تحلیل آزمون همانند خود آزمون برایم اهمیت داشت - سمیرا قراری

گفتگو با سمیرا قراری در خصوص اهمیت برنامه راهبردی و تحلیل آزمون‌ها - من این نگرش را به آزمون دادن داشتم که تو آزمون میدهی تا خودت را برای کنکور آماده بکنی و این آمادگی یعنی پیدا کردن ضعف‌ها و رفع آنها

تحلیل آزمون همانند خود آزمون برایم اهمیت داشت - سمیرا قراری

سلام من سمیرا قراری هستم 

رتبه 321 منطقه 2 کنکور تجربی سال 1401 و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تبریز

من چون برای خودم برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تعیین میکردم میدانستم که اگر یه آزمون را از دست بدهم یا پیوستگی‌ام را حفظ نکنم این مورد باعث برهم خوردن برنامه ریزی ام خواهد شد. بنابراین سعی میکردم همواره در همه آزمون ها با هر شرایطی شرکت نمایم که نتیجه آن هم برهم نریختن برنامه ریزی ها،عقب نماندن از آزمون ها و بودجه بندی،یادگیری مبحث مربوطه در زمانی که باید خوانده میشد و مهمتر از همه اینها نبودن استرس از بابت نخواندن آن مبحث بود

تاثیرات و ویژگی‌های برنامه راهبردی

برنامه راهبردی ویژگی های زیادی دارد که از نظر من پیشروی منطقی، فرصت کافی برای پوشش مطالب هر آزمون و وجود ایستگاه جبرانی از مهمترین ویژگی های برنامه راهبردی می‌باشد. پیشروی منطقی یعنی منطبق بر مدرسه و تدریس معلم. برای شخص من برنامه راهبردی منطبق با برنامه تدریس معلمین مدرسه بود و برای همین نیازی به چند برنامه ای شدن یا تحت فشار بودن و نگرانی از بابت عدم وجود فرصت برای یادگیری کامل مطالب وجود نداشت. فرصت کافی برای پوشش مطالب هر آزمون هم به معنی این است که بودجه بندی ای که برای دو هفته در نظر گرفته میشد را میتوانستم با برنامه ریزی درست در همان مدت تمام کرده و به حد خوبی از یادگیری برسانم و سپس مرور و تثبیت مطالب را نیز تا رسیدن آزمون انجام دهم.ایستگاه جبرانی نیز در سال منتهی به کنکور وقتی خسته میشدم(که برای هر دانش آموز سال آخر طبیعی است) و یا بخاطر مشکلی بخشی از یک مبحث را نمیتوانستم مرور کنم، میدانستم که تا قبل کنکورم فرصت کافی برای مرور آن مبحث را دوباره خواهم داشت.

چرایی تکیه بر برنامه راهبردی به ویژگی های مثبت این برنامه که بالا ذکر کردم برمیگردد و البته هر دانش آموزی که برای خود برنامه ریزی میکند به یک برنامه پایه ای نیاز دارد که بارها موفقیت و کارآمد بودنش توسط افراد زیادی اثبات شده باشد که همه اینها را من در برنامه راهبردی دیدم و من بخاطر این دلایل منطبق بر برنامه پیش رفتم و به آن تکیه کردم.

در سال کنکور در همه آزمون ها شرکت کردم و غیبتی نداشتم اما اگر غیبت هم میکردم از جایی که از سالهای قبل تر در آزمون ها شرکت میکردم و در سال کنکور از برنامه اندکی جلوتر بودم سعی میکردم که آزمون را در اولین فرصت بررسی و تحلیل کنم و نقاط ضعف و یا اشکالاتم را بیابم.

اهمیت تحلیل آزمون‌ها

تحلیل آزمون برای من یک مرحله بسیار مهمی بود چرا که آزمون دادن وسیله ای برای سنجش میزان بازدهی مطالعه ام بود و البته اشکالاتم را مشخص میکرد مثلا بعد از تحلیل برایم مشخص میشد که با ساعت مطالعه ای که در دو هفته برای یک درسی اختصاص داده ام و البته روشی که برای مطالعه در پیش گرفته ام کافی بوده است یا خیر و اگر خیر اشکال از کجا بوده و یا بعضا به دلیل وجود سبک سوالات جدید یا نکات جدید آن ها را یادداشت میکردم و نگرش جدید طراح را در مطالعات بعدی به کار میبردم که نتیجه همه این ها این شد که رفته رفته مشکلات را حل کردم. یعنی هر آزمون چند مشکل جدید را شناسایی میکردم و تا آزمون بعدی رفع میکردم و در نهایت نتیجه آزمون و البته کیفیت مطالعه ام هر آزمون نسبت به آزمون قبلی بهتر میشد.

همانطور که قبلا گفتم تحلیل آزمون یعنی شناسایی نقاط قوت و ضعف و البته اشکالات. من این نگرش را به آزمون دادن داشتم که تو آزمون میدهی تا خودت را برای کنکور آماده بکنی و این آمادگی یعنی پیدا کردن ضعف ها و رفع آنها و این ضعف ها در طول آزمون مشخص شدند و باید با تحلیل درست شناسایی میشدند بنابراین تحلیل آزمون همانند خود آزمون برایم اهمیت داشت و تحلیل نکردن آزمون به مانند این بود که انگار اصلا در آن آزمون شرکت نکرده ام چون بدون تحلیل قرار نبود چیزی از آن بیاموزم یا استفاده ای بکنم.

از نظر من تحلیل آزمون باید بطور کامل و با حوصله و دقت زیادی صورت گیرد و البته هر نتیجه و یا اشکالی در تحلیل گرفته میشود باید نوشته شود و بعد از اتمام تحلیل در خصوص آنها تصمیمات و برنامه های منطقی گرفته شود.


دانش آموزان عزیز، برای رزرو پشتیبان ویژه و مشاور کنکور ، از طریق صفحه کانون برترها با ما در ارتباط باشید. (کلیک کنید)

و همچنین میتوانید با شماره 0218451 تماس بگیرید.

Menu