گفتگو با فاطمه رئیسی رتبه 750 منطقه 1 کنکور انسانی از شیراز

اگر بخواهم نکته‌ای اضافه کنم، هر مسیری یک سری سختی‌ها دارد و هرگز نباید ناامید شد. حتی اگر صحبت‌هایی را بشنویم که ما را رنجیده خاطر کند باز هم نباید ناامید شد.

گفتگو با فاطمه رئیسی رتبه 750 منطقه 1 کنکور انسانی از شیراز

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: فاطمه رئیسی

نام شهر و استان: شیراز، فارس

میانگین تراز: ۶۷۴۴ 

تعداد سال و آزمون شرکت کرده: 2 سال، 45 آزمون اصلی

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس مدیریت، فرهنگی

تحصیلات و شغل مادر: فوق دیپلم، خانه دار

رتبه و منطقه: رتبه 750 منطقه 1

رشته و دانشگاه قبولی: امور تربیتی پردیس شهید باهنر شیراز

تراز کنکور: 8954

تراز سوابق تحصیلی: 9453

درصدهای کنکور 1402:  

  1. جامعه شناسی 75درصد، عربی 66 درصد، زبان 68 درصد، فلسفه 45درصد


مصاحبه گر: شکیلا شیخ علی


  1. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون‌ها شرکت کنید؟ 

از سال یازدهم، ۲ سال کانونی بودم از سال یازدهم در آزمون‌های کانون شرکت کردم و همواره سعی داشتم غیبت نکنم، با توجه به جو مدرسه و اینکه اکثر دوستانم کانونی بودند از طرفی برادرم که کانونی بودند و نتیجه گرفته بودند تصمیم به ثبت نام در آزمون‌ها گرفتم.


  1. چرا این تعداد ازمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

قطعاً درس خواندن به نحو احسنت و آماده کردن خود برای کنکور، سختی‌ها و خستگی‌هایی دارد اما کسی که با جان و دل هدفش را دوست بدارد سختی‌های مسیر برایش خسته کننده نمی‌شود.

 

  1. آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟ آیا از خانواده و اشنایان و دوستان شما قبلاً کسی کانونی بود؟ چه نتیجه‌ای گرفتند؟

 من از طریق برادرم با کانون قلم چی آشنا شدم البته مدرسه نیز به شرکت در این آزمون‌ها توصیه می‌کرد، برادرم ورودی ۹۷ دانشگاه صنعتی شریف بودند و هم اکنون فارغ التحصیل هستند.


  1. شما تا چه حد خودرا یک دانش آموز کانونی می‌دانید؟

من تا جایی که می‌توانستم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم، در طول هفته خودرا نیز با برنامه کانون تطابق می‌دادم تا هم تستی مطالعه کردن و هم تشریحی مطالعه کردن را باهم داشته باشم.

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ و پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

خیر به نظرم غیبت در آزمون‌ها باعث عقب افتادن از برنامه‌ی درسی و برنامه راهبردی قلم چی می‌شود بنابراین دانش اموز تا جایی که می‌تواند و برایش مقدور است نباید در آزمون‌ها غیبت کند.


  1. آیا در آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت کرده‌اید؟ فایده آزمون هدف گذاری برای شما چه بود؟

بله این دو ازمون را نمونه سوالاتی جهت کنکور می‌دیدم و سعی می‌کردم تا جای ممکن در ان ها شرکت کنم. طبیعتاً تست زدن مهارت‌هایی می‌خواهد که شرکت مداوم در آزمون‌ها این مهارت‌ها را در دانش آموز ایجاد می‌کند.


  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

کارنامه5نوع درس و کارنامه مبحثی چون متوجه شدم که کدام درس‌ها نقطه ضعف و کدام درس‌ها نقطه قوت من هستند تا به تناسب هر کدام از درس هاا شیوه مطالعه خودرا تغییر دهم و یا ثابت نگه دارم.


  1. مطابق برنامه راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید؟

بله به طور مثال برنامه مدرسه را چک می‌کردم و وقتی متوجه می‌شدم درس جامعه شناسی را باید به طور تشریحی امتحان دهم همزمان برنامه راهبردی قلم چی را مشاهده می‌کردم تا برای این درس حتی به شیوه تستی هم اماده باشم در واقع برنامه راهبردی قلم چی را با برنامه مدرسه هماهنگ می‌کردم و هم تستی و هم تشریحی را در آن جای می‌دادم.


  1. آیا از روش بازیابی استفاده کردی؟ آن را می‌شناسید؟

من به عنوان مرور روی درسش ها کتاب را کنار گذاشته و هرچه از درس فهمیده بودم را حتی شده تا چندین بار برای خودم بیان می‌کردم و بیشتر برای دروس حفظی از این روش استفاده می‌کردم. البته در دروس حفظی خلاصه نویسی ها هم روش موثری بود.


  1. روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سواالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

زمان‌هایی که فرصت کافی داشتم تماام سواالات را بررسی می‌کردم اما مواقعی که فرصت محدودتری داشتم فقط سؤالات غلط را بررسی می‌کردم.


  1. آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسیله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

 بله در مواقعی خانواده همیشه مرا حمایت می‌کردند و همیشه می‌گفتند هر مسیری فراز و نشیب دارد اما مهم درس گرفتن از تمامی آن هاست و این که خودرا به هدف برسانی.


  1. کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه شما چگونه بوده است؟

عربی و علوم اجتماعی همیشه ابتدا درسنامه کتب کمک درسی را مطالعه می‌کردم و سپس تست می‌زدم.


  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می زنید و یا مساله حل می‌کردید؟ چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟
  2. حدود 10 الی 12 ساعت مطالعه. در روز 3 الی4 ساعت در روز به تست زدن اختصاص می‌دادم

  3. کدام بازه در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته؟ دلیل این موضوع چیست؟

 امتحانات نهایی و دوران جمع بندی، امتحانات نهایی من باب اینکه بسیار مؤثر بود و اهمیت بالایی داشت، دوران جمع بندی نیز کمک به مرور و یادآوری مطالب می‌کرد و همین باعث می‌شد استرس خود را کمتر کنم و بدانم که مطالب مرور شده است.


  1. کدام نقش ازمون های کانون برای شما پررنگ‌تر بود؟
  2. آزمون‌های کانون هم از لحاظ برنامه‌ای بودن و همچنین آموزشی و سنجشی بودن به من کمک می‌کرد، گاه یادگیری ناقصم را به کامل تبدیل می‌کرد گاه نکات را با برنامه مرور می‌کردم بنابراین کامل همه‌ی جوانب را پوشش می‌داد.

  3. آیا در کلاس‌های درس و مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

بله، با توجه به نهایی شدن امتحانات، تشریحی مطالعه کردن و تراز سوابق را با تمرکز بر دروس مدارس به سطح بالایی رساندم که این با توجه به کارکرد خوب مدرسه نیز بود.


  1. در کارنامه ابتدا یه دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟
  2. عربی، ریاضی، اقتصاد. با تحلیل آزمون و حفظ آرامش

  3. دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر از لحاظ درسی و غیردرسی چه کمکی کرده است؟ کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟
  4. بله، تکمیل این دفتر آرامش خاطر و اطمینانی به دانش آموز می‌بخشید که و می‌تواند بفهمد در بازه دو ازمون چه درس‌هایی را مطالعه کرده و نقاط ضعف و قوت خودرا تشخیص دهد.

  5. بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش مطالعه خودرا در این درس بنویسید.
  6. علوم اجتماعی(خلاصه نویسی های کنکوری بسیار به من کمک کرد) وعربی(مطالعه جز به جز درسنامه و تست زدن بسیار کمک کرد)

  7. درصدهای شما در کنکور در هر درس چقدر بود؟
  8. جامعه شناسی 75درصد، عربی 66درصد، زبان68درصد، فلسفه45درصد

  9. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو ازمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟
  10. درس‌هایی را که برای دی ماه آمادگی کم‌تری داشتم بیشتر مطالعه کدوم به عنوان مثال در درس جامعه شناسی شروع به خلاصه نویسی کنکوری و کوتاه و تست به حالت روتین روزانه کردم ک بیشترین درصد کنکورم نیز برای این درس بود

  11. کدام درس‌ها در کنکور شمارا غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟
  12. ریاضی(روحیه خودرا حفظ کرده و به بقیه سؤالات پاسخ دادم و سپس زمانی را جهت استراتژی بازگشت گزاشتم و سوالاتی که برایم قابل حل بود را پاسخ دادم)

  13. دلیل اینکه در آزمون‌های تابستان شرکت کردید چه بود؟
  14. مرور درس‌های دهم و یازدهم و پیشخوانی دوازدهم

  15. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیمسال دوم گرفتید؟
  16. خلاصه نویسی کنکوری چون کمک می‌کرد که در مدت زمان کوتاه بتوانم مرور کنم.

  17. حرف آخر؟
  18. اگر بخواهم نکته‌ای اضافه کنم هر مسیری یک سری سختی‌ها دارد و هرگز نباید ناامید شد حتی اگر صحبت‌هایی رو بشنویم که مارا رنجیده خاطر کند اما نباید ناامید شد، هر دانش آموز کنکوری زمانی که به نتیجه فکر کند و به نتیجه دلخواهش برسد متوجه می‌شود که حتی همان سختی‌ها نیز برایش شیرین بوده است و در نهایت در کنار تلاش کردن توکل به خدا نیز بسیار اهمیت دارد.

 

Menu