گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ساحل جنگی اقدم

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ساحل جنگی اقدم کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ساحل جنگی اقدم

نام و نام خانوادگی: ساحل جنگی اقدم

نام شهر: خوی

 میانگین تراز: 6987

رشته تحصیلی: تجربی 

تحصیلات مادر: دبیرستان

تحصیلات پدر: راهنمایی

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: آزاد

میانگین درصد هر درس در آزمون ها:

ریاضی 70درصد / زیست شناسی 60درصد / فیزیک 80درصد / شیمی70درصد / ادبیات 70درصد / زبان انگلیسی 80درصد / معارف 70درصد


از کارنامه هدف گذاری اسفاده میکنم و هربار سعی میکنم عملکردم را نسبت به قبل بهبود بدم...

 

آزمون‌

  1.  1- چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید؟ چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از تابستان پایه هشتم به نهم استارت زدم و تا به الان در آزمون های کانون به شکل مداوم و پیوسته شرکت میکنم. یعنی حدودا 4سال. افزایش مهارت تست زنی جهت قبولی در آزمون تیزهوشان  هدف اصلی شرکت کردنم در آزمون های کانون بود.

 

  1. 2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 

حضور مداوم و پیوسته باعث شناخت نقاط ضعف و قوت یادگیری میشه و این انگیزه رو ایجاد میکنه که نقاط قوتم رو تثبیت و ایراداتم را رفع کنم.

 

  1. 3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

از نظر من مهمترین ویژگی آزمون ها برنامه ریزی منظم و منسجم دو هفته ای برای جمع بندی و مطالعه دروس مورد نظر در برنامه راهبردی است و این اطمینان رو میده که بتونیم   مباحث رو به شکل کامل و جامع جمع بندی کنیم.

 

  1. 4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، چه تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

من در شرایط کرونا و آنلاین شدن آزمون ها سعی کردم که فضای خانه رو در واقع فضای حوزه آزمون   مجسم کنم و شرایط آزمون را در خانه هم پیاده کنم تا بتونم دقیق‌تر و ظریفتر آزمونم رو اجرا کنم.

 

  1. 5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 

راستش در ابتدا رتبه تراز و درصد های رقیبان و دانش‌آموزان دیگر برایم مهم بود اما متاسفانه این طرز فکر نتیجه خوبی برای هم نداشت چون باعث می‌شد که انگیزه و انرژی از دست بدم و خوشبختانه اکنون طرز فکرم تغییر پیدا کرده و  فقط به خودم اهمیت میدم در واقع رقیب اصلی خودم هستم وبا این طرز فکر تونستم   موفقیت‌های زیادی رو هم رقم بزنم.

 

  1. 6- آزمون‌های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟ (در صورت حضور در این آزمون پاسخ دهید)

آزمونهای هدفگذاری باعث می‌شه که من از میزان یادگیری و مطالعه هم در روزهای اخیر اطلاع پیدا کنم اگر در آزمون‌های هدف‌گذاری نتیجه خوبی نداشته‌ام اون مباحثی را که اشکال داشتم شناسایی می کنم روی این مباحث بیش از پیش کار می‌کنم و اگر هم نتیجه خوبی کسب   بکنم،سعی میکنم تعداد تست ها را افزایش بدهم تا مطالب کاملاً تثبیت بشه.

 

  1. 7- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف‌گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟

من معمولاً در روزهای پنج‌شنبه جهت مرور مطالب در آزمون‌های هدف‌گذاری یا آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کنم و اون نکات و بی دقتی های به وجود آمده در تست ها رو در یک برگه یادداشت می‌کنم و حدوداً چند ساعت قبل از آزمون سعی می‌کنم نگاهی به این برگه بندازم تا اینکه این اشکالات رو در آزمون هم تکرار نکنم.

 

  1. 8- از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

وقتی که تونستم در آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم رتبه خوبی کسب کنم در واقع این پتانسیل و ظرفیت را در خودم دیدم که من با همت و تلاش میتونم در کنکور سراسری هم نتیجه خوبی کسب کنم و در واقع از پایه دهم استارت زدم و هدفم رو کنکور سراسری قرار دادم و و الان هم مسیر هدفم رو طی میکنم انشاالله که به هدفم برسم.

 

  1. 9- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

با توجه به اینکه در ابتدای ورودم به موسسه قلم چی در مدرسه عادی تحصیل می‌کردم از لحاظ تست زنی چندان مهارت نداشتم و با تراز5300آغاز کردم و رفته رفته پیشرفت کردم حتی به تراز 8000هم رسیدم و اکنون میانگین ترازم حدودا 7000هست.

 

  1. 10- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

بعد از شرکت در آزمون ها رفته‌رفته میتونم راه حل ها و نکات تستی رو شناسایی کنم و سعی میکنم که نسبت به قبل مفهومی تر و دقیق تر بخونم و این سبب شد که معدل و رتبه خوبی هم در مدرسه کسب کنم و رفته رفته هم از لحاظ تست زنی هم از لحاظ تشریحی به درجات بالاتری برسم.

 

برنامه و کتاب

  1. 1- همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

برنامه راهبردی این اطمینان و آسودگی رو میده که بگم میتونم یک مبحث رو در این مدت زمان شروع کنم و به پایان برسونم، تست های مرتبط به این مباحث رو در بازه های تمرینی و چه در زمان هایی که آزمون دارم بزنم و این باعث میشه که کاملاً مطمئن باشم که این مبحث را به طور کامل جمع بندی و مرور کردم. و بازه ها و ایستگاه های جبرانی که برنامه راهبردی داره،انگیزه منو زیاد میکنه که من میتونم این درس رو جبران کنم ،و البته یکی از نقاط قوت برنامه راهبردی این هست که بازه های مروری و تکمیل مطالب پی در پی تکرار میشه.

 

  1. 2- چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

برنامه مدرسه و برنامه آزمون های کانون در اکثریت زمان‌ها هماهنگ هستند و  با مطالعه و تکرار و تمرین برای آزمونهای کانون ،آمادگی لازم را برای موفقیت در آزمونهای مدرسه کسب می کنم. واقعیتش اینه که در این اواخر تمرکز اصلیم بر روی آزمون های کانون بوده و با موسسه قلم چی بیشتر هماهنگ بودم ،اما دلیل نمیشه که در مدرسه افت کرده باشم ،در مدرسه هم جز برترین های کلاس بودم،ختم کلام این   هست که این دو رو نمیتونیم از همدیگه جدا کنیم و تکمیل کننده یکدیگر هستند.

 

  1. 3- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟

خب مسلما ساعت و روش مطالعه هم مثل خیلی از چیزهای دیگه در سال کنکور با سال‌های اخیر فرق داره مثلا اینکه  در سال‌های پیش ماکزیمم ساعت مطالعه من  حدوداً ۷ ساعت بوده ولی این سال سعی می‌کنم که به ۱۰ ساعت هم برسونم و از لحاظ روش مطالعه باید این سال‌ رو   ظرفیت تر ،دقیق تر، مفهومی تر و جدی تر خوند.

 

  1. 4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

برای اینکه به تراز مطلوبی برسم سعی کردم مخصوصاً این سال بیشتر روی تست زدن تمرکز کنم و میزان مطالعه درسنامه رو کاهش بدم و این زمان رو بیشتر به روی تست زدن بذارم.

 

  1. 5- از کدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

من طی سال‌هایی که در آزمون های قلمچی شرکت می‌کنم اکثراً از کتاب‌های آبی و سه سطحی و نوروز استفاده کردم در دروسی مثل زیست شناسی،ریاضی شیمی و فیزیک هر دو کتاب آبی و سه سطحی رو خریداری کردم و در نوروز هم با کتاب‌های نوروز مطالب را مرور می‌کردم به این شکل که یک وعده آزمون می‌دادم و وعده بعدی تحلیل میکردم.

 

  1. 6- آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

بله من از همان ابتدا که در آزمونهای قلمچی شرکت می‌کردم کتاب برنامه ریزی  داشتم و هدف‌گذاری می‌کنم. من به تناسب بین تراز  و ساعت مطالعه خیلی اهمیت میدم ،هر آزمون ساعت مطالعه رو با آزمون قبلی مقایسه می کنم و تعداد تست رو هم همینطور.  و برای هفته آینده برنامه‌ریزی می‌کنم.

 

  1. 7- در کدام درس بیشتر با چالش رو‌ به رو می‌شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟

من در درس زیست که به صورت ترکیبی سوال داده میشه بیشتر با چالش مواجه هستم و هر بار سعی می کنم که دقیق ترو مفهومی تر بخونم ،تست های بیشتری رو حل کنم و سعی می کنم که درس زیست شناسی را تو‌ برنامم قرار بدم. البته لازم میدونم که از دبیرعزیزو گرامی سرکار خانم* نوتاج* دبیر محترم زیست شناسی نهایت تشکر و سپاس و قدردانی خودم را به جا بیارم چرا که در ترم اول در تست زنی و درصد بالای زیست من در آزمون های کانون نقش بسزایی داشتند.

 

  1. 8- کدام درس (دروس) نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

دروس ریاضی و زبان جزو نقاط قوت من هستند در این دروس سعی می‌کنم ابتدا کتاب درسی را به طور کامل مطالعه کنم سپس سعی می‌کنم تست های بیشتری حل کنم و در اولین فرصت به تجزیه و تحلیل این تست ها می‌پردازم.

 

  1. 9- یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟ ( تمرین یا آموزش در کلاس یا هر دو ) 

راستش اگر آموزش به صورت حضوری در مدرسه باشه بیشترین بازده را دارم ولی اگر آموزش به شکل مجازی باشه متاسفانه آن چنان بازده خوبی ندارم ،سعی می کنم خودم با تکرار و تمرین مطالعه کنم و در هیچ کلاس و آموزشگاهی  به غیر از کلاس های مدرسه شرکت نمی کنم.

 

  1. 10- پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

هرگز امید و انگیزه خودشون رو از دست ندن!در این فرصت باقی مانده به تکرار و تمرین مطالب به صورت فشرده اقدام کنند، مطالب رو حتماً حتماً مرور کنند،تحلیل تست ها بعد از آزمون را هرگز فراموش نکنند.

 

 

کارنامه و سایت

  1. 1- از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟ ( فیلم‌های آموزشی، مطالب درسی، خلاصه درس‌ها و ...)

من از سایت کانون بیشتر از فیلم های آموزشی استفاده می‌کنم و همچنین درسنامه هایی که قبل از آزمون جهت آمادگی درج میشه از اونا هم استفاده می کنم خیلی کمک کننده و مفید برام واقع میشن.

 

  1. 2- روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

روز جمعه معمولاً ساعت ۸ آزمون رو شروع می کنم و سعی می کنم که تا ساعت اتمام یعنی ساعت 13 به پایان برسونم البته اگر زودتر هم تمام شد چه بهتر .باعث افتخاره  و ساعت حدودا 15بعد از ظهر کارنامم رو دریافت میکنم ،درصد و تراز و رتبه رو با آزمون های قبلی قیاس میکنم تا میزان پیشرفت وتزلزل   مشخص بشه و از فیلم‌های تحلیل آزمون واقع در سایت کانون برای تجزیه و تحلیل تست ها استفاده می کنم.

 

  1. 3- از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات بیشتر  استفاده میکنم تا نواقص و ایرادات را رفع کنم.

 

  1. 4- روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

همانطور که ذکر کردم،باکارنامه آزمون های پیش ،کارنامم رو مقایسه میکنم و علل پیشرفت و پسرفت های موجود را شناسایی میکنم .

 

  1. 5- آیا تا به حال در پرسش و پاسخ‌های تالار گفت‌و‌گوی سایت کانون شرکت کرده‌اید؟ 

نه متاسفانه ، اما تصمیم دارم که انشالله در روزهای آتی شرکت کنم چرا که تعریف و تمجید تالار گفت و گو را از بسیاری از دوستان و اطرافیان شنیدم.

 

مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت 

  1. 1- آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها؟ چگونه؟ براي هدف‌گذاري از کدام کارنامه‌ها استفاده مي‌كنی؟

بله صدر در صد ، از کارنامه هدف گذاری اسفاده میکنم و هربار سعی میکنم عملکردم را نسبت به قبل بهبود بدم.

 

  1. 1- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

بله ،دروسی که معمولاً پربارتر و حجم زیادی دارند سعی می کنم خلاصه نویسی را در این دروس انجام بدهم تا در دوران مرور دچار مشکل و کمبود وقت نشم.

 

  1. 2- چه زمانی یک مبحث را خلاصه‌نویسی می‌کنید؟ خلاصه‌نویسی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

معمولاً در اولین باری که به مطالعه می پردازم خلاصه نویسی نمی کنم وقتی که به تسلط نسبی در درس مورد نظر رسیدم به خلاصه نویسی به زبان خودم می‌پردازم یعنی یک خلاصه نویسی مختصر کوتاه و قانع کننده....

 

  1. 3- براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

سعی می کنم خودم رو زیاد درگیر حواشی کنکور نکنم با دیدگاهی مثبت نسبت به اخبار و مطالب مرتبط با کنکور نگاه کنم و اصلاً نمی گذارم که امید و انگیزه و روحیم لطمه ببیند.

 

  1. 4- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

عوامل زیادی میتونن باعث افت تراز و رتبه بشن  از جمله اینکه تست زنی به مقدار کافی نباشد یا اینکه مرور انجام نگیرد یا اینکه به تسلط کافی در مبحث مورد نظر دانش آموزی نرسیده باشد؛ اما من اگر خودم در چنین شرایطی واقع شده باشم حتما در روزهای پنجشنبه و جمعه یعنی روزهای مرور، سعی میکنم دروسی را که در طول هفته به تسلط نرسیدم جبران کنم تا زنجیره یادگیریم قطع نشه..

 

  1. 5- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

می‌توانم بگویم در داشتن پشتیبان خوب  خوش شانس ترین شخص امسال من هستم, چرا که پشتیبانم سرکار خانم« اکرم عباسیان» بهترین پشتیبان هستند. در تمامی روندهای تحصیلی من هماهنگ و همراه بودند، همیشه جویای مشکلات و ایرادات موجود در مسیر مطالعه من بودند. در مواقعی که روحیه و انگیزه نداشتم بسیار بسیار به من کمک کردند ،بازهم نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

 

  1. 6- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

از پدرم قهرمان زندگیم و از مادرم فرشته زمینیم نهایت سپاس و تشکر را دارم چرا که نه تنها در این سال بلکه در تمامی سال های تحصیلی من مهم ترین نقش را داشته اند در روزهایی که امید و انگیزه و روحیه نداشتم به من روحیه و انگیزه دادن همیشه به من ایمان داشتند هر چی بگم از کمک و یاری های این دو کم گفتم.... از من بیشتر پیگیر روند تحصیلی من هستند با امید اینکه که مایه پشیمانی و سرافکندگی نشم و باعث افتخار و سربلندی شون بشم.

 

  1. 7- زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

من معمولا بعد از یک یا یک و نیم ساعت حدوداً یک ربع استراحت می کنم در این تایم بیشتر ورزش می کنم یا یک پیاده روی کوتاه در منزل انجام میدم.

 

روش‌های مدیریت زمان 

 1- زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

اول اینکه در آزمون ها از کرنومتر استفاده می کنم و از سوالات ساده شروع می کنم تا اینکه به سوالات دشوار و پیچیده برسم سعی می‌کنم که سوالات سخت را نگهدارم برا آخر آزمون، مخصوصاً سوالاتی رو که وقت گیر هستند.

 

  1. 2- از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ (ضربدر منها، زمان‌های نقصانی و ...) به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید.

تکنیک ضربدر منها رو من خیلی وقته در آزمونهای کانون اجرا میکنم ، خیلی به من کمک می‌کنه که سوالات رو طبقه بندی کنم.

 

  1. 3-  هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

حدودی اگر بیان کنم ۶۰ ساعت در هفته یعنی روزی حدوداً ۸ ساعت به تمرین و تست زنی می‌پردازم.

 

هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

  1. 1- در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

از نظر من هم دروس عمومی وهم در دروس اختصاصی نیاز به هدف‌گذاری ویژه‌ای دارند.

 دروس عمومی به خاطر اینکه  ترم اول وقت کمی اختصاص دادم و دروس اختصاصی هم به خاطر اینکه پربار و حجیم هستند برای تسلط کافی حتماً باید هدف گذاری انجام بشه.

 

  1. 2- در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

درس ادبیات هست چون ابتدای سال تحصیلی درس به درس خوندم بعدا نزدیک های ترم اول به صورت موضوعی خوندم و نتیجه‌ای که از موضوعی خوندن کسب کردم خیلی بهتر بود نسبت به قبل . سعی می کنم که در روزهای آتی هم همین روش موضوعی را پیش ببرم و درس به درس رو اجرا نکنم.

 

  1. 3- در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

در نیم سال اول در خیلی از مواقع انرژی کم داشتم و متاسفانه اواسط سال انگیزم رو از دست دادم ولی خدا رو شکر تونستم با اولیا و پشتیبانم انگیزم رو تقویت کنم،این دوره هم سعی می کنم که امید و روحیه و خودباوریم رو افزایش بدم.

 

  1. 4- یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

تنها راه حل از نظر من :مرور ،مرور ،مرور تکرار کردم به خاطر اینکه واقعاً اهمیت مرور از آن حدی که فکر می کنیم هم خیلی بالاتره.

 به این شکل که تست هایی که نشاندار کردیم در طول ترم پیش ،این ترم تجزیه و تحلیل کنیم ،اشکالاتی که در ترم پیش داشتیم رو رفع کنیم و با قدرت این ترم را هم با موفقیت به پایان برسونیم.

 

  1. 5- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

نوروز بهترین و طلایی ترین تایم برای جبران نواقص و ایرادات ماه‌های اخیر هست در این دوران می تونیم با کمک کتاب نوروز مطالب رو مرور کنیم و ایرادات رو رفع کنیم.


دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ساحل جنگی اقدم


Menu