نام و نام خانوادگی: صدرا حدادی
شهر و استان محل زندگی: کوهدشت، لرستان
پایه و رشته تحصیلی: دوازدهم تجربی
تعداد آزمون و سالهای حضور در کانون: ۶۰ آزمون، ۴ سال
میانگین تراز: ٧٤٠٠
معدل: ۱۹.۹۵
نام دبستان: غیر انتقالی البرز
نام متوسطه ۱: شاهد
نام متوسطه ۲: استعدادهای درخشان شهید بهشتی
شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی
شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی
مصاحبه کننده : میثم فیضی ( مشاور و مدرس ریاضی)
10 اردیبهشت 1403
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
خواهر و برادر بزرگترم، سالهای قبل کانونی بودند. باتوجه به اینکه برنامه کانون توانسته بود به پیشرفت آنها کمک کند، من هم تصمیم گرفتم در آزمونهای کانون شرکت کنم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
قبل از ورود به مدرسه، به کمک خواهرم، زبان انگلیسی را تا حد مبتدی یاد گرفتم.
افتخارات علمی، ورزشی، قرآنی، موسیقی و ... دارید؟
در چند المپیاد و آزمونهای که در سطح مدارس برگزار میشود، توانستهام مقام برتر را کسب کنم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون مکمل شرکت کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بوده است؟ پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
امسال در تمام آزمونهای اصلی شرکت کردهام. سنجش پیوسته خود و پی بردن به ایرادات علمی از نتایج شرکت در آزمونها به طور پیوسته است. بدون بازخورد و کشف نقاط ضعف، پیشرفت میسر نمیشود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
من قبل از اینکه جنبه رقابتی را در نظر بگیرم، از آزمونها برای تقویت خود استفاده میکنم؛ چون همیشه ایراداتی وجود دارد که تلاش برای رفع آنها، به من اجازه خستگی نمیدهد. تشخیص نقاط ضعف و کشف راه برطرف کردن آنها، ادامه مسیر را لذتبخش میکند.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود؟ نقش برنامهای، آموزشی، سنجشی؟
هر سه مهماند؛ اما نقش برنامهای و سنجشی برایم اهمیت بیشتری دارد. زیرا در نظر گرفتن برنامه برای یک سال، آن هم با این طیف گسترده از منابع کمک درسی، برای دانشآموز کاری دشوار است؛ کانون این مشکلات را با آزمونهایی با بودجهبندی مناسب، حل میکند. با وجود برنامه کانون، دانشآموز اطمینان دارد که به موقع مطالب را مطالعه میکند.
از طرفی با سنجش پیدرپی، قبل از اینکه از آموزش یک موضوع دور شویم، نقاط ضعفمان را در آن مبحث تشخیص میدهیم و زودتر چاره جویی میکنیم.
آيا مطابق با برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه در فاصله دو هفته برنامهریزی میکنید؟
بله، بعد از هر آزمون با توجه به برنامه راهبردی، سعی میکنم بودجهبندی آزمون بعدی را به طور متعادل برای دو هفته پیش رو تقسیم کنم.
در سالهای گذشته هفته اول را به مباحث جدید آزمون پیش رو اختصاص میدادم و در هفته دوم به مرود آنها و بودجه بندی آزمونهای قبلی میپرداختم. برای سال دوازدهم، مرور مباحث پایه را نیز در برنامه هر روز قرار میدهم.
از کدام یک از ابزارهای موجود در سایت کانون استفاده کردید؟
در دوره امتحانات تشریحی مدرسه، از نمونه سؤالات گردآوری شده در سایت کانون استفاده میکنم.
کدام یک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید؟
از دوران راهنمایی تا الان از روش ضربدر و منها استفاده میکردم، در پایه دوازدهم از تکنیک زمانهای نقصان نیز استفاده میکنم، که از آن نتیجه خوبی گرفتهام.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟
در درس زیست شناسی توانستهام وضعیت مناسبتری را از خود نمایش دهم. مطالعه و درک متن کتاب درسی همواره اولویت اصلیام بوده؛ بعد از آن از منابع کمک درسی برای تسلط و یادگیری عمیقتر مطالب استفاده میکنم؛ سپس به بررسی اشتباهات و نکته برداری و همچنین خلاصه نویسی میپردازم.
دفتربرنامهریزی دارید؟ تکمیل این دفتر از لحاظ درسی و غیر درسی چه کمکی به شما کرده است؟
به طور مداوم از دفتربرنامهریزی استفاده میکنم. به من کمک کرد که میزان مطالعه مفید خودم را کشف کنم و با مقایسه روزانه ساعت مطالعه، تعادل مناسبی بین میزان درس خواندن و استراحت برقرار کنم.
روزی چند ساعت درس میخوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدهید؟
با توجه به شرایط محیطی و جسمی، بین ۸ تا ۹ ساعت متغیر است که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را به تست زدن اختصاص میدهم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید چیست؟
شکست باعث ناامیدام نمیشود، بلکه به میزان تلاشم میافزاید و باعث میشود که با دقت مشکلات و ایرادات موجود در برنامه و روش مطالعاتی خود را پیدا کنم و سعی در حل و بر طرف کردن آنها داشته باشم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه بر طرف میکنید؟
شیمی و زیست برایم اهمیت بیشتری دارند، دلیل آن هم تاثیر بیشتر این درس و همچنین وجود دامهای متنوع در سوالات است؛ که میتواند به طور غیر منتظره، نمره و تراز پایینی داشته باشد. درسهایی مانند زیست و زمین شناسی نیاز به توجه بیشتری به متن کتاب دارند. درس فیزیک و ریاضی نیاز به تسلط بر تیپ و انواع مختلف تست میباشد. شیمی هم ترکیبی بین این دو دسته است.
آیا اعضای خانواده، کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت تراز داشته باشید، برخورد آنها با شما چگونه است؟
بعد از بررسی کارنامه، آنها در این مواقع به راهنمای میپردازند و با مشورت با من، کمک به تصمیمگیری بهتر میکنند.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
به ندرت پیش آمده. در این گونه مواقع سعی در پیدا نمودن مشکلات میکنم و همیشه آرامش خودم را حفظ میکنم. خانواده نیز محیطی آرام برایم فراهم میکنند؛ به جای سرزنش کردن، در تشخیص نقاط ضعف کمکم میکنند.
تحلیل آزمون و کارنامه خود را چه زمانی شروع میکنید؟ شیوه خاصی برای تحلیل آزمونها دارید؟
بیشتر مواقع یک روز بعد تحلیل را شروع میکنم. ابتدا اشتباهات و نزده را بررسی میکنم؛ سپس سراغ سوالات شکداری که درست پاسخ دادهام میروم.
کانون روی کشف دو سوال ساده در هر آزمون تمرکز دارد. آیا شما میتوانید سؤالهای سادهی آزمون را تشخیص دهید؟
بله، این مهارت نتیجه تمرین و تکرار انواع تستهای مختلف با سطوح ساده، متوسط و دشوار است؛ که با کتابهای سه سطحی به خوبی میتوان به این مهم دست یافت.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتابهای سهسطحی و جمعبندی زرد. کتابهای سه سطحی به علت داشتن سوالات طبقهبندی شده با میزان سختی متفاوت، برای مرور و همچنین بررسی میزان مهارت در مباحث مختلف، مفید است.
کتابهای جمعبندی زرد نیز به دلیل داشتن کنکور سالهای قبل، در دوران جمع بندی نزدیک به کنکور، حائز اهمیت است.
در دوره و امتحانات مدرسه با روش بازیابی درس میخوانید یا رو خوانی (بازخوانی) میکنید؟
بازیابی؛ زیرا با این روش در زمانی کوتاه مطالب مرور میشود و به مشکلات خود پی میبریم، سپس بیشتر به مباحثی اهمیت داده میشود که در آن آمادگیمان کمتر است.
چه توصیهای که برای دانشآموزان پایه دارید؟
در دوران کنکور و دبیرستان، زمان گرانمایهترین دارایی فرد است؛ متأسفانه بعضی از دانشآموزان قدر آن را تا قتی که دیر شده نمیداند. به این افراد توصیه میکنم سریعتر اقدام کنند و از زمان به خوبی استفاده کنند.