لیلا مصطفایی- در دوران جمع بندی از کتاب زرد کانون استفاده کردم

مصاحبه با لیلا مصطفایی پشتیبان ویژه کانون در مورد ایام جمعبندی -یکی از مواردی که در این دوران بسیار کمک کرد، استفاده از کتاب‌های زرد کانون بود. این کتاب‌ها مخصوص دوران جمع‌بندی تهیه شده‌اند

لیلا مصطفایی- در دوران جمع بندی از کتاب زرد کانون استفاده کردم

سلام؛

 من لیلا مصطفائی‌ دانشمند رتبه۷۳ منطقه ۱ کنکور انسانی سال ۱۴۰۰ 

و دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران هستم. 


دوران جمع بندی و شروع آن

   دوران جمع‌بندی بی‌شک از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین تایم هر کنکوری به حساب می‌آید. درواقع این دوران، زمانی است که تمامی تلاش‌های خود را باید کنار هم بگذاریم و با یک جمع بندی درست، گام‌های آخر را برای رسیدن به هدف نهایی خود، برداریم. دوران جمع‌بندی برای من، از یک ماه مانده به کنکور آغاز شد. قبل از شروع این دوران، من تمامی برنامه‌ریزی‌های مربوطه را انجام دادم و تک تک جزئیات را یادداشت کردم. از نکات کنکوری‌های سال‌های قبل و رتبه‌های برتر و تکنیک‌هایی که آنها در این دوران داشتند، نیز، طبق شرایط خودم، استفاده کردم.

     یکی‌ از تصمیمات این دوران، استفاده از آزمون‌های کنکورهای داخل و خارج از کشور سال‌های پیش بود که اصطلاحا به آنها آزمون‌های شبیه‌ساز گفته می‌شود. من در دوران جمع‌بندی، یک روز در میان، یکی از این آزمون‌ها را انتخاب کرده و دقیقا طبق شرایط جلسه‌ آزمون اجرا می‌کردم. به عنوان مثال راس ساعت ۶ صبح بیدار می‌شدم صبحانه‌ای مقوی می‌خوردم. لباس‌هایی که می‌خواستم روز کنکور بپوشم را می‌پوشیدم و روی صندلی می‌نشستم‌ و آزمون را دقیقا راس ساعت معین شروع می‌کردم و طبق زمانبندی راس ساعت دقیق و معینی به مایان می‌رساندم. دقیقا شرایط را مثل آزمون اصلی رعایت می‌کردم. حتی، سال ۱۴۰۰ که من کنکور دادم به خاطر بیماری کرونا، باید ماسک می‌زدیم و من در این آزمون‌های شبیه‌ساز از ماسک نیز، استفاده کردم تا به این شرایط عادت کنم و سر جلسه کنکور اذیت نشوم. بعد از اجرای آزمون کمی استراحت می‌کردم و سپس تحلیل تک تک سوالات آزمون را شروع می‌کردم. روز بعد بخش‌هایی که در آنها مشکل داشتم یا تست‌هایی که نزده بودم را از متن کتاب‌های درسی و کمک‌درسی‌ها مطالعه می‌کردم و تست‌های بیشتری از آن بخش‌ها می‌زدم؛ همچنین، اگر از آن بخش‌هایی که مشکل داشتم خلاصه‌ای نوشته بودم، آنها را نیز مطالعه می‌کردم تا تسلط من کامل شود. (به این روش ""بازیابی"" می‌گویند که در تست‌زنی‌ها استفاده می‌شود. در این روش به حالت معکوس پیش می‌رویم. یعنی در حالت عادی ما ابتدا متن کتاب‌درسی را می‌خوانیم سپس ممکن است از خلاصه‌ها و متن‌های کتاب‌کمک درسی استفاده کنیم و در آخر به سراغ حل تست‌ها می‌رویم. در حالت بازیابی، برعکس این کار را انجام می‌دهیم یعنی ابتدا از یک مبحثی تست می‌زنیم و بعد از تحلیل تست‌ها که متوجه بخش‌هایی که اشتباه زدیم و نزده داشتیم، می‌شویم و برمی‌گردیم آن بخش‌ها را از متن‌های کتاب درسی و کمک‌درسی‌ها پیدا می‌کنیم و مجددا مطالعه می‌کنیم‌. این روش، از اتلاف وقت در دوران جمع‌بندی جلوگیری می‌کند). نکته بعدی در حل آزمون‌های ‌سال‌های قبل این بود که من آزمون‌های ۳ سال قبل از کنکورم را یعنی سال ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ را دوبار حل کردم. چون معمولا سوالات کنکور، شباهت بیشتری با سال‌های گذشته دارند.

          تصمیم مهم بعدی در این دوران، مطالعه و مرور تحلیل‌ آزمون‌‌های کانون بود. من نکات تحلیل‌های خود را در یک دفتر مخصوص یادداشت کرده بودم. در این دوران خیلی دقیق این دفتر خود را مطالعه و مرور کردم. همچنین در سایت کانون بخش کارنامه اشتباهات خود، سوالاتی که در آزمون‌ها، اشتباه زده بودم را دانلود کردم و مجددا آنها را حل کرده و تحلیل کردم.


 حل چالش مدیریت همزمان کنکور و امتحان نهایی

یکی از چالش‌های این دوران، همزمانی‌شان با آزمون‌های نهایی بود. طبق برنامه آزمون‌های نهایی برای خودم زمانبندی خاصی قرار دادم تا بتوانم کتاب‌های درسی را دقیق، برای آزمون نهایی مطالعه کنم‌. چون در طول سال با تدریس دبیران و با بودجه‌بندی آزمون‌ پیش رفته بودم مشکل جدی در این زمینه نداشتم و صرفا با دانلود نمونه سوالات نهایی سال‌های قبل و پاسخ به آنها، توانستم نمرات خوبی را در این آزمون‌ها کسب کنم. چون امسال، تاثیر نمرات امتحانات نهایی بیشتر شده است، پیشنهاد من به دانش‌آموزان کنکوری این است که حتما نمونه سوالات بیشتری حل کنند، علاوه بر این از خلاصه‌نویسی‌ها و نکته‌برداری‌های خود استفاده کنند. علاوه بر این، در پاسخدهی به سوالات امتحانات هم، چون به شکل تشریحی است سعی کنند هیچ سوالی را خالی نگذارند و تا جایی که بلد هستند و حس می‌کنند صحیح است پاسخ دهند.


استفاده از کتاب زرد برای جمع بندی

         یکی از مواردی که در این دوران بسیار کمک کرد، استفاده از کتاب‌های زرد کانون بود. این کتاب‌ها مخصوص دوران جمع‌بندی تهیه شده‌اند و در  این دوران تست‌های خوبی برای آماده‌سازی کنکور دارند‌. من علاوه بر آزمون‌های سال‌های قبل کنکور، از تست‌های این کتاب نیز استفاده کردم. یکی از نکات مهم این دوره این است که حتما باید از حل سوالات غیراستاندارد و نامناسب دوری کنید! چون حل این تست‌ها و خواندن کتاب‌های کمک درسی نامعتبر نه تنها هیچ کمکی برای جمع‌بندی نمی‌کنند بلکه بیشتر موجب گمراهی و سردرگمی شما می‌شود. با حل این سوالات شما صرفا وقت خود را تلف می‌کنید. پس حل تست‌ها از منابع معتبر مهمترین نکته این دوران می‌باشد‌. در کتاب‌های زرد علاوه بر اینکه سوالات کنکورهای قبل گنجانده شده‌اند، کاملا مطابق با کتاب‌های نظام جدید هستند. همچنین، این کتاب‌ چون سوالات خارج از چارچوب و غیراستاندارد ندارد باعث شد کاملا با حل تست‌هایش و تحلیل آنها نکات خوبی برایم مرور شوند. یکی دیگر از فواید این کتاب‌، این بود که قبل از هر آزمون، جدولی را در کتاب قرار داده بودند که زمانبندی دقیق و  زمانبندی با در نظر گرفت تایم‌های نقصانی در آن نوشته شده بود و همین بسیار‌ در مدیریت زمان و تست‌زنی درست به من کمک کرد.


اقدامات مهم هفته آخر

        یک هفته مانده به کنکور، سعی کردم نکات مهمی را که پس از تحلیل آزمون‌های شبیه‌ساز یادداشت کرده بودم؛ مرور کنم. ساعات خواب و بیداری خودم را کاملا تنظیم کردم‌‌ تا در روز آزمون کنکور حس خواب‌آلودگی و خستگی نداشته باشم. وقتی حوزه آزمون مشخص شد، روز قبل، برای شناسایی کامل و مسیریابی با به حوزه مراجعه کردم‌. هر شب هم سعی می‌کردم تمامی زحمات خود را مرور کنم، خودم جملات مثبتی تکرار کنم و استرس خود را کاهش دهم.



ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . (کلیک کنید)

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲5 تماس بگیرید .

Menu