مشابه سال‌های گذشته به صورت کامل و رایگان برای شما در سایت کانون قرار داده ایم. شما و تمام کسانی که در شهرها و روستاها هستند و چه کانونی بوده اند و چه نبوده اند می توانند به صورت رایگان از این اطلاعات استفاده کنند. در سال گذشته ابتدا روش را توضیح می دادم و سپس اطلاعات را در اختیار شما قرار می دادیم اما امسال ابتدا در مورد اطلاعات صحبت می کنم. اطلاعات زیادی روی سایت کانون قرار داده شده است و به تدریج مدل را ساده تر نیز می کنیم تا استفاده شما راحت تر باشد. در این جلسه اولیا را نیز دعوت کرده ایم زیرا بهترین مشاور هر دانش آموزی ابتدا اولیا آن ها هستند. حال چه مخالف شما باشند چه نباشند.

.................................................

از ابعاد مختلف باید به انتخاب رشته توجه کنید.

اولین نکته این است که انتخاب رشته را از همین الان آغاز کنید.

در سایت کانون اطلاعات مناسب و زیادی را قرار داده ایم.

انتخاب رشته ی هم استانی های شما: این یک ماتریس انتخاب رشته ی استانی است (یک ماتریس 31 *31) یک سمت این برگه بر حسب درصد است و سمت دیگر برحسب تعداد. در این ماتریس به طور مثال برای رشته تجربی مشخص است که دانش‌آموزان یک استان به کدام شهرها برای رشته های پزشکی و داروسازی و دندان رفته اند. این تعداد نیز رنگ بندی شده اند و دانش آموزان هر استانی که در همان استان مانده اند را آبی کرده ایم. این جدول را به شما داده ایم. طبق اطلاعات این جدول، مشاهده می‌کنید که تعداد بیشتری از دانش آموزان به شهرهایی که نزدیک تر هستند رفته اند و این موضوع عقل جمعیت[1] را نشان می‌دهد. در پشت این برگه همین اطلاعات به صورت درصد بیان شده است. به عنوان مثال تعداد زیادی از دانش آموزان از تهران در مقایسه با شهرهای اصفهان و شیراز به زنجان و سمنان رفته اند و تنها2 درصد دانش اموزان استان فارس به تهران آمده اند. پس توصیه ما نیز این است که در شهر خودتان تحصیل کنید.

 این برگه کمک می‌کند که شهرهایی را که نزدیک هستند و دیگران زیاد آن ها را انتخاب کرده اند را تشخیص دهید. از استان تهران 32 درصد در تهران مانده اند و باقی در شهرهای دیگر توزیع شده اند. برای آمدن به تهران به دلیل دانشگاه های برتر ایران، آمدن از شهرهای مختلف مطلوب است ولی برای درس خواندن در دانشگاه های شهرهای دیگر شاید خیلی با هم متفاوت نباشند. در تهران 600 نفر قبولی این سه رشته را داشته‌اند که 200 نفر در تهران مانده اند و 400 نفر از تهران به شهرهای دیگر رفته‌اند و 400 نفر از شهرهای دیگر به تهران آمده اند. پس مشخص کنید که شما جزو کدام دسته هستید؟ کسانی که فقط در تهران خواهید ماند حتی اگر امسال در هیچ رشته‌ای و هیچ دانشگاهی در تهران قبول نشوید یا به شهرهای اطراف خواهید رفت یا حتی به شهرهای دور نیز خواهید رفت؟


برای دانلود و مشاهده ی ماتریس با کیفیت بالاتر فایل های ضمیمه را دانلود کنید.






.................................................

موضوع دوم: ویژه نامه انتخاب رشته استان تهران- رشته های پزشکی

نکته قابل توجه این است که پاسخ اکثر سوالات انتخاب رشته شما در منزل شماست در نتیجه از اهمیت گفتگو با اولیا و اعضای خانواده خود و تصمیم‌گیری غافل نشوید.

بهترین مشاور هر دانش آموز هم اولیا اوست حال این اولیا تحصیل کرده باشند حال نباشند زیرا اولیا بیش از هر کسی دانش‌آموزان را می شناسند و بیش از هر کسی آن ها را دوست دارند.

براساس این که در کدام استان هستید این برگه متفاوت است. الان شما رتبه خود را نمی دانید در نتیجه می توانید براساس تراز خودتان انتخاب رشته کنید به محض اعلام رتبه‌ها این اطلاعات را براساس رتبه برای شما به روز خواهیم کرد.

 استثنائا در رشته ی تجربی سه رشته ی دندان و دارو و پزشکی را جدا کرده ایم. این اطلاعات براساس چارک پایین رتبه کشوری تنظیم شده‌اند. نام تک تک افرادی که با این رتبه ها و ترازها در سال های گذشته قبول شده اند نیز در سایت قرار داده شده است و کارنامه آن ها نیز وجود دارد. ما تمام این اطلاعات را براساس دانش آموزان خودمان (کانونی‌ها) داریم.

در شهرهایی مثل شیراز و تبریز و یزد تعداد قبولی در رشته پزشکی زیاد بوده است ولی از  بین این قبولی‌ها از تهران تعداد خیلی کمی و حتی در مورد شهر یزد هیچ کسی قبول نشده است زیرا این شهرها دانش‌آموزان بومی را پذیرفته اند. پس در این جدول بومی بودن را نیز متوجه می شوید.

در این لیست در مواردی که در یک رشته در یک دانشگاه، بیش از 50 درصد قبولی کانون داشته ایم (اگر از استان خود به استان خود قبول شده باشید) آن خانه را آبی کرده ایم. زیر 30 درصد را زرد. در نتیجه کمکی که این جدول به شما می‌تواند بکند این است که بدانید آبی ها مواردی هستند که شما از شهر خودتان می توانید در آن‌ها قبول شوید در نتیجه در انتخاب رشته‌ی خود لحاظ کنید.

تنوعی که در رشته انسانی داریم از رشته های دیگر بیشتر است.

چارک یعنی یک‌چهارم و چارک پایین یعنی مثلا در 99 نفر 50 امین نفر میانه است و نفر 75 ام چارک پایین است. ما رتبه نفر آخر را در نظر نگرفته ایم چون ممکن است داده ی پرت باشد و به جای آن رتبه چارک پایین آن رشته را در نظر گرفته‌ایم.



برای مشاهده ی ویژه نامه کامل انتخاب رشته استان تهران فایل های ضمیمه را دانلود کنید یا به قسمت انتخاب رشته مراجعه کنید .


ویژه نامه ی استان های دیگر به زودی در قسمت انتخاب رشته سایت قرار خواهد گرفت .


.................................................

معیار انتخاب رشته ی درست چیست؟ این معیار عباتست از این‌که شما سال بعد این موقع از انتخاب رشته‌ی خود پشیمان نشوید. انتخاب رشته و انتخاب شغل و ازدواج مهم هستند و نباید بعد از آن‌ها پشیمان شوید و از الان نیز انتخاب رشته را با گفتگو شروع کنید.

.................................................

هم‌چنین یادگار ماندگار یعنی قبولی‌های سال‌های گذشته‌ی کانون در هر کدام از رشته های انسانی و ریاضی و تجربی، از سال 90 در سایت کانون قرار داده شده است و اطلاعات با نام دانش آموز آورده شده است. لازم به ذکر است در این لیست تنها نام کسانی قرار داده شده است که بیش از 5 آزمون کانونی بوده باشند.

بعد از شهر سراغ رشته می رویم این که در هر سال چه رشته ای بین مردم مد و متداول است را می‌توانید در پایین صفحه‌ی انتخاب رشته در سایت کانون ببینید مثلا اطلاعات رشته‌ی حقوق را 918 نفر بازدید کرده اند ولی رشته‌ی علوم احتماعی را 500 نفر. در نتیجه این بخش که برای هر سه رشته‌ی ریاضی و تجربی و انسانی فعال است رغبت عمومی را نشانی می دهد این که امسال دانش آموزان بیشتر چه رشته هایی را دوست دارند. به عنوان مثال در رشته تجربی این ترتیب عبارتست از: پزشکی، دارو، پرستاری و فیزیوتراپی و سپس دندان. البته قطعا کسی دندان را بعد از پرستاری نمی زند ولی کسانی که می دانند سه رشته اول قبول نمی شوند سراغ رشته پرستاری و فیزیوتراپی رفته اند. در همین قسمت، وقتی روی یک رشته کلیک می کنید تمامی مواردی که در دانشگاه های مختلف ایران این رشته وجود دارند براساس تراز مورد نیاز آورده شده است. وطیفه اولیا این است که در گفتگو از دوران کودکی با دانش اموز صحبت کنند و علایق آن ها را کشف کنند.

 اگر شما ترجیح مشخصی دارید مثلا مشابه یکی از دانش‌آموزان حاضر در این جلسه، مهندسی شیمی را به برق و مکانیک ترجیح می دهید انتخاب رشته خود را براساس ترجیح خود انجام دهید در غیر این صورت، اقبال عمومی نیز می‌تواند به شما در تعیین رشته کمک کند. در صورتی مردم یا اقبال عمومی برای شما تعیین کننده هستند که شما خودتان نظری نداشته باشید.

.................................................

تا ایام انتخاب رشته، سایت کانون در همین راستا روزانه به روز می شود. فهرست رشته ها برای ترازهای مختلف آورده شده است. در صورتی که به اطلاعات شک می کنید می توانید کارنامه افرادی که قبول شده اند را ببینید یا می توانید اطلاعات افراد خاصی را که در سال‌های گذشته از لحاظ ترازی مشابه شما بوده اند را پیدا کنید و ببینید که کجا قبول شده اند.

.................................................

یک امکان جدید این است که برای یک دانشگاه خاص می توانید تمام رشته های آن را در یک جا ببینید.

مشخص کنید که آیا رشته برای شما مهم‌تر است یا دانشگاه؟

این منطقی تر است که رشته را به دانشگاه ترجیح دهید ولی این حالت نیز وجود دارد که شما یک دانشگاه برتر را با رشته‌ی پایین‌تر بپذیرید و به دانشگاه دیگری نروید. این که شما سلیقه ی مشخصی داشته باشید بهتر از گیج بودن است.

مثلا در دانشگاه تهران در رشته آمار با تراز 5300 نیز قبول شده اند.

در این بخش از سایت، هم چنین مشخص است که دخترها و پسرها به تفکیک با ترازهای مشخص به کدام شهرها رفته اند. مثلا 814 دختر در تهران مانده اند و 26 نفر به شهر های دیگر رفته اند و این روند به ترتیب به صورت شهرهای قزوین و گرمسار و کرج و ایوانکی و سمنان و دمائوند و آبیک و بویین زهرا و ساوه  و لواسانات و رشت بوده است. در نتیجه دانش‌آموزان برای تحصیل به شهرهایی نمی روند که لزوما اقوامشان در آن شهرها باشند بلکه به شهرهای نزدیک می روند.

و یا مشخص است که پسرهای سمنانی بیشتر به کدام شهرها رفته اند مثلا حدود 9 نفر از پسرهای با تراز بالای 5500 به تهران و 9 نفر به سمنان و 1 نفر به اصفهان و 1 نفر به مشهد رفته اند.

ممکن است بخواهید بدانید طی 10 سال گذشته 1000 نفر اول به کدام رشته ها و شهرها رفته اند. که اطلاعات آن در سایت قرار دارد.

معرفی رشته ها نیز در سایت قرار داده شده است. این رشته‌ها از زبان افراد مختلف از جمله از دیدگاه کارشناس آن رشته معرف شده است.  هم‌چنین آدرس و شماره تلفن دانشگاه ها و رتبه بندی دانشگاه ها نیز در سایت قرار داده شده است.

.................................................

و اما چگونه اولویت های خود را مشخص کنید:

در سال گذشته نیز از 100 نفر اول 90 نفر کانونی بودند.

ترجیح خودتان را مشخص کنید ولی ترجیح شامل چه چیزی می شود؟ ترجیح علاوه بر علاقه شخصی شما شامل امکان شغلی در خانواده شماست. به این توجه کنید که موقعیت شغلی در آن زمینه داشته باشید. نظر والدین و خاواده خود را در انتخاب‌هایتان در نظر بگیرید. هزینه و خوابگاه و واحدهای تحصیلی آن رشته را در نظر بگیرید. مجموع این ها ترجیح شماست. مثلا ممکن است در رشته ی خاص یا شغل خاصی موقعیت های شغلی زیادی برای شما وجود داشته باشد. در سال‌های گذشته 2 دانش آموز برای انتخاب رشته به من مراجعه کرده بودند و از بین پزشکی آزاد و حسابداری من توصیه کردم به دلیل امکان شغلی توسط پدر دانش‌آموز رشته‌ی حسابداری را انتخاب کنند. آن‌ها همین کار را کردند و در 2 سال بعد که دوباره به کانون آمده بودند راضی بودند چون در حین تحصیل مشغول به کار نیز شده بودند. بررسی کنید که در چه رشته دانشگاهی‌ای برای شما موقعیت مناسبی برای کار وجود دارد.  در نتیجه به امکانات شغلی موجود در خانواده‌ی خود توجه کنید.

این را نیز مشخص کنید که می خواهید کارمند شوید یا کارآفرین؟

این را نیز در نظر بگیرید که گاه شما به رشته ای می روید که آن را خیلی دوست ندارید و به واسطه ی رتبه خود آن را انتخاب می کنید و سپس به آن رشته علاقه مند می شوید و موفق. این موضوع قابل انکار نیست که انتخاب رشته بلاواسطه به انتخاب شغل و آینده شما سنجاق شده است پس باید بهترین تصمیم را بگیرید.

.................................................

سخت ترین سوال انتخاب رشته چیست؟

سخت‌ترین سوال این است که "کف قابل قبول من کجاست؟"

برخی می گویند کف قابل قبول من پزشکی است و سه سال هم قبول نشوم باز کنکور می‌دهم ولی دیگری می گوید من هر رشته که شد انتخاب می‌کنم و امسال به دانشگاه می‌روم. شما می‌توانید هر کدام انتخاب خودتان را داشته باشید تنها طوری این را انتخاب کنید که یک سال آینده پشیمان نشوید. کف قابل قبول خودتان را نیز مشخص کنید.

.................................................

و اما نحوه ی چیدن رشته ها:

شما 150 انتخاب دارید توصیه ما این است که 50 انتخاب اول یا 40 انتخاب اول را خوش بینانه و ایده ال بنویسید و از لب مرز شروع نکنید. بخش وسط را واقع بینانه انتخاب رشته‌ کنید و 30 تا 40 مورد را هم رشته‌های کف قابل قبول بگذارید و انتخاب رشته‌ها و شهرهای کف قابل قبول از همه سخت تر است. پس حتی در حالتی که انتخاب قبولی شما در یک رشته و دانشگاه صفر است آن را در 50 مورد اول بزنید، یادتان باشد لزومی ندارد رشته‌ای که در آن قبول می‌شوید اولویت اول شما باشید.

قبل از انتخاب رشته بارها و بارها به سایت کانون مراجعه کنید. حسن آغاز انتخاب رشته از الان این است که عجله ندارید و شتابزده نمی شوید و درست تصمیم می گیرید.

.................................................

پرسش و پاسخ:

لطفا در مورد پردیس‌ها توضیح دهید:

قبولی در پردیس ها آسان است ولی این مراکز آموزش پولی هستند.

اولویت بین آزاد و پردیس یا آزاد و سراسری شهرستان کدام است؟

این موضوع سلیقه ای است و براساس خانواده متفاوت است.

در این جلسه نمونه‌هایی خاص از دانش آموزان بودند که درباره انتخاب رشته‌ی خود تفکر کرده بودن و بعضا تصمیم خودشان را هم گرفته بودند از جمله دانش آموزی که تصمیم داشت از بین رشته های مادر و پدر یکی از آن ها را انتخاب کند و رشته‌ی پدرش را اصلا نزند یا دانش‌آموزی که در خانواده ای پرورش یافته بود که همه حقوق خوانده اند و خود دانش آموز نیز علاقه‌ی زیادی به انتخاب این رشته داست در صورتی که برادر او که 8 سال است قاضی است با تصمیم او مخالف بود و یا دانش‌اموزی که مادرش متخصص زنان و پدرش جراح چشم بوده و پدرش به دلیل سختی های کاری و طولانی بودن دوران تحصیل و طرح‌های پزشکی علاقه به انتخاب رشته تجربی توسط دخترش نداشت ولی دانش آموز علاقه داشت و می خواست پزشکی بخواند ولو آن‌که امسال قبول نشود و سال بعد دوباره کنکور بدهد.

سوال: تراز فرزندم پایین است آیا اگر ابتدا شهرستان‌ها را انتخاب کنیم شانس قبولی بیشتر می شود؟

نه چون آن ها هم بومی انتخاب می کند قبل ها این‌گونه بوده است ولی الان این گونه نیست. در نتیجه این کار را نکنید.

در مورد دانشگاه‌های بین الملل توضیح دهید؟

شما اگر سراسری قبول شوید که بین الملل نمی روید در نتیجه در اولویت‌های بعدی شما در مقایسه با سراسری هستند و از بین آزادها هم دانشگاه‌های مختلف متفاوت هستند. همه دانشگاه ها تلاش می کنند عیار علمی دانشگاه خودشان را بالا ببرند. ثابت هم نمی مانند و دانشگاه ها از لحاظ رتبه بندی سالانه تغییر می کنند.

بعد از انتخاب رشته نیز روی چیدمان خود شک نکنید. انتخاب 150 تا رشته آسان نیست و چیدمان بالا و پایینی کار ساده ای نیست. سختی چیدمان به این دلیل است که تعداد بالاست. هنگامی که تعداد انتخاب زیاد است ممکن است گیج شوید.

در ضمن سخت ترین ترم دانشگاه ترم اول است پس در دانشگاه نیز سخت‌کوشی را ادامه دهید لزوما هم رتبه‌های برتر در دانشگاه برتر باقی نمی‌مانند. از والدین نیز می خواهم دانش‌آموزان را در دانشگاه نیز همراهی کنند و آن ها را رها نکنند. البته نباید مهندس ناظر بر اعصاب شوند.

 آیا یک رشته پایین تر را در یک دانشگاه برتر به رشته‌ی دیگر در دانشگاه پایین‌تر ترجیح بدهیم؟

ببینید چه تیپی هستید برخی شخصیت شاگرد اولی دارند اما برخی تمایل دارند در محیط غنی درس بخوانند. هر دو  حالت ممکن است و بستگی به شخصیت شما دارد کسانی که روحیه شاگرد اولی دارند ترجیح می‌دهند در فضایی درس بخوانند که همواره برتر باشند و بورس شوند و برعکس.

درس خواندن و کتاب‌خوانی را نیز همواره دنبال کنید. ندا ناطق رتبه 1 رشته ریاضی کنکور 82 در تابستان بعد از کنکور قبل از قبولی در شریف ریاضیات مهندسی برق شریف را مطالعه و تمام کرد و هروقت به کانون می‌آمد کتاب دستش بود. شما نباید به خاطر زور و اجبار درس بخوانید.

برای انتخاب رشته، رتبه‌ی منطقه مهم است یا کشوری؟

شما در سایت کانون می‌توانید ببینید کسی که در منطقه‌ی شما در یک شهر خاص و رشته‌ی خاص مثلا داروسازی ساری قبول شده با چه رتبه ای قبول شده است. همین حالت برای رتبه‌ی کشوری شما نیز وجود دارد.

اگر در رشته ای قبول شویم و نرویم محروم می‌شویم؟

بله ریسک نکنید چون محروم می شوید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

[1] wisdom of crowd


برای مشاهده ی ویژه نامه انتخاب رشته استان تهران فایل های ضمیمه را دانلود کنید یا به قسمت انتخاب رشته مراجعه کنید .


ویژه نامه ی استان های دیگر به زودی در قسمت انتخاب رشته سایت قرار خواهد گرفت .


ورود به صفحه انتخاب رشته کنکور ریاضی 


ورود به صفحه انتخاب رشته کنکور تجربی 


ورود به صفحه انتخاب رشته کنکور انسانی 


ورود به صفحه انتخاب رشته کنکور هنر 


ورود به صفحه انتخاب رشته کنکور زبان  

Menu