گفت وگو بافاطمه پای خسته؛عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از شیراز

به‌طور کلی شرکت در آزمون‌های قلم‌چی تأثیر خوبی روی پیشرفت درسی من داشته است و تسلطم روی دروس بیشتر شده است. این تأثیر مثبت در وضعیت درسی من،در مدرسه نیز مشخص است ...

گفت وگو بافاطمه پای خسته؛عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از شیراز

نام و نام‌خانوادگی:  فاطمه پای‌خسته

پایه: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: شیراز، فارس

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، متوسطه 

شغل و تحصیلات پدر: کارگر، متوسطه

میانگین تراز: 6500

معدل: 18.50

سال‌های حضور در کانون: یک سال

چند آزمون شرکت کرده است؟ 11



مصاحبه‌گر: لادن آرین‌پور


هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟

این‌که سطح آمادگی خود را در قسمت‌ها و مباحث مختلف دروس متوجه شوم و اگر مشکلی در این بخش‌ها دارم، با تحلیل دقیق یا تغییر روش مطالعه‌ی آن درس، آن را برطرف کنم و در آزمون‌ها پیشرفت خوبی داشته باشم، تا هرچه بهتر برای آزمون سراسری آماده شوم.


شما عضو باشگاه پانصدتایی‌ها هستید؛ چه روش موفقی برای رسیدن به این تعداد پاسخ صحیح داشتید؟

همان‌طور که می‌دانید برای هر درس، روش‌های متفاوتی برای مطالعه و یادگیری وجود دارد؛ من این روش‌های مختلف را امتحان کردم و متوجه تغییرات در میزان یادگیری خود شدم. با تجزیه و تحلیل دقیق نتایج آزمون‌ها، در پایان،همان روشی که به بهترین نحو باعث یادگیری عمیق من در دروس مختلف شده است را ادامه دادم.


برنامه‌ی شما برای آزمون‌های تابستان چیست؟

در آزمون‌های تابستان کانون شرکت می‌کنم و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دروس مختلف، پیش‌روی خواهم‌داشت. جمع‌بندی پایه و پیش‌خوانی دوازدهم را انجام خواهم‌داد. بدین ترتیب متوجه می‌شوم در چه سطحی از یادگیری هستم و آزمون و خطای لازم را تا قبل از شروع فصل پاییز انجام می‌دهم تا هم نقاط ضعفم را شناسایی و برطرف کنم و هم نقاط قوتم، پایدار خواهد شد.


آیا تابستان سال گذشته از برنامه‌ی راهبردی استفاده کردید؟

بله. به‌نظرم برنامه‌ی راهبردی در تابستان از هر نظر کامل بود و تمام مباحث دروس مختلف را پوشش می‌داد. با شروع درس‌خواندن در تابستان، ذهن من مرتب شد و با دید بهتری سال تحصیلی جدید را شروع کردم.


شرکت در آزمون‌های تابستان چه تأثیری در روند تحصیلی شما در طول سال تحصیلی داشت؟

پیوستگی در آزمون‌ها تأثیر مطلوبی در روند تحصیلی من داشت. قدرت یادگیری بیشتر و بهتری نسبت به قبل پیدا کردم. از طرفی، با تحلیل هر آزمون می‌توانستم مشکلات درسی خود را در هر مبحث یا بخش،رفع کنم که به عقیده‌ی من نقطه قوت آزمون‌ها همین است. آشنایی با دید طراح و دام‌های آموزشی و مدیریت زمان یکی دیگر از مزایای شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای است. 


دلیل شرکت شما در آزمون‌های هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟

بررسی و ارزیابی عملکردم قبل از شرکت در آزمون‌های اصلی. من برای دو هفته‌ی بین هر آزمون برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی مشخصی داشتم. به‌طور کلی، شرکت در آزمون‌های مکمل، تعداد اشتباهاتم را در آزمون اصلی کمتر می‌کند. 



از شرکت در این همه آزمون خسته نشدید؟ چه نتیجه‌ای برای شما داشت؟

خیر. به اعتقاد من، این‌که متوجه می‌شوم در چه سطحی از آمادگی قرار گرفته‌ام و با شناختی که از خودم پیدا می‌کنم، باعث پیشرفت خودم می‌شوم، موضوع خسته کننده‌ای نیست و اتفاقا حس رضایتمندی باعث می‌شود نتایج بهتری کسب کنم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟

این‌که بعضی اوقات آزمون‌ها پوششی هستند ویژگی بسیار منحصربه‌فردی است. پیوستگی در آزمون‌ها و تحلیل دقیق سؤالات در نهایت موجب افزایش تراز می‌شود.


شرکت در این آزمون‌ها چه تأثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟

به‌طور کلی شرکت در آزمون‌های قلم‌چی تأثیر خوبی روی پیشرفت درسی من داشته است و تسلطم روی دروس بیشتر شده است. این تأثیر مثبت در وضعیت درسی من،در مدرسه نیز مشخص است و نمرات خوبی در امتحانات مدرسه به‌دست می آورم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله. مطابق برنامه پیش‌روی می‌کنم اما این برنامه را برای خودم شخصی‌سازی می‌کنم. این کار را با اولویت‌بندی انجام می‌دهم و باتوجه به برنامه‌ی کلاس‌ها و شرایط مدرسه تا حد امکان سعی می‌کنم با برنامه‌ی کانون نیز هماهنگ باشم و از برنامه جدا نشوم. 


نقاط قوت شما کدام درس‌ها هستند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می‌دهید؟

زیست‌شناسی و شیمی. برای درس زیست‌شناسی پس از مطالعه‌ی دقیق، برخی مباحث را به‌صورت نموداری و شاخه‌ای از کل به جزء خلاصه نویسی می‌کنم. برای درس شیمی، در اولین قدم نکات مهم‌تر را مشخص می‌کنم و به مطالعه‌ی آن‌ها می‌پردازم، همچنین اهمیت‌دادن به جزئیات ریزتر و زیر مبحث‌‌ها و حل مسائل جایگاه خاصی در مطالعه درس شیمی برای من دارند و برای تسلط در همه‌ی مباحث با تکیه بر حل سؤالات زیاد و تست‌های متنوع به رفع اشکال می‌پردازم و سعی می‌کنم تمام دام‌های آموزشی را شناسایی کنم.

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله. همه‌ی نکات لازم از جمله ثبت ساعات مطالعاتی و بقیه‌ی فعالیت‌های روزانه‌ی خود را در دفتر برنامه‌ریزی یادداشت و همواره جمع ساعات تمام کارهای انجام شده‌ی خود را بررسی می‌کنم. این‌کار باعث می‌شود کنترل بهتری روی مدیریت زمان داشته باشم و ساعت‌های بیشتری را به صورت مفید درس بخوانم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

نکات مهمی که از سؤالات آزمون در هر درس یادگرفته‌ام را در دفتر تحلیل آزمون می‌نویسم، علت پاسخ‌دهی اشتباه به سؤالات را با یادداشت‌کردن پاسخ صحیح، بررسی می‌کنم و در آن بخش از کتاب که اشکال درسی داشته‌ام، حتما رفع اشکال به شکل مطالعه‌ی مجدد و دقیق آن مبحث، حل سؤال تشریحی و تست‌زنی مؤثرتر انجام می‌دهم.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادرم همیشه و در تمام مراحل زندگی و تحصیلی‌ام از من حمایت کرده‌اند و توانایی‌های من را باور دارند. حمایت همیشگی آن‌ها باعث می‌شود با آرامش بیشتر و بدون نگرانی درس بخوانم و حضور آن‌ها برای من قوت قلبی است که موجب می‌شود برای رسیدن به اهدافی که دارم تلاش بیشتری کنم. 


برنامه‌ی شما برای درس خواندن در تابستان چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم مطابق برنامه‌ی راهبردی کانون درس می‌خوانم و دروس سال گذشته را به‌صورت نکته محور مرور و جمع‌بندی می‌کنم. همزمان برای بخش نگاه به آینده برنامه‌ریزی می‌کنم و برای موفقیت بیش تر در سال تحصیلی جدید، به پیش‌خوانی دوازدهم می‌پردازم. 



در تابستان نگاه به گذشته اولویت شماست یا نگاه به آینده؟ چرا؟

هر دو بخش در جایگاه خودشان اهمیت بسیاری دارند. نگاه به گذشته برای شناسایی و رفع نقاط ضعف و همچنین تسلط در مباحث کلیدی دروس پایه، اولویت ویژه‌ای دارد؛ به‌علاوه نگاه به آینده برای سنجش اطلاعات وکاربرد مفاهیم مطالعه شده و برنامه‌ریزی بهتر و پیش‌روی دقیق‌تر نیز دارای ارزش بالایی است.


آیا از سایت کانون استفاده می‌کنید؟

بله. تقریبا هر دو روز یکبار به سایت کانون مراجعه می‌کنم و بخش نمونه سؤالات و آزمون‌ها را بیشتر از سایر قسمت ها بررسی می‌کنم.


کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

صفحه شخصی و جعبه ابزار کارنامه، اطلاع از اخبار و اطلاعیه‌های جدید، مطالعه مصاحبه برترها و قهرمانان پیوستگی، مشاهده بخش نمونه سؤالات و استفاده از آزمون‌های غیرحضوری. 


 

Menu