گفت و گو با زهرا عارفی دوست؛عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از شیراز

سعی می‌کنم به‌صورت حضوری در آزمون‌های تابستان شرکت کنم و با مرور و جمع‌بندی مطالب پایه و تست‌زنی مرتب و دقیق، تلاش می‌کنم که نتیجه خوبی بگیرم. به‌نظر من تحلیل آزمون، مهم‌ترین بخش آزمون است...

گفت و گو با زهرا عارفی دوست؛عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از شیراز

نام و نام‌خانوادگی:  زهرا عارفی‌دوست

پایه: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: شیراز، فارس

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار ، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد ، متوسطه

میانگین تراز: 4880

معدل: 19.70

سال‌های حضور در کانون: یک سال

چند آزمون شرکت کرده است؟ 14


مصاحبه‌گر: لادن آرین‌پور


هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟

هدف من از شرکت در آزمون‌ها،‌ محک زدن و سنجش اطلاعات خودم است. به‌علاوه، ارزیابی مطالبی که خوانده‌ام و تست‌زنی آن‌ها را انجام داده‌ام و شناخت جایگاهم در بین رقبا.


شما عضو باشگاه پانصدتایی‌ها هستید؛ چه روش موفقی برای رسیدن به این تعداد پاسخ صحیح داشتید؟

در ابتدا، خوب خواندن مفاهیم کتاب درسی، سپس تست‌زنی همراه با تحلیل درست و انجام رفع اشکال لازم تا برطرف شدن اشکال درسی و رسیدن به تسلط در آن مبحث.


برنامه‌ی شما برای آزمون‌های تابستان چیست؟

سعی می‌کنم به‌صورت حضوری در آزمون‌های تابستان شرکت کنم و با مرور و جمع‌بندی مطالب پایه و تست‌زنی مرتب و دقیق، تلاش می‌کنم که نتیجه خوبی بگیرم. به‌نظر من تحلیل آزمون، مهم‌ترین بخش آزمون است؛ به‌همین دلیل، تحلیل آزمون‌ها را جدی و به خوبی انجام خواهد داد.


دلیل شرکت شما در آزمون های هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟

     آزمون‌های مشابه پارسال به من کمک می‌کرد تا با سؤالات آزمون اصلی و هدف آشنا شوم. با شرکت  در آزمون هدفگذاری، تسلط بهتری روی مطالب پیدا می‌کنم و نقاط ضعف و قوتم را بهتر متوجه می‌شوم. دام‌های آموزشی را قبل از آزمون اصلی پیدا می‌کنم و یک تمرین خوب برای مدیریت زمان سر جلسه امتحان اصلی است. همچنین، این موضوع تأثیر خوبی در برنامه‌ریزی من برای دو هفته‌ی بین آزمون‌ها دارد.


از شرکت در 14 آزمون خسته نشدید؟ چه نتیجه‌ای برای شما داشت؟

خیر. با شرکت‌کردن در آزمون‌ها، نتیجه‌ی درس‌خواندنم را هر دو هفته‌ یکبار متوجه می‌شوم و همچنین در شرایط شبیه‌ساز کنکور قرار می‌گیرم. از طرفی، کسب نتیجه‌ی خوب در آزمون‌ها، باعث خوشحالی من می‌شود و به من انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد . حتی اگر نتیجه‌ی مطلوبی به‌دست نمی‌آوردم، به من کمک می‌کرد تا تلاشم را بیش تر کنم، زیرا در آزمون‌های بعد و ایستگاه‌های جبرانی فرصت تغییر شرایط را دارم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟

تحلیل‌ آزمون‌ها و یافتن اشتباهاتم به من کمک کرد تا بدانم بیشتر روی چه مطالب یا مباحث و چه درسی تمرکز کنم و این مطلب در نهایت منجر به افزایش ترازم در آزمون‌ها شد. روش‌های مختلف مطالعه دروس را امتحان کردم و به شناخت خوبی از ویژگی‌های خودم رسیدم. مدیریت زمان، موضوع مهم بعدی است که با شرکت پیوسته در آزمون‌ها این مهارت را یاد گرفتم.


شرکت در این آزمون‌ها چه تأثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟

همان‌طور که اشاره کردم، حل سؤالات متنوع و رفع اشکال و تحلیل‌های آزمون باعث شد که بهتر و قوی‌تر درس بخوانم و مرورهای زیادی داشته باشم. به‌تدریج و همان‌گونه که در آزمون‌های تستی پیشرفت کردم، در آزمون‌های تشریحی و امتحانات مدرسه نمرات و نتایج مطلوب‌تری کسب کردم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

امسال به‌خاطر فشردگی برنامه‌های مدرسه گاهی اوقات نمی‌توانستم مطابق برنامه پیش‌روی کنم و روی برنامه راهبردی تمرکز حداکثری داشته باشم اما در طول هفته سعی می‌کردم دروسی که قبلا نخوانده‌ام را مطالعه کنم و تا حد توان تست‌زنی را انجام دهم. بیشتر تمرکزم برای آزمون، در هفته‌ی دوم بود.


نقاط قوت شما کدام درس‌ها هستند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می‌دهید؟

به‌نظر خودم نقطه قوت من درس شیمی است. حفظیات و مفاهیم این درس را خودم می‌خوانم و با کمک کتاب کار، نکته‌های مهم را هایلایت می‌کنم یا در گوشه‌ی کتابم می‌نویسم، سپس با تست‌زنی، آن‌ها را تثبیت می‌کنم. اما برای حل مسائلی که احتیاج به محاسبات ریاضی دارد، ابتدا سر کلاس مبحث را با دقت و توجه بسیار یاد می‌گیرم و با حل تست‌های متنوع، مهارت خود را در این قسمت، ارتقا می‌دهم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

ابتدا سؤالاتی که پاسخ اشتباه داده‌ام را دوباره حل می‌کنم و با کمک پاسخنامه اشتباهاتم را پیدا می‌کنم و روی آن مباحث تست‌زنی انجام می‌دهم. تست‌های نزده را هم سعی می‌کنم دوباره بخوانم تا متوجه شوم چرا پاسخش به ذهنم نرسیده، سپس به سراغ آن مبحث می‌روم و رفع اشکال می‌کنم در آخر نکته‌ها و مطالب مهم تست‌های درست را می‌نویسم.



نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادرم در هر دو جنبه‌ی مادی و معنوی هیچ کمکی را از من دریغ نکرده‌اند و همیشه سعی می‌کنند به من روحیه بدهند و حتی زمانی‌که در آزمون‌ها دچار افت می‌شوم تا حد توان،در حل مشکلات و عیب‌یابی به من کمک می‌کنند. حضورشان به من دلگرمی می‌دهد.


برنامه‌ی شما برای درس خواندن در تابستان چیست؟

مرور مطالب دهم و یازدهم و جمع بندی آن‌ها، شرکت در آزمون‌های تابستان کانون، نگاه به آینده و شروع پایه دوازدهم مطابق برنامه‌ی راهبردی. 


در تابستان نگاه به گذشته اولویت شماست یا نگاه به آینده؟ چرا؟

نگاه به گذشته برای من مهم‌تر است، تصمیم دارم تمام مباحث پایه را خوب یاد بگیرم، نمونه سؤال زیاد حل کنم و رفع اشکال و تحلیل را با حل مجدد سؤالات متنوع انجام دهم. این موضوع باعث می‌شود در فهم مطالب درسی دوازدهم مشکلی نداشته باشم. 


آیا از سایت کانون استفاده می‌کنید؟ چه قسمت‌هایی را مشاهده می کنید؟

بله. از صفحه شخصی و جعبه ابزار کارنامه به‌خصوص، کارنامه‌ی اشتباهات استفاده می‌کنم. این کارنامه کمک بسیاری به رفع اشکالات درسی من می‌کند. 


کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

استفاده از بخش نمونه سؤالات امتحانی و شرکت در آزمون‌های هدفگذاری، مشابه پارسال و آزمون‌های تک درس.







 

Menu