گفت و گو با هانا حامدیان دانش آموز برتر پایه دهم انسانی

دفتر برنامه ریزی باعث شد تا با آگاهی برمیزان مطالعه و تست زدن خودم در طول روز و هفته و روند مطالعه‌ی خودم؛ الگوهای مناسبی برای برنامه ریزی بهتر پیدا کنم.

گفت و گو با هانا حامدیان دانش آموز برتر پایه دهم انسانی

به نام خدا

گفت و گو با هانا حامدیان دانش آموز برتر پایه دهم انسانی

 

نام و نام خانوادگی: هانا حامدیان

مقطع و رشته: دهم علوم انسانی

نام شهر و استان:  تهران

میانگین تراز:   ۶۰۹۹ 

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: یک سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: تکنسین لوازم خانگی-دیپلم 

مصاحبه‌گر : شبنم حاجی عباس زاده

 

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ 
بله خواهرم از دانش آموزان کانون بودند و در آزمون ها شرکت می‌کردند و از نتیجه ای که گرفتند بسیار راضی بودند و من هم به همین دلیل به کانون آمدم تا بتوانم برای مقطع متوسطه دوم و کنکور خودم را آماده کنم و نتیجه ی دلخواهم را به دست بیاورم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 
من به مدت یک سال است که در آزمون های کانون شرکت می کنم و درواقع تازه این مسیر را شروع کرده ام.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 
یکی از دستاورد هایی که در آزمون های کانون داشتم کسب رتبه ها و تراز های خوب و عالی بود که هم سبب شد اعتماد به نفس تحصیلی من افزایش پیدا کند و همچنین وضعیت تحصیلی خودم را بسنجم.‌ علاوه بر این مورد با تست ها و سوالات متنوع ومختلف نیز آشنا شدم که تسلطم و آمادگی ام برای دروس را افزایش داد.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟
تا حد خوبی این احساس را دارم چون در آزمون های اصلی غیبت نداشتم و سعی کردم با هر میزان آمادگی که دارم و اغلب به صورت حضوری در آزمون ها شرکت کنم. همچنین منابع من برای مطالعه و تمرین تست از دروس کانونی بودند و تلاشم را کرده ام تا با برنامه راهبردی هماهنگ باشم و طبق آن عمل کنم تا هم نتایج خوبی داشته باشم و هم مرور به موقع دروس انجام شود.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟
 بله من طبق برنامه ی راهبردی کانون برنامه ی خودم را جلو می بردم و سعی می کردم با منطبق کردن برنامه های مدرسه و کلاس های غیر از آن ؛تمام مطالب را به ترتیب اولویت و با تقسیم کردن در طول دوهفته مطالعه کنم و برنامه برایم شخصی سازی میشد.

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ 
بله طبق تماسی که با پشتیبانم داشتم و مقاله ی آقای قلمچی را برایم توضیح دادند با این روش آشنا شدم. اصل نکته ای که یادگرفتم این بود که برای مرور درس هایی که قبلا آن هارا مطالعه کردم ابتدا با استفاده از تست و نمونه سوال مباحثی که مطالعه کردم را از نظر میزان یادگیری بسنجم و بعد زمانی که در اختیار دارم را با توجه به آن بین مطالب تقسیم کنم و در اصل برای مرور کردن بیشتر بر تست تکیه کنم که هم زمان مدیریت شود وهم مرور دقیق تری داشته باشم. درواقع این روش کیفیت مطالعه را برایم بالاتر می برد.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟
 بله من تمامی سوالات را تحلیل و بررسی می کنم تا با نقاط ضعف و قوتم آشنا شوم ولی برای وارد کردن آن ها در کتاب خودآموز ابتدا به سراغ سوال های غلط می روم و قسمت هایی که در حل کردن آن مشکل داشتم یاد میگیرم و سپس به سراغ سوال های نزده میروم و نکات جدید آن را مطالعه میکنم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 
خواهرم در خانه به عنوان پشتیبان تحصیلی من است که روش های مختلف تست زدن را به من آموزش می دهد و اگر مشکلی داشته باشم آن را رفع می کند و همچنین راهکارهایی برای افزایش ساعت مطالعه در اختیارم می گذارد تا بتوانم کمیت برنامه ریزی ام را بیشتر کنم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 
من در دروسی که حفظیات آن ها بیشتر است قوت بیشتری دارم و به طور کلی در درس های تاریخ و جامعه شناسی از بقیه دروس بهتر عمل میکنم و درصدی که در آن ها برای آزمون کسب میکنم اصولا ۱۰۰ و یا در همان حوالی است.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 
بله من در درس ریاضی ضعیف بودم و برای اینکه پیشرفت کنم بعد از مطالعه جزوه ها و درسنامه ها و یادگیری مطالب اولیه با تمرین و حل کردن سوالات و تست های زیاد وضعیت بهتری پیدا کرده ام و درصد و نمره هایم تغییر کرده است.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟ دلیل این موضوع چیست؟ 
بازه ی زمانی پاییز نقش پررنگ تری برای من داشته است زیرا داخل آن زمان بیشتری برای مطالعه ی درس ها دارم و چون تازه تدریس کتاب ها آغاز شده است مطالب سنگین و جمع نشده و به مرور خواندن آن ها باعث موفقیت درآزمون های ترم اول و امتحانات نهایی می‌شود.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟ 
 به طور میانگین ۲۰ سوال در هرآزمون اشتباه داشتم و چون سعی کردم با تحلیل آزمون متوجه اشکالاتم شوم و آن هارا رفع کنم؛ برای دفعات بعدی آن هارا تکرار نکردم و زیادتر نشده است.

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 
در مدرسه به علت پرسش ها و امتحانات مکرر مطالب برایم مرور شده است و همچنین آزمون های مدرسه که به صورت تستی برگزار می‌شود باعث پیشرفت در تست زدن من شد که در آزمون های کانون نیز به من کمک کرد.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 
بله به صورت منظم بعد از هر آزمون کارنامه را می بینند و اگر افت داشته باشم یا نتیجه ی دلخواهم را کسب نکرده باشم؛ به من کمک می‌کنند تا دلیل آن را پیدا کنم تا بتوانم آن را حل کنم و درصورت نیاز در کلاس های مربوط به آن درس ثبت نام کنم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 
بله دارم و به طور مرتب آن را تکمیل میکنم تا در جلسه ی آزمون توسط پشتیبانم تصحیح شود. دفتر برنامه ریزی باعث شد تا با آگاهی برمیزان مطالعه و تست زدن خودم در طول روز و هفته و روند مطالعه ی خودم؛ الگوهای مناسبی برای برنامه ریزی بهتر پیدا کنم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 
بله از کتاب های جامع در تمامی دروس استفاده میکنم که پرسش های تشریحی و چهارگزینه ای و درسنامه های بسیار خوب و قوی دارد و همچنین داشتن آزمون ‌های جامع وآزمون های ویژه برترها را در انتهای هر فصل از امتیازات مثبت این کتاب ها است.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
 بله برای مدیریت زمانم و استفاده ی مفید از آن جهت مطالعه کردن و پیشرفت و آمادگی در درس ها برای استفاده از گوشی زمان مشخصی را در نظر گرفته و میزان آن را محاسبه میکنم. من در طول روز های هفته حدودا ۴۰ دقیقه و پایان هفته که فرصت استراحت بیشتری دارم نزدیک به ۲ ساعت از تلفن همراهم استفاده میکنم.

 

پایان.

Menu