گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول (انسانی) آرمین حاجی زاده

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول (انسانی) آرمین حاجی زاده کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول (انسانی) آرمین حاجی زاده

نام و نام خانوادگی: آرمين حاجي‌زاده ميرکان

نام شهر: سلماس

 میانگین تراز: 6724

رشته تحصیلی: انسانی

تحصیلات مادر: فاقد سواد

تحصیلات پدر: سیکل

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: بازنشسته آموزش پرورش

میانگین درصد هر درس در آزمون ها:

ادبیات: ۶۰ درصد    / عربی: ۷۰ درصد / دینی: ۹۰ درصد / زبان: ۱۰ درصد / ریاضی و آمار: ۱۰ درصد / اقتصاد: ۱۰۰ درصد / جامعه شناسی: ۱۰۰ درصد / علوم و فنون ادبی: ۷۰ درصد /  فلسفه و منطق: ۴۰ درصد /  روانشناسی: ۱۰۰درصد /  تاریخ و جغرافیا: ۹۰درصد /  عربی اختصاصی:۸۰ درصد


در ایام نوروز از تابلوی نوروز و کتاب نوروز که مباحث اصلی دهم و یازدهم و نیمسال دوم پایه دوازدهم را شامل می‌شود استفاده خواهم کرد...

آزمون‌:

  1. 1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از پایه یازدهم وارد کانون شدم و در پایه دوازدهم هم ثبت نام و شرکت کردم به عنوان دومین سال است که در آزمون های کانون شرکت می‌کنم به دلیل اینکه هر ساله رتبه برتر ها در کانون شرکت کرده بودند تصمیم گرفتم ثبت‌نام کنم و از روزی که ثبت‌ نام کردم و کتاب های کانون را دریافت کردم همیشه باعث پیشرفت من در درس و آزمون شد.

 

  1. 2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 

پیشرفت دائم، رقابت زیاد و برنامه راهبردی جامع دلیل حضور مداوم من در آزمون های کانون می‌باشد.

 

  1. 3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

آمادگی بیشتر برای آزمون اصلی یعنی کنکور می‌باشد و با آزمون دادن و دریافت کارنامه و درصد و رتبه از وضعیت کنونی خود مطلع می‌شویم.


  1. 4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، چه تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

در نيمسال دوم پایه یازدهم به دلیل همه گیری کرونا و تعطیل شدن مدارس و آنلاین بودن آزمون‌ها ابتدا تاثیر منفی داشت اما بعد از مدتی با پیگیری و راهنمایی مشاور موفق شدم به مسیر درست برگردم و از تمامی تعطیلات کرونا به خوبی استفاده کردم تا اینکه در اخر به نتیجه خوب و به تراز بالا رسیدم.

 

  1. 5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 

در تحلیل آزمون فقط مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهم تا بتوانم درصد ها و کارنامه خود را بهتر برسی کنم.

 

  1. 6- آزمون‌های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟ (در صورت حضور در این آزمون پاسخ دهید)

با شرکت در آزمون هدف گذاری به این نتیجه می‌رسم که در چه مباحث و درس ها برای آزمون اصلی اماده و چه درس هایی یادگیری ناقصی دارم یا درصد کمتری در آن درس دارم و این کار باعث می‌شود که هم ساعت مطالعه افزایش داشته باشد و هم در آزمون اصلی پیشرفت داشته باشم.

 

  1. 7- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟

معمولا آزمون مشابه پارسال را دو روز مانده به آزمون اصلی شرکت می‌کنم هدف من از شرکت در این آزمون این است که به مباحثی که در طی دو هفته خوانده‌ام تسلط زیادی داشته باشم و آمادگی بیشتری برای آزمون اصلی داشته باشم و آزمون مشابه پارسال را همانند آزمون اصلی در یک زمان معین جواب می‌دهم و بعد از اتمام تمامی سوالات به همراه اشکالاتی که داشتم مورد برسی و تحلیل قرار می‌دهم تا در آزمون اصلی تراز بیشتری کسب کنم.

 

  1. 8-از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه ریزی کرده‌اید؟

از اولین سالی که وارد دبیرستان شدم در پایه دهم کنکور را به عنوان هدف اصلی خود قرار دادم و از پایه دوازدهم این موضوع و هدف جدی تر شد به همین دلیل ساعات مطالعه و برنامه ریزی هفتگی و تعداد تست زدن را نسبت به سال‌های قبل افزایش دادم.

 

  1. 9-  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

۴۹۰۰ اولین ترازی بود که در کانون به دست آوردم و بعد از چندین آزمون موفق شدم به تراز بالای ۶۵۰۰ رسیدم و استفاده بهتر از کتاب های کانون وافزایش ساعت مطالعه و پیگیری دائمی مشاور دلیل پیشرفت خود در آزمون های کانون می‌دانم.

 

  1. 10- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

با شرکت در آزمون ها و استفاده از کتاب های کانون در مدرسه رشد خوبی داشتم،شرکت در آزمون ها بدون غیبت و با استفاده از برنامه راهبردی و کتاب ها باعث رشد من در مدرسه شد و نتیجه بسیارخوبی هم گرفتم.

 

 

برنامه و کتاب:

  1. 11- همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی آن نظم فوق العاده برنامه و پوشش تمامی مباحث کنکور می باشد البته شرکت در آزمون ها و استفاده از کتاب های کانون باعث تحکیم و تثبیت این کار می شود.

 

  1. 12- چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

همیشه مطابق با برنامه راهبردی مطالعه می‌کردم که برنامه مدرسه را هم شامل می‌شود.

 

  1. 13- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد ؟ دلیل آن چیست؟

در سال کنکور به دلیل اینکه حساس و مهم تر از سال های قبل است ساعات مطالعه خودم را زیاد افزایش دادم.

 

  1. 14- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

ابتدا ساعات مطالعه خود را نسبت به قبل افزایش دادم و سپس نکات مثبت و منفی هر هفته را در دفتر برنامه می‌نوشتم و تمامی روش های اشتباه هر درس را شناسایی و جبران کردم و به تراز کنونی رسیدم‌.

 

  1. 15- ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

از کتاب های آبی برای تمامی دروس و از کتاب دو جلد نوروز استفاده می‌کنم مهم ترین ویژگی کتاب های آبی داشتن درسنامه خوب و تست های استاندارد می‌باشد و کتاب نوروز که در چندین آزمون مباحث دهم و یازدهم و نيمسال اول دوازدهم را شامل می‌شود به عنوان ایستگاه جبرانی تمامی این مباحث را تا اواخر نوروز تمام می‌کند‌.

 

  1. 16- آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

همیشه برنامه ریزی هفتگی خود را به صورت مرتب و دقیق در دفتر برنامه ریزی مینویسم و با این کار انگیزه بیشتری برای درس خواندن پیدا می‌کنم و نسبت به برنامه و مدیریت زمان مطمئن می‌شوم ‌.

 

  1. 17- در کدام درس بیشتر با چالش رو به رو می‌شدید ؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟

ابتدا در درس فلسفه و منطق زیاد با چالش روبرو می‌شدم و بعد از چند آزمون و با استفاده از روش مطالعه رتبه برتر ها و کتاب آبی  در این درس به افزایش درصد رسیدم .

 

  1. 18- کدام درس( دروس)  نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

درس های اختصاصی یعنی(جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی، علوم و فنون ادبی، عربی، دینی ) نقطه قوت و پایدار من هستند برای این درس ها ابتدا متن کتاب را همراه با درسنامه کتاب آبی قلم چی مطالعه می‌کنم و سپس تست هر درس را جداگانه از کتاب آبی قلم چی میزنم و از تست های زده شده در صورت لزوم نکته برداری هم می‌کنم.

 

  1. 19- یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟ ( تمرین یا آموزش در کلاس یا هر دو ) 

یادگیری من بیشتر از طریق تمرین و آموزش کلاس صورت می‌گیرد بعد از شرکت در کلاس غیر حضوری تمامی نکات گفته شده را تمرین و تکرار می‌کنم تا مشکلی نداشته باشم.

 

  1. 20- پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

دانش آموزانی که به تراز مطلوب و خوبی نرسیده‌اند اولا نباید نا امید باشند بهترین کار پیدا کردن اشتباهات و داشتن برنامه دقیق و منظم می‌باشد که در صورت اجرای دقیق برنامه و تعیین مشکلات و مشخص بودن هدف به پیشرفت و تراز خوبی خواهند رسید.

 

کارنامه و سایت:

  1. 21- از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟ ( فیلم‌های آموزشی، مطالب درسی، خلاصه درس‌هاو..)

از سایت کانون از برخی از فیلم های آموزشی برای دروس عمومی  استفاده می‌کنم و بعد از آزمون دادن فیلم تحلیل آزمون توسط رتبه برتر ها را مشاهده می کنم.

 

  1. 22- روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

از ساعت ۸ صبح آزمون را شروع می‌کنم و در ساعت ۱۶ در پردازش اول کارنامه خود را دریافت می‌کنم.

 

  1. 23- از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

از کارنامه اصلی به دلیل اینکه نسبت به کارنامه های دیگر کامل تر و جامع تر می باشد استفاده می‌کنم و از کارنامه اشتباهات برای شناسایی و جبران آن استفاده می کنم.

 

  1. 24- روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

برای تحلیل آزمون ابتدا سوالات نزده و سپس سوالات اشتباه زده را مورد برسی قرار می‌دهم و بعد از این کار کارنامه همان آزمون را به مدت یک ساعت و در روز جمعه تحلیل و بررسی می‌کنم.

 

  1. 25- آیا تا به حال در پرسش و پاسخ های تالار گفت‌و‌گوی سایت کانون شرکت کرده‌اید؟ 

بله شرکت کرده‌ام و بسیار مفید واقع شد.

 

مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت : 

  1. 26- آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه؟ براي هدف‌گذاري از کدام کارنامه‌ها استفاده مي‌كنی؟

سعی میکنم که هدف گذاری چند از ۱۰ را برای تمامی درس ها هم برای درس های عمومی و هم برای درس های اختصاصی انجام دهم و برای انجام این کار از کارنامه هدف گذاری استفاده میکنم

 

  1. 27- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

در برخی از درس های عمومی از جمله عربی و دینی و در درس های اختصاصی فلسفه و منطق و جامعه شناسی خلاصه نویسی میکنم بعد از اتمام مطالعه و یافتن مفهوم کلی درس خلاصه نویسی انجام میدهم.

 

  1. 28- چه زمانی یک مبحث را خلاصه‌نویسی می‌کنید؟ خلاصه‌نویسی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

معمولا بعد از اتمام مطالعه و آمادگی کامل در آن مبحث خلاصه نویسی می‌کنم، در خلاصه نویسی که انجام می دهم تمامی نکات و مطالب را شامل می‌شود و در جهت مرور بسیار کارآمد و مفید است

 

  1. 29- براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

حاشیه کنکور و کرونا و اخباری که در این زمینه وجود دارد باعث نگرانی و استرس تعدادی از داوطلبان حتی همه می شود به همین دلیل همیشه سعی می‌کنم که از این حواشی ها و اخبار به دور باشم.

 

  1. 30- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

در نيمسال دوم پایه یازدهم به دلیل همه گیری کرونا و  تعطیل شدن مدارس و غیر حضوری شدن آزمون ها افت داشتم اما بعد از مدتی با  پیگیری و راهنمایی مشاور موفق شدم به مسیر درست برگردم.

 

  1. 31- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با پیگیری و تماس های پشتیبان و راهنمایی هایشان به من کمک زیادی کردن به نظر من پشتیبان خوب علاوه بر راهنمایی و نکات مشاوره ای باید روش مطالعه هر دروس و همچنین باید برنامه متناسب با هر دانش آموزی را ارائه دهد.

 

  1. 32- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

پدر و مادرم همیشه در تمامی مراحل تحصیلی همراه من بودن هنگام شکست و بی انگیزه بودن به من انگیزه و روحیه میدادن پدرم همیشه برای من یک مشاور خوب و عالی در زمینه درس و کنکور بود.

 

  1. 33- زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

طبق برنامه ریزی هفتگی در طول روز یک الی دو ساعت را به استراحت کردن اختصاص می‌دهم تا برای مباحث و مطالعه بعدی آمادگی ذهنی خوبی داشته باشم و زمان استراحت را به تفریح های کوتاه مدت با خانواده و تماشای فیلم سینمایی و ورزش کردن اختصاص می‌دهم.

 

روش‌های مدیریت زمان: 

 34- زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

یک روز قبل از آزمون دادن برای تمامی درس ها زمان بندی انجام می‌دهم تا در روز آزمون  وقت کمی نداشته باشم و این روش مدیریت زمان را در کنکور سراسری برای مدیریت کردن وقت خود انجام خواهم داد.

 

  1. 35- از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ (ضربدر منها- زمان‌های نقصانی...) به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید.

از تکنیک ضربدر منها استفاده می‌کنم که در جهت کاهش اشتباهات بسیار مفید است و باعث مدیریت زمان می‌شود،در این تکنیک کلا با سه دسته سوالات مواجه می‌شویم ۱-سوالاتی که بلد هستیم و یادگیری ما در آن کامل است کنار انها علامت تیک قرار می‌دهم ۲-سوالاتی که بلد هستم اما وقت گیر هستن و در آنها شک دارم را کنار آنها علامت منها میزارم ۳-سوالاتی که بلد نیستم را علامت ضربدر کنار آنها قرار می‌دهم و در اخر از تکنیک بازگشت استفاده میکنم و به سوالاتی که علامت منها کنار آنها گذاشته بودم را برسی و انجام می‌دهم.

 

  1. 36-  هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

هفته ای ۴۹ الی ۵۰ ساعت مطالعه مفید دارم که هر روز به طور میانگین ۷ ساعت به مطالعه می‌پردازم و این ساعات مطالعه به برنامه ریزی هفتگی و شرایط آن هفته بستگی دارد.

 

هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم:

  1. 37- در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

در نيمسال دوم  در عمومی ها در درس ادبیات و زبان انگلیسی و در اختصاصی ها در درس فلسفه و منطق هدف گذاری ویژه انجام می‌دهم چون می‌خواهم هم در آزمون های قلم چی و هم در کنکور به نتیجه خوب برسم .

 

  1. 38- در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

فقط در درس فلسفه و منطق می‌خواهم روش مطالعه خود را نسبت به قبل تغییر بدهم ، به این دلیل که قبلا تایم کمتری به این درس اختصاص میدادم اما الان با روش جدید و با منابع خوب میخواهم به درصد و نتیجه خوب در این درس برسم.

 

  1. 39- در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

در نيمسال اول یکی از مهم‌ترین ضعف ها تعداد تست کمتر و در برخی از درس ها ساعات مطالعه کمتری داشتم که در نيمسال دوم با تلاش و برنامه ریزی این مشکل حل شد.

 

  1. 40- یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

در کنار مباحث دهم و یازدهم و نيمسال دوم دوازدهم که مطالعه میکنم به صورت یک روز در میان مباحث نيمسال اول دوازدهم را نیز مرور میکنم تا به فراموشی سپرده نشود و راه حل دیگری که در این زمینه وجود دارد تابلو و کتاب نوروز می‌باشد چون تمامی مباحث نيمسال اول دوازدهم را شامل می‌شود و با این دو روش مشکل فراموشی برطرف خواهد شد.

 

  1. 41- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

در ایام نوروز از تابلوی نوروز و کتاب نوروز که مباحث اصلی دهم و یازدهم و نیمسال دوم پایه دوازدهم را شامل می‌شود استفاده خواهم کرد و با افزایش ساعات مطالعه و آمادگی بیشتر به آزمون های جامع جهت جمع بندی مباحث می‌پردازم تا انشاالله و به امید خدا به رتبه خوبی برسم‌.


دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. 

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول (انسانی) آرمین حاجی زاده


Menu