گفت و گو با مبینا نهنگی دانش آموز برتر پایه دهم انسانی

پس از هر آزمون متناسب با توانایی خودم روی یک الی دو درس تمرکز می‌کنم تا با افزایش یک الی دو سوال درست بتوانم درصدم را بالاتر ببرم و درواقع هدف گذاری می‌کنم.

گفت و گو با مبینا نهنگی دانش آموز برتر پایه دهم انسانی

به نام خدا 

گفت و گو با مبینا نهنگی دانش آموز برتر پایه دهم انسانی 

 

نام و نام خانوادگي دانش آموز: مبینا نهنگی 
نام شهر:تهران 
رشته تحصيلي: علوم انسانی 
 ميانگين تراز: ۶۱۳۲
مصاحبه گر: سرکار خانم شبنم حاجی عباس زاده

 

 

آشنايي شما با كانون و آزمونهاي كانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟ 
شغل پدر بنده مشاوره کنکور است و ایشان مدتی با قلمچی قرار داد داشتند و با روش برنامه ریزی کانون آشنا بودند؛ در نتیجه من به پیشنهاد ایشان در قلمچی‌ ثبت نام کردم تا بتوانم از آزمون ها و سایر خدمات استفاده کنم.
 امسال اولین سالی است که بنده در آزمون های قلمچی شرکت میکنم و هدفم از شرکت کردن؛ یادگیری درست درس ها و آشنا شدن با روش های تست زنی برای اهداف مهم تر است.

 

اولين ترازي كه در كانون گرفتيد چند بود و به چه ترازي رسيديد؟ دليل پيشرفت خود را چه مي دانيد؟
اولین ترازم  ۶۱۳۲ بود و در آزمون آخر به تراز ۶۲۳۵ رسیدم . دلیل پیشرفتم را تسلط بر روی کتاب ها با روش های مختلف می دانم چون باعث میشد نکته های هرکتاب را متوجه شوم و به تست زدن من کمک کرد.

 

در زمان هايي كه خسته و يا نا اميد بوديد و يا اينكه به برنامه آزمون نرسيده بوديد، آيا در آزمون ها حاضر مي شديد؟ چگونه خود را مديريت مي كرديد؟ آيا از اينكه ترازتان كم شود نگران نبوديد؟ 
اتفاقا همان اول به دلایل مختلف مثل فشار های درسی و غیر درسی ناامید و خسته بودم اما اگر از جلو رفتن خسته شدم فقط خودم را مجبور به ادامه دادن کردم و در آزمون ها شرکت کردم تا با گرفتن نتایج مثبت و حفظ پیوستگی بتوانم انرژی و انگیزه را به خودم برگردانم. و برای کنترل بیشتر خودم سعی می کردم به اهدافی که دارم فکر کنم و به علایقم بپردازم.

 

وضعيت درسي شما قبل از شركت در آزمون هاي كانون چگونه بود و چقدر تغيير كردي ؟
با توجه به مدت زمانی که در کانون آزمون دادم به نظرم بیشتر روی نحوه ی مطالعه و برنامه ریزی من تاثیر گذار بوده است و همین روند در آینده می تواند منجر به تغییر بزرگ تری در تراز و درصد هایم شود.

 

براي رسيدن به تراز كنوني، چه تغييري  در برنامه خود  ايجاد كرديد؟ 
بیشتر  از هرچیزی تلاش کردم روی تثبیت درس ها تمرکز کنم تا دروسی که قبلا مطالعه کردم را به طور کامل در ذهنم داشته باشم  و همچنین سعی کردم درس هارا با جزییات بیشتری و به صورت دقیق تر به خاطر بسپارم تا سوالات نکته ای یا چالش دار را هم بتوانم بزنم.

 

آیا براي پيشرفت كردن، با كسي مشورت كرديد و از كسي كمك گرفتيد؟ 
بیشتر از همه با پدرم مشورت کردم چون همانطور که قبلاً ذکر کردم ایشان مشاور کنکور هستند و نسبت به هر کسی شناخت بیشتری نسبت به من دارند و می دانند به چه شکل به من کمک کنند و راهکار هایی متناسب با شرایط و سطح من پیشنهاد کنند.

 

چگونه آزمون ها را تحليل مي كرديد؟ 
طبق گفته‌ی پشتیبانم که خیلی از ایشان متشکرم؛ در دفتر خودآموزی که کانون در اختیارم گذاشته است؛ سوالاتی که در آزمون نزدم و یا غلط زدم را همراه با پاسخ تشریحی  کامل و دلیل پاسخ ندادن یا اشتباه پاسخ دادن می‌نویسم . سپس اگر در دروس مشابه نتیجه ی خوبی کسب کردم از همان روش مطالعه در درس مورد نظر دیگر استفاده کنم و اگر نقطه ضعفی دارم آن را پیدا کنم و با برنامه ریزی اصولی آن را برطرف کنم.

 

آزمون هاي هدف گذاري چقدر و چگونه به شخصي سازي برنامه راهبردي به شما كمك كرد ؟ 
با استفاده از آزمون‌های هدف گذاری در هفته اول سعی کردم هدف‌های خودم را در هر درس به صورت چند از ۱۰ مشخص کنم و میزان آمادگی خودم را در مطالب مطرح شده در آزمون بررسی کنم که بتوانم طبق هدف گذاری پیش بروم و نتیجه بگیرم.

 

چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردي براي شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ كرديد ؟ 
تا حدودی تفاوت داشتند که زیاد نبود و اول سعی کردم وجه اشتراک برنامه راهبردی و مدرسه را بررسی کنم و مواردی را که در دو برنامه مشترک بودند را در طول هفته انجام بدهم و تست بزنم؛ در نهایت مطالبی که مشترک نبودند و فقط مختص آزمون قلم چی بود را پایان هفته می خواندم.

 

روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيريد ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كنيد؟ 
حدودا عصر همان روز کارنامه به دستم می‌رسد وسعی می کنم نتایج را بررسی کنم تا بتوانم با دقت در کارنامه تحلیل آزمون خوبی داشته باشم و از نتایج به دست آمده در نوشتن برنامه ی صحیح دوهفته ی بعدی استفاده کنم. من در کارنامه بیشتر بر بخش تراز و درصد ها دقت میکنم تا به صورت تک درس نتیجه ی مطالعه را بررسی کنم و ایراد کارم را پیدا کنم.

 

به جز كارنامه ي اصلي از كدام كارنامه ها بيشتر استفاده كرديد؟ چرا؟ 
بیشتر از همه از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات  ومبحثی استفاده می‌کنم. کارنامه اصلی به من کمک می‌کند تا تمام جوانب را در یک نگاه در نظر بگیرم و همانطور که قبلاً گفتم کارنامه اشتباهات نیز به این شکل کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوتم را در درس‌های مختلف متوجه بشوم و بتوانم آن‌ها را با کمک روش‌های مطالعاتی درست و پیشنهادهای پشتیبانم رفع کنم. 

 

در جعبه ابزار كارنامه چه توانايي هايي از خود را كشف كرديد؟ 
جعبه ابزار کارنامه به من کمک کرد تا بفهمم باید زمان مطالعه بر کدام درس‌ها را کاهش یا افزایش بدهم و تمرکزم را روی مطالعه کدام درس‌ها بیشتر کنم تا نتیجه بهتری بگیرم.

 

شما در بررسي كارنامه ي آزمون هايتان آيا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه مي كرديد يا به نقاط قوت ؟ 
در بررسی کارنامه ها من ابتدا به نقاط قوت خودم توجه می کنم چون از بیشتر مشاوران و معلمان شنیدم که دیدن نقاط قوت باعث می شود تا اعتماد به نفسمان بالاتر برود و برای بررسی دقیق تر انگیزه بیشتری داشته باشیم و البته باید این اعتماد به نفس را مدیریت کرد.

 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد ؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟
بله داشتم و از دفتر برنامه ریزی برای مشخص کردن زمان‌های مطالعه و نوشتن تنوع دروس مطالعه شده استفاده می کنم و همچنین تعداد تست‌هایی که زدم و مدت زمان مطالعه روزانه و هفتگی را برای تحلیل کلی مشخص می کنم.

 

كتاب خودآموزي براي شما چه فايده اي دارد؟ 
کتاب خودآموز برای من خیلی مفید بود و کمک کرد نقاط ضعف و قوتم را بشناسم و آنها را برطرف کنم زیرا به وسیله‌ی آن توانستم علت اشتباه زدن سوالاتم را بشناسم و برطرفشان کنم.

 

آیا هدف گذاری چند از ده را انجام می دهید؟ 
بله در آزمون ها با بررسی درصدها و کارنامه ام سعی می کنم روی یک الی دو درس تمرکز کنم و متناسب با توانایی خودم با افزایش تعداد سوالاتی که درست میزنم درصد و ترازم را بالا ببرم.

 

آيا خلاصه نويسي داشتيد؟ روش خلاصه نويسي شما چگونه بود؟بيشتر در چه زمان هايي برايتان مفيد بود؟ چقدر در آزمون ها جمع بندي و زمان امتحانات به شما كمك كرد؟
در بیشتر درس ها از این تکنیک استفاده میکنم چون واقعا برای من مفید بوده است و سعی می کنم هرچیزی که یاد می گیرم را به زبان قابل فهم برای خودم بنویسم تا موقع امتحانات بتوانم از آنها استفاده کنم زیرا به دلیل اینکه موقع نوشتن تمام مطلب در ذهنم طبقه بندی شده بود و آن را نوشته ام با یک بار مرور تمام آن ها را به یاد می آورم.

 

در كدام درس ها پيشرفت داشتيد؟.چگونه پيشرفت كرديد؟ آيا در روش مطالعه خود در اين درس ها تغييري داديد ؟ 
من در درس های ریاضی و تاریخ پیشرفت داشته ام . برای درس ریاضی تلاش کردم تعداد تست های بیشتری بزنم تا با روش حل کردن انواع سوال هر مبحث و نکات آن آشنا شوم و روی تنوع سوالات تسلط داشته باشم و برای تاریخ هم مطالعه ی دقیق همراه با خلاصه نویسی و مرور توانست مفید واقع شود.

 

 

روش مطالعه كدام درس شما به نظرتان مي تواند به عنوان يك روش مطالعه موثر به دانش آموزان ديگر كمك كند ؟ روش مطالعه ي اين درس را توضيح دهيد؟ 
با توجه به شناختی که از توانایی درسی خودم دارم ابتدا یک دور فقط درس را روخوانی میکنم تا یک دید کلی نسبت به درس پیدا کنم. سپس یک دور مطالب مهم را مشخص میکنم و در دور آخر کلمات کلیدی هردرس را مشخص میکنم و بعد در دفعات بعدی پیش از پرسش یا امتحانات کلاسی  یک دور خلاصه نویسی میکنم و اگر فرصتی بود با روش یاد دادن و توضیحی مرور می کنم.  این روش خیلی زمان نیاز دارد به طوری که ممکن است در طول روز فقط بتوانم دو درس را بخوانم ولی تا مدت های زیادی در ذهنم باقی مانده و وارد حافظه ی بلند مدتم می سود که هم مرور و امتحانات را برایم راحت تر می کند و هم برای سال آخر و کنکور می تواند کمک بزرگی به من کند. 

 

پدر و مادرت چگونه اوضاع درسي ات را پيگيري ميكردند؟
 خداروشکر پدر و مادرم در زمینه‌ی درسی افراد سخت گیری نمی کنند و در درس خواندن به خودم اعتماد کامل دارند و به این موضوع آگاه هستند که من تمام تلاشم را میکنم؛ اما گاهی اگر مشکلی باشد بیشتر پدرم پیگیری میکند  تا به من در حل کردن آن کمک کند و مادرم نیز بیشتر حمایت و پیگیری‌های روحی و عاطفی را دارد.

 

از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه كمك مي گرفتيد ؟
 معمولا چون در آزمون ها بی دقتی میکردم سعی میکنم بیشتر بر چیزی که سوال ازمن خواسته است تمرکز کنم تا بتوانم دقیق تر پاسخ بدهم و چیزی را فراموش نکنم یا به طور مثال سوالاتی که فعل منفی دارد را مثبت نبینم یا در علامات ریاضی اشتباه محاسباتی نداشته باشم و...

 

پایان.

Menu