گفتگو با ابوالفضل مرادی ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی از تهران

از کتاب‌های فیزیک و شیمی سه سطحی استفاده کردم و برای سطح پیشرفته توصیه می‌کنم.

گفتگو با ابوالفضل مرادی ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی از تهران

نام و نام خانوادگی: ابوالفضل مرادی

پایه: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: تهران، تهران

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آهنگر، دیپلم

میانگین تراز: 6150

معدل: 18/06

سال‌های حضور در کانون : 3سال

چند آزمون شرکت کرده است: 72آزمون

مصاحبه‌گر: زهرا سروش

 

 ابوالفضل مرادی هستم و در یک خانواده متوسط ولی با ذهنیت اشرافی به دنیا آمدم. برای پیشرفت و ترقی خیلی هزینه می‌کردیم، می‌بینیم افرادی را که از ما ثروتمندترند ولی برای تحصیل، کسب و کار یا هر ترقی دیگه‌ای هزینه نمی‌کنند از بچگی باهوش بودم و یادگیری‌ام خوب بود به ویژه در درس ریاضی و دروس مربوط به ریاضی مثل فیزیک محاسبات شیمی البته من این را یک شمشیر دولبه .می‌دانم و اگر فرد بخاطر باهوش بودن تنبل بشود افراد کم هوش‌تر کوشا از آن پیشی می‌گیرند


شما چگونه با کانون آشنا شده‌اید؟

خواهر من قبل از من کنکور داده بود و سال دهم من برای سومین سال داشت کنکور شرکت می‌کرد سال اول رتبه ۴۵۰۰ آورد سال دوم رتبه ۱۷۰۰ که پزشکی ایران رفت. مرخصی گرفت و سال سوم رتبش ۱۰۳۱ شد و پزشکی شهید بهشتی آورد من از تجربیات خواهرم به این نتیجه رسیدم که باید آزمون مناسب شرکت کنم و آزمون‌ها را به دقت تحلیل کنم خواهرم هم از طریق مشاوره مدرسه نمونه دولتی با کانون آشنا شده بود.بنده هم مدرسه نمونه دولتی رفتم و آنجا هم خیلی به آزمون دادن تاکید می‌شود.

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

من از تراز ۵۷۰۰ شروع کردم و ترازم به بازه ۶۳۰۰ الی ۶۴۰۰ رسید علت اصلی آن را عجله نکردم، صبور بودم، لجباز بودن و تداوم تلاش می‌دانم تلاش مهمه ولی تداوم تلاش از آن مهم‌تر هست.


 پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من در تمام دو سال‌و‌نیم که برای کنکور خواندم حتی یکبار در آزمونی غیبت نکردم این برای من مهم بود چون به سندروم پنجره شکسته معتقدم سندروم پنجره شکسته می‌گوید اگر دو خونه خالی یکسان یکی با فقط یک پنجره شکسته و دیگری بدون پنجره شکسته وجودداشته باشد کم‌کم آن خانه که یک پنجره شکسته دارد تبدیل به یک مخروبه می‌شود و فاصله سالم بودن دو خانه زیاد می‌شود. چرا؟چون مردم وقتی می‌بینند که پنجره درست نمی‌شود بقیه پنجره‌ها را هم می‌شکنند. معتاد‌ها و بی‌خانمان‌ها هم آنجا اتراق می‌کنند و این تا وقتی آنجا واقعا یک مخروبه بشود ادامه دارد شما هم وقتی در یک آزمون فقط یک آزمون غیبت می‌کنید ناگهان به خودت می‌آیی ..و می‌بینی 6 ماهه که آزمون نداده‌ای و الفاتحه.


 بهترین درس شما در کنکور تیر کدام بود؟

از نظر خودم بهترین درس‌هایم به ترتیب ریاضی و فیزیک بودند.

 

 در کدام درس نسبت به اردی‌بهشت پیشرفت کردید؟

در زیست خیلی نسبت به اردی‌بهشت پیشرفت کردم دلیلش هم کار کردن آزمون‌های مشابه کنکور بود آزمون دادن را خیلی به دانش آموزان توصیه می‌کنم چون نظم ذهنی را خیلی بهتر می‌کند. اینطور فرض کنید که چت جی پی تی که آزمون ورودی دانشگاه هاروارد را ۸۵ درصد جواب می‌دهد وقتی کنکور را به ایشان دادم تا حل کند منفی زد چون کنکور فقط علم نیست. اینکه چطور از آن علم هم استفاده می‌کنید هم مهمه آزمون دادن کاری می‌کند که یاد بگیری چطور درس بخوانی چطور از دانشت استفاده کنی و چطور زمانت را در تمام مواقع مدیریت کنی چون معنای دقایق را بهتر درک می‌کنید.

 

چه برنامه‌ای برای هفته تورق سریع داشتید؟

برنامه من برای هفته تورق سریع آزمون دادن و مرور بر اساس آن آزمون‌ها بود. اینکار نظم ذهنی و جهت دهی فکری فوق‌العاده‌ای داشت. در هفته تورق سریع نداشتن وسواس و استرس بسیار موثر است.

 

آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله، در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردم. من در جلسه کنکور به ویژه کنکور تیر فهمیدم که یک ویژگی خیلی خوب دارم و اسم آن ویژگی را استرس مثبت گذاشتم یعنی من در تمام طول تحصیلم استرس نداشتم چون مدام به خودم می‌گفتم فکر کردن به آینده و حسرت خوردن برای گذشته هیچ فایده‌ای ندارد. من یک رتبه خوب می‌‍‌خوانم و برای آن باید این تست را مفید بزنم این صفحه را خوب بخوانم یا این ویدیو را با کیفیت ببینم و لا غیر. بعد در جلسه کنکور که یک ذره استرس می‌گرفتم جوری حواسم جمع بود که خودم تعجب می‌کردم این ماجرا بخاطر این اتفاق افتاد که من از ۰ تا ۱۰۰ همیشه استرسم صفر بود و این استرس کم می‌گذاشت راحت درسم را بخوانم و وقتی در جلسه کنکور استرس به ۱۰ می‌رسید باعث می‌شد حواسم را جمع کنم ولی بقیه همیشه استرس ۲۰ تا ۳۰ درصد دارند و تو سر جلسه کنکور به ۱۱۰ می‌رسد و خراب می‌کنند. پس من راه مدیریت خوب در سر جلسه کنکور را مدیریت استرس در طول سال می‌دانم


 بهترین درس شما در امتحانات نهایی کدام بود؟ روش مطالعه این درس چگونه بود؟

به ترتیب ریاضی،فیزیک و شیمی بهترین درس‌های من برای امتحانات نهایی بودن من برای ریاضی از دوره آموزشی استفاده کردم و این باعث ایجاد نظم ذهنی برای من شد و بعد کار کردن چند دوره آخر امتحانات نهایی باعث آشنایی من با سبک سوالات و مدیریت درست سرجلسه شد این کار باعث می‌شود امتحان نهایی شما بهترین امتحانتون باشد چون مدام پیشرفت می‌کنید و می‌فهمید باید به کجا توجه کنید برای فیزیک و شیمی هم کار کردن حفظیات و امتحانات نهایی اخیر خیلی تاثیر گذار بود به طور کلی نگاه رفع اشکالی داشتن به هرگونه آزمونی خیلی سازنده است مثلا وقتی شما می‌فهمید که در تشریحی نوشتن مبحث مثلثات اشکال دارید می‌روید و روی آن بیشتر کار می‌کنید و زمان را درست مدیریت می‌کنید.

گفتگو با ابوالفضل مرادی ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی از تهران

روشتان را برای مطالعه امتحانات نهایی کامل بگویید. 

من از قبل عید داشتم عمومی می‌خواندم برای دوران عید که بدترین دوران کنکوریم بود عمومی را کنار گذاشتم و بعد از کنکور اردیبهشت زمانم را کامل روی عمومی‌ها گذاشتم در درس فارسی از کلاس و کتاب پرسوال استفاده کردم روشم اینطور بود که بعد از آموزش کامل در کلاس درسنامه را می‌خواندم و از هر زیر مبحث ۳ تا ۴ تست را می‌‎زدم این کار کمک می‌کرد که صرفا به من آیا درس را فهمیده‌ام یا نه اگر نفهمیده بود برایم یک هشدار بود در عربی نمونه سوال کار کردم و واقعا موثر بود من بعد از یک مدت فهمیدم مشکلم در محل اعرابی و ترجمه فعل هست و نمره بقیه بخش‌ها را می‌گیرم پس توجه اصلیم را روی این مباحث گذاشتم در دینی کتاب درسی را جوییدم و بعد از درسنامه و نمونه سوال استفاده کردم در زبان خواندن درسنامه و واژگان راهکار من برای پیشبرد این درس بود البته به دانش آموزان توصیه می‌کنم که درس عمومی را از جلوتر شروع کنند تا بتوانند به آنها عادت کنند.

 

روش مطالعه تان را در درس فیزیک شیمی زیست ریاضی کامل توضیح دهید؟ 

در درس ریاضی از فیلم آموزشی استفاده می‌کردم به این صورت که ایشان درسنامه را درس می‌دادند و وقتی می‌رفتند سراغ تست من ویدیو را متوقف می‌کردم و تست را اول خودم حل می‌کردم و بعد ایشان انگار اول با ایشان درس می‌خواندم و بعد با ایشان تست می‌زدم تا دستم راه بیافتد و بعد می‌رفتم سراغ تست منبع کتاب‌های سه‌سطحی کانون برای سطح پیشرفته هم بخاطر سطح‌بندی بسیار مفید توصیه می‌کنم در درس فیزیک استفاده از درسنامه و تست سطح یک و بعد تست سطح دو به صورت موثر و پیگیر خیلی مفید است. به طوری که تستی زده نشود مگر آنکه بعد از آن نکته آن تست آموخته شده باشد در درس شیمی استفاده از درس‌نامه و کتابچه‌های حفظیات و زدن تست های آزمونی را توصیه می‌کنم. درس شیمی واقعا درسی شلوغ و بهم ریخته است پس داشتن انسجام ذهنی تو این درس از بقیه درس‌ها مهم‌تر است، می‌دانم سخته ولی چاره‌ای نیست در درس زیست استفاده از یک معلم خوب خیلی موثره چون درک بسیاری از گوشه کنارهای کتاب درسی بصورت خود آموز بسیار زمان بر است و اگر معلم خلاقیت دانش آموز را کور نکند همه چیز درست پیش می‌رود من در درس زیست خیلی بیراهه رفتم و اصرار داشتم که خودآموز پیش بروم و الان بخاطر این موضوع ناراحت هستم


از چه زمانی جمع بندی تان را شروع کرید روش جمع بندی تان را توضیح دهید . 

از عید جمع‌بندی‌ام را شروع کردم و روشم آزمون جامع دادن و رفع اشکال با کتاب‌های آزمونی بود.

 

 آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید.

خواهر بزرگترم نقش خیلی مهمی داشت. بسیاری از آزمون و خطا‌هایی که او کرد برای من تجربه شد و اگر سخت کوشی او نبود من شاید آنقدر مصمم نمی‌شدم. همچنین آگاهی من درباره کنکور خیلی بیشتر بود.البته دانش آموزان نباید بگویند که ما خواهر بزرگتر پزشک نداریم چون من همچین شانسی داشتم نه خواهر بزرگترم پدر، مادر و خواهر کوچکترم هم نقش خیلی موثری داشتند تامین مالی و حمایت عاطفی مهمترین کارهایی هستند که خانواده‌ها باید برای فرزندان انجام دهند شایدخانواده‌ها نتوانند ویلای لواسان و کارخانه ذوب آهن به فرزندانشون بدهند ولی می‌توانند برای کنکور و هدف فرزندشان حمایتشان کنند.


برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

برنامه من در تابستان فقط برای مرور پایه بود ولاغیر.

 

 بسیار کمک کننده است آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

این آزمون‌ها پیشوازی برای آزمونی است که قرار ما خودمان را با آن قضاوت کنیم پس اگر قبلش آزمونی مشابه کار کنیم بسیار کمک کننده است.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

کارنامه اشباهات و پروژه‌ای،چون خیلی ذهنم را مرتب می‌کرد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

من کامل طبق برنامه پیش می‌رفتم و در دو قسمت شخصی سازی کردم یکی در تابستان که مرور پایه را برای همه درس‌ها به جز ریاضی انجام دادم و پیشروی از مهر را برای ریاضی انجام دادم به طوری که از مهر تا دی فقط داشتم ریاضی را مرور می‌کردم یکی در عید که مباحث بعد از عید را خواندم تا به کنکور اردیبهشت برسم.

 

  روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ 

من در تحلیل آزمون تمام سوالات غلط و نزده را تحلیل می‌کردم. به این صورت که یک بار دیگه برای حل سوال تلاش می‌کردم و تا آن سوال را یاد نمی‌گرفتم به سراغ سوال دیگر نمی‌رفتم.

 

 به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

میانگین روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت بود من مدرسه را غیر حضوری گرفته بودم و همیشه خونه بودم از این مقدار بالای نصفش برای تست بود البته برای من که از اول بهمن سال دهم شروع کردم به این مقدار رسیدم بقیه نباید خیلی خودشون را اذیت کنند بذارید کم‌کم خودش درست می‌شود.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ 

از کتاب‌های فیزیک و شیمی سه سطحی استفاده کردم و برای سطح پیشرفته توصیه می‌کنم.

 

 برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

من این پایه‌ها را تو سال خودشان بسته بودم و موازی با سال دوازدهم آن را هم مرور می‌کردم.

          

سخن پایانی  

 پیشنهادتان به دانش آموزانی که سال 404کنکور دارند چیست؟

دوست دارم یکم با دانش آموزها دلی حرف بزنم. ببینید بچه‌ها شما باید بالاخره یک جایی بجنگید یک الان تو کنکور یا فردا تو پیدا کردن شغل یا پس‌فردا تو چرخاندن یک مغازه تازه تاسیس بین هزار نفر رقیب انتخاب با شماست ببینید توانایی‌هاتان چطور است و طبق آن تصمیم بگیرید که تو کدام میدان شمشیر بزنید. کنکور برای کسی است که دوام بیاورد حالا یک سال یا دو سال یا هر چقدر برای مثال من از شهریور قبل از سال یازدهم ریاضی خواندن را شروع کردم بعد از ۸ ماه درس خواندن تو آزمون منفی ۳ درصد زدم اگر همچین اتفاقی بیافتد و تسلیم نمی‌شوید، تبریک می‌گویم کنکور برای شماست در این بازه بالای ده روش برای مطالعه ریاضی را امتحان کردم و چهار معلم را تست کردم تا بتوانم حالت بهینه‌ام را پیدا کنم باید اینجوری برای هدفت بجنگی نه این که دو ماه نتیجه نگرفتی قهر کنید بروید. عزیزم شما در هیچ جایی موفق نمی‌شوید دست به نقدش در کنکور.

Menu