سیدرسول اسلامی: مدیریت زمان در دوران طلایی نوروز

سید رسول اسلامی در زنگ برنامه ریزی 7 اسفند در خصوص اهمیت دوران طلایی نوروز صحبت کرد.

سیدرسول اسلامی: مدیریت زمان در دوران طلایی نوروز

زنگ برنامه ريزي

چهارشنبه: 92/12/07

كارشناس برنامه: سيد رسول اسلامي

......................................

گزارشي از آزمون 25 بهمن

علي - ميانگين ترازم 7150هست

***

برنامه مطالعاتي‌ شما براي نيمسال دوم چيست؟

مي خواهم با برنامه قلم چي پيش بروم.

شما كتاب زرد عمومي را تهيه كرده ايد؟

بله

چرا تهيه كرديد؟

از اول تابستان  به توصيه آقاي قلم چي تهيه كردم بعد در ماه گذشته كه خودشان تاكيد كرده بودند كه اين كتاب را چند بار بزنيم و من از الان شروع كرده ام و فكر مي كنم عمومي كنكور را خوب بزنم.

..........

عليرضا عليان چهارم رياضي هستيم ميانگين ترازم 7800هست

***

برنامه مطالعاتي‌ شما براي نيمسال دوم چيست؟

سعي مي كنم حجم منابعم را كمتر كنم تا در دوران جمع بندي آن تست هايي كه مشكل داشته ام را بهتر كار كنم .

شما كتاب زرد عمومي را تهيه كرده ايد؟

بله

از چه وقت مي خواهيد كتاب زرد عمومي را شروع كنيد؟

از همين الان هم به صورت پراكنده دارم ولي مطالعه متمركز آن را بعد از عيد شروع مي كنم.

...........

محمد مهدوي رشته تجربي هستيم ميانگين ترازم 7108هست

***

برنامه مطالعاتي‌ شما براي نيمسال دوم چيست؟

محور برنامه من روي برنامه قلم چي هست ولي شخصي سازي كرده ام  يعني برنامه مروري خودم را دارم و چون فارغ التحصيل هستم فرصت زيادي هم دارم.

از چه وقت مي خواهيد مطالعه زرد عمومي را جدي شروع كنيد؟

تقريبا از حوالي عيد هفته اي يك بار در رشته رياضي كار كنم.

*****

"تحليل گزارش تهيه شده از آزمون 25 بهمن"

سيد رسول اسلامي:

يك موضوعي كه دانش آموزان اشاره كرده بودند استفاده از كتاب زرد عمومي هست شما مي دانيد كه نيم سال دوم جايي هست كه به دانش آموزان تاكيد مي كنيم حتما زمان درس هاي عمومي را بيشتر كنند و براي عمومي ها بيشتر وقت بگذارند و يكي از منابعي كه مي توانند از آن استفاده كنند كتاب زرد عمومي است.

استفاده از كتاب زرد عمومي يك مزيت نيست يك ضرورت  است و بايد دانش آموزان اين كتاب را تهيه كنند، امروز با آقاي محمدجواد موسوي رتبه سوم كشور براي مصاحبه مجله گفتگو مي كرديم، ايشان استفاده از كتاب زرد عمومي را يكي از ابزراهايي معرفي كردند كه باعث شد درصد و نمره درس هاي عمومي ايشان بين 10 تا 15 درصد افزايش پيدا كند .

يعني استفاده از زرد عمومي اين ويژگي را دارد كه وضعيت دانش آموزان را در درس هاي عمومي بهبود مي دهد و كمك مي كند كه نتيجه بهتري بگيرند.

در كنار اين بايد اين را بپزيريم كه هر دانش آموزي هويت منحصر به فرد خودش را دارد يعني بهترين كاري كه دانش آموزان مي توانند انجام دهند شخصي سازي برنامه است شما درصحبت هاي اين دانش آموزان توجه مي كرديد اين شخصي سازي را مي ديديد يعني هر دانش آموز از آن كليتي كه به نام برنامه راهبردي و مدرسه يا برنامه براي نيمسال دوم كه ما مي گوييم نيم سال دوم آغازي مهمتر هست از اين يك جزيي را براي خودش شخصي سازي مي كند و استفاده مي كند در يكي دو مورد هماهنگي دارد و در بعضي جاها هم شايد بخواهد كه كارهايي را انجام دهد .

اين هويت فردي خود دانش آموزان است كه اين كار را انجام مي دهند و شخصي سازي مي كنند برنامه را براي خودشان و تاكيدمي كنم زرد عمومي را حتما دانش آموزان خوب در اين اسفندماه، فروردين و ارديبهشت در برنامه خودشان قرار دهند تا بتوانند استفاده كنند و براي همه مقاطع تحصيلي تاكيد مي كنم كه استفاده كنند.

مديريت زمان

ما دوران طلايي نوروز را در پيش داريم و تابلوهاي دوران طلايي نوروز در سايت كانون موجود است و دانش آموزان مي توانند بروند آن جا در اين دوره كه يك دوره بسيار شگفت انگيزي براي دانش آموزان  هست جايي كه مدرسه تعطيل هست و وقت در اختيار دانش آموز هست و هر دانش آموزي به ميزان اراده اي كه دارد مي تواند از دوران طلايي نوروز استفاده كند و  بهره لازم  را ببرد اما يك واقعيتي وجود دارد كه دوران طلايي نوروز محدود است يعني اگر بخواهيم يا نخواهيم يك دوره چهار هفته است و  سپري مي شود مي رود، و در اين 4 هفته بايد بدانيم كه چه كار كنيم تاكيدي كه آقاي موسوي رتبه سه كشور گفتند اين مديريت زمان در دوران  نوروز خيلي مهم است.

ما فرصت نداريم همه كارها را در نوروز انجام دهيم  پس بايد براساس آن برنامه اي كه براي خودمان مي ريزيم آن چشم اندازي كه براي خودمان تعريف مي كنيم آن زمان  را در دوره طلايي نوروز تعريف كنيم يا بهترين كارها را انجام دهيم، و تاكيدي كه ايشان داشتند اين بود كه ابتدا روي نقاط قوت تمركز كردند يعني اول رفتند آن كارهاي خوبي كه انجام داده بودند  درس هايي كه وضعيت خوبي داشتند نقاط قوتشان را تثبيت كردند و خيالشان را راحت كردند كه در اين درس ها خوب هستند و خوب هم مي مانند و بعد رفتند روي درس هايي كه نياز به توجه بيشتري داشت يا تلنگري بودند يا نوساني بودند و نياز به كار بيشتري داشتند رفتند كار بيشتر را انجام دادند و حفظ نقاط قوتشان با تمرين تست هاي نشاندار انجام دادند يعني سراغ تست هاي جديد نرفتند همان تست هايي كه در طول سال جديد نشاندار كرده بودند را انجام دادند.

يك توصيه اي به دانش آموزان دارم كه براي دوران طلايي نوروز حتما به سايت كانون مراجعه كنند و مقاله 5 نوع درس آقاي قلم چي را مطالعه كنند، كه عبارتند از: درس هايي كه نقاط قوت پايدار هستند، درس هايي كه نقاط قوت ما هستند، درس هايي كه درواقع تلنگري هستند با  يك توجه برطرف مي شوند و تبديل به نقطه قوت مي شود، درس هايي كه نوساني هستند ما بعضي اوقات خوب هستيم و بعضي اوقات خوب نيستيم .

اين درس ها را بايد يك مقداري با برنامه تر مطالعه كرد و همين طور درس هايي كه  نياز به توجه بيشتري دارند اين ها درس هايي هستند كه معمولا ما توجه لازم را ندرايم البته بررسي‌ها نشان مي دهد كه عمدتا درس هايي در اين گروه پنجم قرار مي گيرند كه ما تلاشي براي آن نكرده ايم يعني علت اصلي آن عدم توجه به اين درس هاست و اين 5 نوع درس را در همه درس ها و همه مباحث مي توانند وضعيت خودشان را مشخص كنند و براساس آن يك استراتژي براي دوران طلايي نوروز خودشان بچينند و اين كمك مي كندد زمان را در دوران طلايي نوروز به خوبي  مديريت كنند براي خودشان.

درباره تكنيك دوخودكار مي شود توضيحاتي را بدهيد؟

تكنيك دوخودكار اين هست كه وقتي ما داريم تست مي زنيم يك بار تست ها را براساس زمان با يك خودكاري مي زنيم يا يك رنگي مي زنيم زماندار مي زنيم و وقتي زمانمان تمام شد برمي گرديم  و در اين جا يك نمره حقيقي از عملكرد خود داريم زمان رعايت شده است و برمي گرديم سوالاتي كه جواب نداده ايم يا سوالاتي كه غلط جواب داده ايم روي آن ها وقت مي گذاريم فارغ از بحث زمان و مساله اصلي اين است كه اين تكنيك  منجر به اين مي شود كه دانش آموزان خوب ما، يك متوجه مي شوند كه وقتي زمان وجود دارد اين ها سرعت عملشان بايد بيشتر شود و دوم اين كه متوجه مي شوند كه بعضي از سوالات را درواقع اين سوالات دشوارهست و بايد از آن عبور كنند و بعد در زمان هاي اضافه بروند حل كنند و همچنين دانش آموزان تسلط شان بيشتر مي شود يعني علاوه بر رعايت زمان مي توانند تسلط شان را روي تست زدن بيشتر كنند.

*****

نظر رتبه هاي برتر در مورد مديريت زمان

·     من از روش ضربدر و منفي استفاده مي كردم و در سه آزمون آخر كانون يك برنامه پيش فرض داده بودند كه كنار سوالات آزمون نوشته شده بود كه مثلا در اين زمان بايد اين سوالات را تمام كنيد از آن  هم استفاده كرده بودم و به ياد هم سپرده بودم و در جلسه مي دانستم كه اين چي هست، غير از يك درسي كه برنامه اش براي من سر جلسه خوب نشد، رياضي و بقيه درس ها را توانستم كاملا اجرا كنم.

·      مديريت زمان در جلسه ‌آزمون خيلي مهم هست من فكر مي كنم آن كنترلي كه آقاي قلم چي صحبت مي كردند يكي از مصداق هاي بارز آن سر جلسه امتحان هست، يكي از راه‌ ها بحث دو خودكار است كه مي توانند استفاده كنند و بحث زمان هاي نقصاني هست كه اگر از اين ها بخواهند استفاده كنند به شرطي كه كاملا قبلا در جلسات آزمون هاي كانون آن را تمرين كرده باشند كه بتوانند سر جلسه كنكور آن را اجرا كنند در روحيه اعتماد به نفسشان تاثير دارد و مي توانند از دو خودكار استفاده كنند و اگر بعد از زمان هاي نقصاني استفاده كنند باعث مي شود كه دچار كمبود وقت نشوند و به تمام سوالاتي كه بلد هستند جواب دهند تا افسوس نخورند يعني زماني كه از آزمون بيرون مي آيند و اگر توانستند سوالاتي را كه سخت بوده و نشاندار كرده اند را وقت داشته اند در جلسه مروري داشته باشند و اين باعث مي شود سوالاتي كه بلد هستند را از دست ندهند ولي لازمه آن اين است كه  در جلسه آزمون كانون كه هر جمعه برگزار مي شود اين را تمرين كنند.

........................

تهيه و تنظيم:

شبكه خبري فناوري

WWW.ICTPRESS.IR

منبع :

فایل های ضمیمه

سید رسول اسلامی در زنگ برنامه ریزی 7 اسفند
Menu