کاظم قلم چی : نکاتی درباره پروژه سوم آزمونهای برنامه ای کانون

صحبت های کاظم قلم چی در فرصت برابر 27 آبان 93

کاظم قلم چی : نکاتی درباره پروژه سوم آزمونهای برنامه ای کانون

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

صحبت‌های کاظم قلم‌چی

27 آبان 93

در آغاز پروژه 3 هستیم و در این بازه زمانی ما کارنامه پروژه 2 را به دانش‌آموزان می‌دهیم این کارنامه عملکرد آن‌ها را نسبت به آغاز از تابستان یا از مهر نشان می‌دهد و میانگین تراز آن‌ها را با اولین آزمون (آزمون تعیین سطح) مشخص می‌کند.

قرار است در جلسات 5 نفره‌ای که دانش‌آموزان و اولیا و پشتیبان‌ها در آن حاضر هستند دو هدف‌گذاری مهم صورت بگیرد:

·         یک هدف‌گذاری برای پروژه 3 است

·         و دیگری برای امتحانات مدرسه

دانش‌آموزان باید ببینند اکنون وضعیت آن‌ها چگونه است و چقدر می‌خواهند رشد کنند و در مدرسه چقدر پیشرفت خواهند کرد و نیاز است والدین در این امر مشارکت کنند و عملکرد آموزشی فرزند خودشان را ارزیابی ‌کنند و در دو زمینه ذکر شده در بالا هدف‌گذاری ‌کنند و با آمادگی ذهنی و هدف‌گذاری قبلی به جلسه بیایند و با برنامه قبلی در جلسه حاضر شوند.

در جلسات 5 نفره هم‌چنین، یادگیری از همتایان هم اتفاق می‌افتد

دانش‌آموزانی که برای حضور در جلسه دعوت می‌شوند، با یک منطقی انتخاب می‌شوند مثلا یا وضع درسی آن‌ها مشابه است یا هم مدرسه‌ای هستند یا پدرهایشان دبیر هستند این افراد به صورت همگون یا ناهمگون طوری انتخاب می‌شوند که یادگیری از همتایان هم داشته باشند.

یادتان باشد اگر اضطراب به گونه‌ای نباشد که استرس زا باشد، ارزیابی کار خودمان سبب یادگیری می‌شود و آزمون‌های کانون این‌گونه هستند و در نتیجه دانش‌آموزان هم از شرکت در آزمون‌ها آرامش دارند و دیگران هم نباید آن‌ها را بخاطر نتیجه آزمون سرزنش کنند چون یادگیری در آزمون‌های کانون برای یادگیری است[1] و بازیابی اطلاعات خودش باعث یادگیری می‌شود.

در نتیجه در جلسات 5 نفره ارزیابی روند تحصیلی دانش‌آموز از ابتدا تا کنون صورت می‌گیرد و 2 هدف‌گذاری صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان و پشتیبان‌ها تجربیات موفقشان را به یکدیگر هم منتقل می‌کنند.

چند گزارش از آزمون 23 آبان:

پریسا جلیلی

ارزیابی شما از خودتان و روش‌های مطالعه‌تان در پایان پروژه دوم چیست؟

من در این پروژه پیشرفت زیادی در تست زنی درس زیست داشتم.

پیشروی آزمون‌های برنامه‌ای را به‌لحاظ بودجه بندی و مرور درس‌هاچگونه ارزیابی می‌کنید؟

برنامه کانون خیلی خوب است باعث می‌شود مباحثی را که نخوانده‌ایم جبران کنیم.

نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درس‌ها تا عید تمام نمی‌شوند"

درست است و باید طبق برنامه کانون همان‌طور که تا عید تمام نکرده و 20 درصد پیش برای بعد از عید باقی می‌ماند ما هم طبق آن بخوانیم.

مهران  شعبانی با میانگین تراز 7200

ارزیابی شما از خودتان و روش‌های مطالعه‌تان در پایان پروژه دوم چیست؟

در پایان پروژه دوم توانستم نصف عمومی‌ها را به اتمام برسانم و تصمیم دارم درس‌های پیش را هم بعد از عید تمام کنم طبق برنامه قلم‌‌چی.

پیشروی آزمون‌های برنامه‌ای را به‌لحاظ بودجه بندی و مرور درس‌هاچگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایستگاه جبرانی که در برنامه راهبردی لحاظ شده است سبب می‌شود که مرورهای چندباره صورت بگیرد و بازیابی اتفاق بیفتد و بازیابی اطلاعات خودش سبب تثبیت می‌شود و ثمر زیادی دارد.

نظر شما در مورداین گزاره چیست؟"درس‌ها تا عید تمام نمی‌شوند"

تمام کردن درس‌های پیش قبل از عید اشتباه است اما می‌توانیم دروس حفظی و عربی را تا قبل عید یک‌بار مروری داشته باشیم.

کاظم قلم‌چی: در هر دو این گزارش‌ها تحلیل و آرامش موج می‌زند. و با یک نگاه تحلیل‌گرانه مباحث را بیان می‌کنند. این دانش آموزان کنکور دارند ولی مسلط هستند و کار خودشان را ارزیابی می‌کنند و نکاتی هم که بیان می‌کنند خیلی جالب است برخی در ارزیابی نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنند ولی این‌ها نکات مثبت عملکرد خودشان را هم بیان می‌کنند و بیان کردند که پیشرفت کرده‌اند.

نکته جالب این بود که هر دو هم به ایستگاه جبرانی اشاره کردند و دانش‌آموز دوم مطرح کرد که در ایستگاه‌های جبرانی مطالب مرور می‌شوند و در مرور بازیابی اطلاعات صورت می‌گیرد که سبب تثبیت مطالب می‌شود و من از تحلیل‌های این دانش‌آموزان لذت می‌برم و سنجیده رفتار می‌کنند و استرس هم ندارند. آن‌ها هم‌چنین توانسته‌اند هوش هیجانی خودشان را کنترل و تحلیل می‌کنند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی



[1] assessment for learning

فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی در فرصت برابر 27 آبان 93 بخش اول
کاظم قلم چی در فرصت برابر 27 آبان 93 بخش دوم
Menu