گفت و گو با مهدیه عباسی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

به نظر من اردیبهشت باید مثل کنکور تیر و حتی بیشتر از ان جدی گرفته می‌شد چون وقتی برای اردیبهشت اماده بشیم با یک تیر دو نشون می‌زنیم یعنی هم شانس قبولی اردیبهشت رو داریم و هم برای کنکور تیر اماده ایم.

گفت و گو با مهدیه عباسی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی :مهدیه عباسی

 نام شهر و استان :تهران

 میانگین تراز کانون :  ۶۴۰۰

 معدل :۱۹/۵۲ 

سال‌های حضور در کانون:۲سال

 چند آزمون شرکت کرده اید:۳۰ ازمون

 تحصیلات مادر:دیپلم

 تحصیلات پدر:لیسانس

 درصد های کنکور اردیبهشت:

زیست ۵۹٪  شیمی۴۵٪ فیزیک۵۸٪   ریاضی۵۴٪  زمین ۶۴٪

 میانگین تراز کنکور:۹۹۷۰ تراز معدل : ۱۰۲۰۰ 

مصاحبه گر : لیلا محمدی


1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین ازمون ۶۳۰۰ بود و در دوران جمع بندی به ۶۷۰۰ رسید


2. مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

فکر می کنم دلیلش این بود که من از ماه بهمن جدی تر تلاش کردم ساعت مطالعه م بیشتر شد ، ساعت خوابم رو تنظیم کردم و به اصطلاح تایم های مرده را کم کردم و همه این ها باعث شد انگیزم و تمرکزم بالاتر بره  و بازدهی ام بیشتر شود.

3. برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود ؟

   متن همه درس هارا یک بار مرور کردم وسوالات ازمون های  قلم چی ام را هم  مجدد دوره کردم .  سوالات هایلایت شده ی  کتاب های تستی را تا جایی که وقت داشتم مجدد حل کردم .


4. شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای داشتید ؟

 مطابق با برنامه ازمون های  قلم چی جمع بندیم را پیش می‌بردم ، بیشتر روی نقاط ضعفم تمرکز می کردم و روی سرعت تست زنیم کار می کردم یعنی تست زماندار می‌زدم .


5. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 به نظر من مهم ترین عاملی که نمی گذارد از درس خواندن سرد بشویم نظم است . برنامه راهبردی و ازمون حضوری همون نظمی هست  که به درس خواندن ما جهت می دهد مسیر را روشن می‌کند ، اما نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که هر ازمون مربوط به مبحث درسی جداگانه است که اگه  در ان شرکت نکنیم ان مبحث درسی را از دست می دهیم و خیلی کارمون رو توی دوران جمع بندی سخت تر می‌کنیم . به عنوان یک پشت کنکوری به دوستانم می گویم که اگر حتما می خواین رشته و دانشگاه خوبی قبول شین دوران جمع بندی تون رو با مباحث عقب افتاده و تلنبار شده شروع نکنین سعی کنین  همه ازمون ها را برایش وقت بزارین و اون مبحث را برسونید.‌


 6. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده می کنید ؟

من تکنیک هارا به صورت اسمی بلد نبودم ولی خب می دانستم که باید سوالات اسون را دور اول حل کنم و کنار سوالات وقت گیر علامت می‌زدم برای دور دوم این کاررو هم در کنکور هم در ازمون هایم انجام می دادم


 7. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟

چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه است؟ بله دقیقا روز ازمون ، برنامه ازمون بعدی رو نگاه می‌کردم به کمک مشاورم برنامه ازمون هفته بعد را می نوشتم و سعی می کردم هفته اول یا نهایتا تا دوشنبه هفته دوم یه دور مباحث ازمون را کار کنم و بعد سه چهار روز باقی مانده رو تستایی که زدم رو مرور می کردم و متن کتاب هارو هم مرور می‌کردم و روز اخر زمین شناسی می خواندم و مرور متن زیست و شیمی انجام می دادم


8. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ در هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ بررسی اشتباهات  یا بررسی سؤال‌های ساده ؟

من چون وسواس داشتم همه سوالات رو دونه دونه بررسی می کردم مثلا می گفتم سوال ۱ رو درست زدم اما گزینه هارو بخوانم ببینم نکته ای داشت یا نه بعد می‌رفتم سوال ۲ می دیدم مثلا غلط زدم به خودم فرصت می‌دادم یک بار دیگه خودم حلش کنم و بعد مي رفتم سراغ پاسخ نامه ، درباره دروس فیزیک و ریاضی هم همه سوالات رو سعی می کردم یک بار دیگه حل کنم ، چون حتی اگه درست حل کرده باشین سر ازمون وقت نمیشه که به نکات سوالات دقت کنین تو خونه وقت بیشتری در اختیار دارین و هم حل دوباره باعث تثبیت می شود .


9. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زنید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

 تا قبل از عید می توان  گفت روزی ۵ ساعت می خواندم و ۵ ساعت تست می زدم ولی بعد از عید درس زیست رو ۲ساعت می خواندم و ۲ الی ۳ ساعت تست می زدم شیمی هم ۱ ساعت می خواندم و ۲ ساعت تست می‌زدم و ریاضی و فیزیک هم که فقط تست و تمرین بود ( البته بعضی اوقات به خوندن خلاصه ها و تیپ تستا می‌گذشت)


10. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله من هرازمون دفترم رو پر می‌کردم ومبنای کیفیت کارم رو با دفترم بررسی می کردم مثل پازل بهش نگاه می‌کردم حتی نزدیکای کنکور سعی می‌کردم بیشتر از ۱۱ ساعت بخوانم تا ساعت مطالعه های کم که توی دفترم بود رو اصلاح کنم و می‌رفتم زیر اون روزی که کم کاری کرده بودم می نوشتم مثلا دوساعتش جبران شد


11. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 کتاب سه سطحی زیست و ۵۰۰۰ گزاره زیست را حل کردم  کتاب نوروز ،  کتاب شبیه ساز کنکور را هم در دوران جمع بندی و عید استفاده کردم


12. شما تصمیم داشتید  برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.

به نظر من اردیبهشت باید مثل کنکور تیر و حتی بیشتر از ان جدی گرفته می شد چون وقتی برای اردیبهشت اماده بشیم با یک تیر دو نشون می‌زنیم یعنی هم شانس قبولی اردیبهشت رو داریم و هم برای کنکور تیر اماده تریم چون دوباره مطالب رو مرور می کنیم ، از طرفی اردیبهشت مثل یک شانس دوباره است  که نباید اصلا از دستش بدهیم چون اگه تراز بهتری داشته باشد یا خودمون به هر دلیلی نتوانیم سر جلسه کنکور تیر ازمون نرمالی بدهیم می‌توانیم از نتیجه اردیبهشت استفاده کنیم ، یک تجربه دیگه ای که خودم و دوستانم داشتیم این بود که زمان بعد از کنکور اردیبهشت که درگیر امتحانات نهایی می شیم و از تست زدن دور می‌شیم باعث می شود در تست زنی افت کنیم و امتحانات نهایی باعث خستگی و استهلاک بدنی هم می شوند  پس اردیبهشت زمان  بهتری هست که روش سرمایه گذاری کنیم و بار روانی خودمان را برای امتحان های نهایی و کنکور تیر سبک کنیم .


13. بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم بود. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کردید یا با پیش روی سریع ؟ لطفا توضیح دهید.

 من ماه بهمن و اسفند سعی کردم یکم جلوتر از برنامه عادی کانون قلم چی پیش برم ولی خب نتوانستم با پیش روی سریع کامل حرکت کنم  ، همه هدفم این بود که تا اواخر فروردین که ازمون جامع داشتیم فصل‌های اخر دوازدهم را هم بتوانم تموم کنم که به کنکور اردیبهشت برسم سعی می کردم از نیمه دوم اسفند این فصل‌های اخر را  بگنجانم .


14. با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده کردید با چه برنامه و روشی؟

بله هرروز یک یا ۱/۵ساعت برای عمومی ها وقت اختصاص می دادم .  بیشتر روزها ادبیات می‌خواندم و هفته ای یک روز عربی و یک  روز زبان.  از نمونه سوال های کانون در طول تمام امتحانام استفاده می کردم.


15. سخن نهایی؟

 اگر بخواهم از تجربه خودم بگم برای  کسانی که همش غر می زنند  و به زور درس می خوانند و  وسط راه خسته شدند و کم آوردند ، درس خواندن زیاد درسته حوصله سر بر است  ولی باید سعی کنیم این یک سال بادرس اشتی کنیم  و یک جوری ازش لذت ببریم و تو فکرمون انقلاب ایجاد کنیم یعنی اتفاقا انقدر تلاش کنیم که حس خوبی درونمون ایجاد بشود  به خودمون بگیم حیف است که این همه تلاشم را  با تنبلی امروز خرابش کنم مخصوصا کسانی که مثل من کمال گرا هستند سعی کنند ساعت مطالعه بالا داشته باشند و هیچ روزی رو از دست ندهند


16. چه پیشنهادی برای دانش آموزان دارید؟

 پیشنهاد می‌کنم گوشی رو کلا کنار بگذارند  تا تمرکزشان بالا برود ، سعی کنند اگه روزی حوصله درس خوندن ندارند تنوع بدهند  مثلا هم زمان با درس خواندن موزیک بی کلام گوش بدهند  ، یا کنار درس خواندن خوراکی مورد علاقه شون را بخورند  یا يک فیلم برای خودشان اون روز جایزه در نظر بگیرند .  درسته که این موارد ممکن است  تمرکز را پایین بیاورد ولی در روزهای بحرانی که حوصله درس خواندن ندارند می تواند  از ساعت مطالعه پایین نجات شان بدهد و این‌که از کنکور غول نسازند کنکور از خیلی از ازمون های ازمایشی راحت تره ولی بار روانی که به بچه ها وارد می شود نمی گذارد ایام نزدیک به کنکور جمع بندی خوبی داشته باشند ،سعی کنند ماه های اخر مرتب صبح زود تا شب وقت بزارند روی درس ولی نه با استرس و اکراه بلکه با شوق صبح زود بیدار شوند  تا تحمل روزهای پایانی راحت تر بشود  ، برای همه موفقیت رو ارزو می‌کنم .

Menu