گفتگو کاظم قلم چی با مادر مسعود عیوضی رتبه 7 انسانی

صحبت های کاظم قل چی را با مادر مسعود عیوضی در زیر بخوانید....

گفتگو کاظم قلم چی با مادر مسعود عیوضی رتبه 7 انسانی

زنگ برنامه ريزي

26 خرداد 93

گفتگو كاظم قلم چي با مادر مسعود عيوضي رتبه 7 انساني (حقوق دانشگاه تهران)

 

سوال: فرزند شما از چه سالي كانون آمد؟ من مسعود را يك سال قبل ثبت نام كردم.

يعني نقش اصلي در ثبت نام شما بوديد؟ و شغل شما چيست؟ بله من ثبت نام كردم و خانه دار هستم.

سوال: شناخت شما از كانون از چه طريقي و چگونه بود؟ برنامه كانون عالي و مفيد بود. او بعد از هر امتحان آزمون خودش را بررسي مي كرد.

سوال: شما از كجا كانون را شناخته بوديد؟ آيا شما وقتي به عنوان مادر بيان كرديد مسعود نگفت دخالت نكنيد، برنامه ريزي شخصي خودم را دارم؟ نه ما مثل دوست هستيم. دوستانم وقتي فرزندانشان زودتر از مسعود ثبت نام كرده بودند جلوتر بودند و من ثبت نام كردم ولي نه با دوستانش بلكه تكي او را ثبت نام كردم.

سوال: آيا پسر شما واكنش منفي نشان نداد؟ يكي از مشكلاتي كه خيلي از والدين دارند اين است  كه مي گويند فرزند ما با ما حرف نمي زند. اين چگونه بود؟ چه كار كرديد كه او واكنش منفي نشان نمي داد؟ من سه فرزند پسر دارم كه با هر 3 آن ها همين طور رفاقتي هستيم. از آن ها مي خواستم هر آن چه در مدرسه پيش مي آمد را توضيح بدهند. آن ها هم تعريف مي كردند.

شما از فرزند خود مي خواستيد به شما توضيح دهند وبا شما صحبت  كنند و آن ها هم اين كار را مي كردند. آن ها فضاي امني داشتند كه توبيخ نمي شوند و انتظار خيلي بالايي نداشتيد؟ اين اعتماد و احترام متقابل بود و از او مي خواستم برايم تعريف كند ناراحت هم نمي شدم اگر هم ناراحت مي شدم بروز نمي دادم تا با من صحبت كنند. بعد با هم تجزيه و تحليل مي كرديم و مي گفتيم اين قسمت درست است و اين قسمت اشتباه است.

سوال: سوالي را كه مي خواهم بپرسم قبلا از والدين ديگر نپرسيده ام، غير از اين كه از پسرتان از مدرسه گزارش مي گرفتيد شما هم به طور متقابل به او توضيح مي داديد؟ بله اگر موضوعي بود كه او بايد حتما در جريان باشد به او مي گفتم.

آيا شما از دانش آموزتان انتظار هميشه نمره 20 داشتيد؟ او را تحت فشار قرار مي داديد؟ آيا او را با برادران بزرگترش مقايسه مي كرديد؟ نه اصلا اين گونه نبود. انتظار بالا نداشتيم و تحت فشار هم نمي گذاشتيم. از طرفي آن ها را با يكديگر مقايسه نمي كردم چون اين فرزند يك توانايي و ديگري توانايي ديگري دارد. وقتي او آزمون مي داد و حتي نتيجه مطلوبي نمي آورد به او اعتماد مي كردم و مي گفتم سري بعد بهتر مي شوي و نگران نباش.

سوال: آيا فرزند شما غيبت داشت؟ شما او را در آزمون ها همراهي مي كرديد؟ نه غيبت نداشت فقط يكبار را به دليل اين كه آزمون مدرسه داشت نتوانست شركت كند.

از چه سالي به ديگران توصيه مي كنيد به برنامه ها بپيوندند؟ از اول دبستان واقعا برنامه ريزي خوبي داشت. برخي ممكن است بگويند از لحاظ مشكل مالي سخت است ولي حداقل 3 سال دبيرستان را حتما شركت كنند. همه امكاناتش خوب بود امتحان ها هم.

سوال: آيا انتظار رتبه تك رقمي داشتيد؟

مسعود از خودش انتظار رتبه 1 را داشت من مي گفتم همين كه تلاش مي كني خوب است و هيچ گونه كلاس و مشاور خصوصي نرفت و فقط كلاس هاي قلم چي را رفت و نه اين كه بگويم امكانات در اختيار فرزندم قرار دادم. اول اين كه خودش تلاش و كوشش زياد مي كرد و و اگر دلزده مي شد من اميد مي دادم.

پژمان عبدالهيان: هر دفعه ما نكات جالبي از والدين ياد مي گيريم كه همراه دانش آموزان هستند. به نوعي والدين انتظارات دانش آموزان را كاليبره مي كنند وقتي آن ها استرس دارند آن ها را آرام مي كنند و اميدوارم ديگران هم اين كار را بكنند.

تهيه و تنظيم

ناهيد منجمي

فایل های ضمیمه

گفتگو كاظم قلم چي با مادر مسعود عيوضي رتبه 7 انساني در زنگ برنامه ریزی 26 خردا د 93
Menu