مصاحبه با پشتیبان های برتر:نجمه نطاق از شیراز

نجمه نطاق ، پشتیبان ویژه دانش آموزان برتر شیراز در مقاطع اول و دوم دبیرستان هستم. از مهر ماه امسال پشتیبان ویژه هستم اما از سال 84 به عنوان پشتیبان ، همکاری ام را با کانون شیراز شروع کردم.

مصاحبه با پشتیبان های برتر:نجمه نطاق از شیراز

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

نجمه نطاق ، پشتیبان ویژه دانش آموزان برتر شیراز در مقاطع اول و دوم دبیرستان هستم. از مهر ماه امسال پشتیبان ویژه هستم اما از سال 84 به عنوان پشتیبان ،  همکاری ام را با کانون شیراز شروع کردم.

مدرک تحصیلی شما چیست؟

من فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات عرب از دانشگاه شیراز هستم.

در هر کدام از پروژه ها میزان پیشرفت دانش آموزان شما چقدر بوده؟

پروژه آغاز نیم سال اول : 78%

پروژه پایان نیم سال اول : 83%

پروژه پیشرفت در امتحانات مدرسه : 100%

پروژه نوروز : 65%

شما برترین پشتیبان کشور در بین پشتیبان های کلان شهرها هستید . آیا پشتیبانی دانش آموزان در کلان شهرها متفاوت تر است ؟

بله من فکر می کنم پشتیبان های کلان شهرها فعالیت بیشتری دارند. تعداد پشتیبان ها در هر شهر زیاد است. کار کلان شهرها و پشتیبان های آنها بیشتر با همدیگر و به خصوص تهران مقایسه می شود. دانش آموزان به امکانات بیشتری دسترسی دارند و توجیه آنها برای اجرای ابزارهای کانون چندان آسان نیست.

چند دانش آموز تحت پوشش دارید؟

20 دانش آموز سال اول دبیرستان و 5 دانش آموز دوم دبیرستان که همگی ترازهای بالای 6500 دارند.

در کلان شهری مثل شیراز ، تعداد دانش آموزانتان کم نیست ؟

در شیراز همیشه به برترها توجه ویژه شده و امسال هم که مسئولیت این تعداد دانش آموز به من سپرده شده ، خوشحالم. من کارم را واقعا دوست دارم و از آن لذت می برم . پیشرفت دانش آموزانم همیشه بیشتر از جنبه مالی برایم اهمیت داشته است.

همان طور که خودتان اشاره کردید پشتیبانی در کلان شهرها مهارت خاصی می خواهد تا طوری به  دانش آموزان به خصوص برترها مشاوره دهید تا در انبوه امکانات ، نکات مهم را گم نکنند. شما این کار را چگونه انجام می دهید؟

ببینید من همیشه سعی کرده ام که از امکانات مشاوره ای کانون حداکثر استفاده را داشته باشم . من از همان سال 84 تا کنون کلیه ی نظرخواهی ها و مجلات آزمون را جمع کرده ام . خوب همین ها منابع بسیارخوبی برای مشاوره من است . ضمن اینکه اخیرا سایت کانون هم به این منابع مشاوره اضافه شده است. از همایش هایی که همیشه آقای دکتر رضوی پور در شیراز برای برترها می گذارند و نکات مهم آن استفاده می کنم.

از میان منابع مشاوره ای که در اختیار داشتید ، روش و برنامه شما برای هدایت دانش آموزانتان چگونه بوده که باعث شده دانش آموزان برتر شما با وجود رقابت بالا در بین برترها پیشرفت کنند؟

1.     مهم ترین مساله به نظر خودم انضباط کاری خودم بوده است . من سه شنبه هر هفته در کانون حضور دارم و به دانش آموزان به صورت گروهی در دو گروه ترازهای بین 6500 تا 7000 و بالای 7000 مشاوره می دهم. در آن روز، دانش آموزان  راهکارهای پیشرفت خود را بیان می کنند و دانش آموزانی که به طور کامل دفتر برنامه ریزی را پرکرده اند ، تشویق می شوند.

2.     پاسخ به سوالات آزمون غیرحضوری برای من و دانش آموزانم مهم است. همراه با  دفتر برنامه ریزی دانش آموزانم ، پاسخ های آنها به آزمون های غیرحضوری را هم بررسی می کنم. همه ی دانش آموزانم آزمون غیرحضوری را به طور کامل کار می کنند.

3.     تماس تلفنی و مشاوره تلفنی برایم اهمیت دارد. خصوصا اینکه در تماسم ابتدا از نقاط قوت دانش آموز صحبت می کنم. هر دانش آموزی دوست دارد که نقاط قوتش بیان شود . همه ی ما از تشویق شدن لذت می بریم پس چرا دانش آموزان را تشویق نکنیم؟ من با توجه به دفتر پشتیبانی کاملی که دارم ، عملکرد کامل دانش آموزانم را می دانم و برهمان اساس آنها را تشویق می کنم و به آنها مشاوره می دهم.

4.     دانش آموزانم همیشه نیم ساعت قبل از آزمون در حوزه حاضر می شوند تا کار ویژه ام در مورد هدف گذاری به خوبی اجرا گردد. به همه ی دانش آموزان علاوه بر هدف گذاری خودم ، برگه هایی می دهم تا هدف گذاری خود را وارد کنند. این برگه ها را از دانش آموزان جمع آوری می کنم و سپس با نتیجه آزمون هایشان مقایسه می کنم و در جدولی روند هدف گذاری های دانش آموزان ، در طول آزمون ها را بررسی می کنم. مهم ترین دستاورد این کار برایم این بوده که توانستم دانش آموزانم را به سمت هدف گذاری واقع بینانه و صحیح سوق بدهم.

جدول جمع بندی از هدف گذاری های دانش آموزان در طول سال ، ایده جدیدی است که هدف گذاری واقع بینانه را به دانش آموزان آموزش می دهد. دانش آموزان شما همگی در امتحانات مدرسه پیشرفت کردند . آیا کار ویژه ای برای این ایام ، توسط شما صورت گرفت ؟

علاوه بر تاکیدم بر استفاده از کتاب دوسالانه و کتاب خودآموز برای ایام امتحانات ، فکر می کنم طرح آزمون کلاسم در این نتیجه موثر بوده . در این طرح ، یک برگه به دانش آموز داده می شود و دانش آموز دراین برگه ، نمره های کلاسی خود در هر درس و ساعات مطالعه اش را یادداشت می کند. دانش آموز با توجه به این برگه و نتایج آزمونش ، همسویی برنامه آزمون و مدرسه و دفتر برنامه ریزی را بیشتر درک می کند و سعی می کند ، مطالعه متعادلی در مدرسه و خانه داشته باشد.

یعنی شما با این طرح آزمون کلاس ، برنامه و نتایج مدرسه را به برنامه و نتایج آزمون و دفتر برتامه ریزی سنجاق کردید؟

بله

بابت همه ی ایده هایی که از شما یادگرفتم ممنونم و امیدوارم همیشه همین طور با انگیزه و خلاق به دانش آموزان مشاوره دهید.

Menu