برای موفقیت در درس گسسته چه باید کرد؟

درس گسسته علی‌رغم حجم کمی که دارد، نکات بسیاری را در خود گنجانده است. سهم این درس در کنکور سراسری حدود 28% در درس ریاضی است که می‌تواند سهم چشمگیری در کسب موفقیت در کنکور سراسری داشته باشد.

برای موفقیت در درس گسسته چه باید کرد؟

درس گسسته علی‌رغم حجم کمی که دارد، نکات بسیاری را در خود گنجانده است. سهم این درس در کنکور سراسری حدود 28% در درس ریاضی است که می‌تواند سهم چشمگیری در کسب موفقیت در کنکور سراسری داشته باشد. این درس بسیار مهم است و در عین حال اگر چندین نکته در مرور آن رعایت شود، بسیار آسان است و دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند 28% مربوط به این درس را کسب کنند.

حال می‌پردازیم به روش مطالعه‌ی صحیح این درس:

  • 1. باید با تمرکز حواس بالا در سر جلسه‌ی کلاس حاضر شوید و به دقت به سخنان معلم خود گوش سپارید. باید درس را در کلاس بیاموزید و هیچ نکته‌ی مبهمی برای‌تان باقی نماند.

  • 2. همان روزی که در مدرسه درس گسسته داشته‌اید، در منزل هم به خواندن گسسته بپردازید و تک تک سؤالات کتاب درسی را حل کنید و هیچ سؤالی را بدون آموختن کامل آن را رها نکنید. هر کدام از سؤالات کتاب درسی گسسته نکته‌ی مهم و تستی را در دل خود گنجانده است که یادگیری این نکات، در پاسخ‌گویی به سؤالات تستی به شما کمک زیادی خواهد کرد. سعی کنید هنگام حل سؤالات نکات مهم را از سؤال استخراج کنید و آن‌ها را در کنار سؤال یادداشت کنید.

  • 3. حال برای مرور و تکرار بیش‌تر مبحثی که آموخته‌اید، سؤالات تشریحی حل کنید و نکاتی را که از کتاب درسی آموخته‌اید، هنگام حل سؤالات بیش‌تر، مورد استفاده قرار دهید. تا جایی به حل سؤالات تشریحی ادامه دهید تا یاد بگیرید که چه نکته‌ای برای چه تیپ از سؤالات باید مورد استفاده قرار گیرد.

  • 4. اکنون که به آمادگی و تسلط کافی در درس گسسته رسیده‌اید، زمان حل کردن سؤالات تستی است. سعی کنید سؤالات تستی استاندارد را حل کنید. برای این کار به سراغ سؤالات کنکور سال‌های قبل بروید و از سؤالات تألیفی کم‌تر استفاده کنید. با حل کردن سؤالات تستی بیش‌تر، متوجه خواهید شد که چه نکاتی مهم‌تر هستند و بیش‌تر مورد توجه طراحان سؤال قرار می‌گیرند. هم‌چنین تلاش کنید سؤالات مهم و پرتکرار را نیز نشان‌دار کنید.

  • نکته‌ی مهم: حتماً برای درس گسسته خلاصه‌نویسی داشته باشید و نکات مهم را در دفترچه‌ای برای خود داشته کنید. سعی کنید حداقل ماهی یک بار آن‌ها را مرور کنید و سؤالاتی را که قبلاً نشان‌دار کرده‌اید یک بار دیگر حل کنید.

یکی از دانش‌آموزان کنکوری سال قبل می‌گفت: «من درس گسسته را خیلی خوب خوانده بودم و فکر می‌کردم که پاسخ‌گوی تمام سؤالات آن در کنکور خواهم بود و به همین دلیل به آموخته‌هایم اعتماد کردم و دیگر مروری بر مطالب گذشته نداشتم. این امر باعث شد که نکات و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در حل سؤالات را فراموش کنم و به این خاطر من نتوانستم پاسخ‌گوی تمام سؤالات درس گسسته باشم و فقط به چند سؤال از این درس پاسخ دادم. من برای درس گسسته زحمت زیادی کشیده بودم اما مرور نکردن مرا از کسب موفقیت در این درس دور کرد.»

Menu