کاظم قلم‌چی: در آزمون‌های نوروز از نمره‌ی ترازتان تعجب نکنید!

گاهی اوقات در آزمون‌های نوروز دانش‌آموزان تعجب می‌کنند که چرا نمره‌ی ترازشان کم‌تر شده است. در این جا می‌خواهیم توضیح بدهیم که: علت چیست؟

کاظم قلم‌چی: در آزمون‌های نوروز از نمره‌ی ترازتان تعجب نکنید!

در آزمون‌های نوروز از نمره‌ی ترازتان تعجب نکنید! 

گاهی اوقات در آزمون‌های نوروز دانش‌آموزان تعجب می‌کنند که چرا نمره‌ی ترازشان کم‌تر شده است؛ در این جا می‌خواهیم توضیح بدهیم که: علت چیست؟

در آزمون‌های نوروز معمولا جدی‌ترین دانش آموزان شرکت می‌کنند، وقتی دانش‌آموزان سخت کوش‌تر در آزمون شرکت می‌کنند،  میانگین نمره‌ها  از آزمون‌های عادی بیشتر می‌شود و این موضوع روی نمره‌ی تراز تاثیر می‌گذارد، چگونه ؟ 

 

 در محاسبه‌ی نمره‌ی تراز فقط نمره‌ی خود شما ملاک نیست، بلکه باید میانگین نمره‌ی همه‌ی دانش آموزان از نمره‌ی شما کم شود و در صورت کسر قرار بگیرد. 

فرض کنیم شما در یک درس نمره‌تان 50% باشد، اگر در یک آزمون عادی شرکت کنید، ممکن است میانگین نمره‌ی همه‌ی دانش آموزان 30% باشد، اما وقتی دانش آموزان جدی تر شرکت می‌کنند، میانگین نمره‌ها هم بالا می‌رود،  مثلا فرض کنیم  به 40% می رسد، در این صورت تفاضل نمره‌ی شما از میانگین که قبلا 20 بود به 10 می‌رسد و نمره‌ی تراز شما کم‌تر می‌شود، بنابراین بهتر است در آزمون‌های دوران طلایی نوروز به نمره‌های چند از 10 توجه کنید و نگران کم شدن نمره‌ی ترازتان نباشید، .ممکن است شما بیشتر خوانده باشید، اما به دلیل غیبت کردن دانش آموزان متوسط و حضور دانش آموزان سخت کوش، نمره‌ی ترازتان کم بشود.


نمره های چند از 10 را با آزمون مشابه مقایسه کنید. 

 دانش آموزان دبستانی و متوسطه به جز دوازدهمی‌ها برای مقایسه بهتر است، نمره‌ی هر درس را با آزمون مشابه یعنی 7 بهمن مقایسه کنند.

 کارنامه‌ی 7 بهمن را در صفحه‌ی شخصی‌تان در سایت کانون پیدا کنید و نمره های آزمون‌های  5 فروردین و 7 فروردین را با آزمون 7 بهمن مقایسه کنید. 

دوازدهمی‌ها و کنکوری‌ها می‌توانید با آزمون 9 دی مقایسه کنید، البته اولین آزمون‌های مهر و تیر هم مباحثشان مشابه آزمون‌های 5 و 7 فروردین است.


اگر پیشرفت کردید مغرور نشوید و اگر افت داشتید مایوس نشوید.

اگر شما نمره‌هایتان در نوروز بیشتر شد، مغرور نشوید، زیرا مغرور شدن سبب کم کاری و افت شما می‌شود (داستان خرگوش را که یادتان هست، وقتی در سایه‌ی درخت استراحت کرد، از لاک پشت سخت کوش عقب افتاد!)، ضمنا اگرنمره‌تان خوب نبود این نمره را مثل یک تلنگر در نظر بگیرید که به شما پیام می‌دهد تلاشتان را ادامه دهید و در روزها و هفته‌های بعد حتما پیشرفت خواهید کرد. 

سایت کانون چندین مصاحبه از دانش آموزان پارسالی دارد که پس از افت کردن در دوران نوروز تلاش خود را بیشتر کردند و در پایان نتایج خیلی خوبی گرفتند.


تجربه های نوروزی تان را به اشتراک بگذارید:

در نوروز چه برنامه های موفقی در زمینه های درسی و غیر درسی داشتید؟ 

لطفا در سایت کانون بنویسید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آیا برای نوروزتان هدف گذاری کرده بودید؟ می‌خواستید چند ساعت مطالعه کنید؟

 و می‌خواستید به چند از 10برسید؟

 چقدر توانستید برنامه هایتان را اجرا کنید و به هدف هایتان برسید.

 

در زمینه های غیر درسی چکار کردید؟ 

آیا تجربه های نوروزی تان را در جایی ثبت کرده‌اید؟ 

هنوز به نیمه‌ی تعطیلات نوروز هم نرسیده‌ایم و فرصت خوبی برای استفاده از دوران طلایی نوروز داریم.

 تابلوی نوروزی و هدف گذاری ها و برنامه تان را یک بار دیگر ببینید. 

می‌توانید برای ده روز باقی مانده برنامه تان را کامل تر و بهتر کنید. 

 

راستی به خودتان افتخار کنید:

 شما در روزی که  بسیاری از دانش آموزان ( حتی کانونی ها ) در آزمون شرکت نکردند، حاضر شدید و به تلاش خود ادامه دادید. 

شما یک دانش آموز خاص هستید؛ در زمان هایی که دیگران تلاش نکردند شما حاضر بودید، این یک نشانه ی عالی است! 

حاضر بودن و ادامه دادن از نتیجه‌ی خوب گرفتن هم مهم تر است.  

                                                 نویسنده: کاظم قلم چی

Menu