موازنه کردن - شیمی دهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

در این مطلب می‌خواهیم به جمع بندی خلاصه نکات و حفظیات صفحات 61 تا 77 شیمی دهم مطابق با بودجه بندی آزمون 6 اسفند که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.

موازنه کردن - شیمی دهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

سلام دوستان عزیز 

در این مطلب می خواهیم به جمع بندی خلاصه نکات و حفظیات صفحات 61 تا 77 شیمی دهم مطابق با بودجه بندی آزمون 6 اسفند که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.

موازنه کردن - شیمی دهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

نويد آرمات

دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه تهران رتبه 328 منطقه دو - کنکور ریاضی 1398


برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید، همچنین میتونید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید.

بودجه بندی فصل دوم شیمی 1 در کنکور سال های اخیر

نمایش واکنش های شیمیایی

تغییر شیمیایی تغییری است که با تغییر در ساختار و ماهیت مواد همراه است و ماده یا مواد جدیدی تولید می کند این نوع تغییر با تغییر رنگ، مزه، بو و آزاد سازی گاز، رسوب و گاهی ایجاد نور و صدا همراه است. به عنوان مثال گرما دادن به شکر سبب تغییر رنگ آن می شود. سوختن، فساد مواد غذایی و... نمونه هایی دیگر از  تغییرات شیمیایی هستند.

موازنه کردن معادله ی واکنش های شیمیایی

بر طبق قانون پایستگی جرم، جرم واکنش دهنده ها با جرم فرآورده ها برابر است. یا به عبارت دیگر جرم کل مواد در طول واکنش ثابت است.

در واکنش های شیمیایی نه اتمی به وجود می آید و نه اتمی از بین می رود، بلکه پس از انجام واکنش، اتم های موجود در واکنش دهنده ها به یون های دیگری به هم متصل می شوند و فرآورده ها را به وجود می آورند.

همانطور که مشاهده می شود معادله زیر موازنه نیست. برای نمونه تعداد تمامی اتم های کربن در سمت راست برابر 1 ولی در سمت چپ برابر 7 است. در حقیقت تعداد اتم های فرآورده ها و واکنش دهنده ها برابر نیست.

برای موازنه کردن یک معادله شیمیایی می توانید مطابق با گام های زیر پیش بروید.

1- در ابتدا پیچیده ترین ماده را شناسایی کنید.

2- برای ماده انتخاب شده، عنصری را انتخاب کنید که تنها در واکنش دهنده ها یا فرآورده ها ظاهر شده باشد. عنصر انتخاب شده را در طرفین معادله موازنه کنید.

3- در مرحله بعد بارهای یون ها را در طرفین موازنه کنید.

4- اتم های باقی مانده را موازنه کنید. معمولا این فرآیند با ساده ترین ترکیب به پایان می رسد. اگر حتی یکی از ضرایب بدست آمده نیز به صورت کسری هستند می توانید طرفین معادله را در مخرج کسر ضرب کنید؛ با انجام این کار تمامی ضرایب صحیح شده و درک بهتری را از کل معادله بدست خواهید آورد.

5- در گام اخر باید تعداد کل اتم ها را در دو طرف معادله موازنه کنید. در حقیقت تعداد اتم های تمامی عناصر باید در دو سمت معادله برابر باشد.

گرم شدن زمین و آثار آن

•شواهد نشان می دهند که در صد سال گذشته/ف میانگین دمای کره ی زمین افزایش یافته است. دانشمندان پیش بینی کرده اند که دمای کره ی زمین تا 2100 بین 1.8 تا 4 درجه ی سلسیوس افزایش پیدا می کند. یکی از عوامل اصلی این اتفاق، افزایش بی رویه ی کربن دی اکسید موجود در هوا کره است.

• افزایش مقدار CO2 و به دنبال آن افزایش دمای زمین، باعث ذوب شدن یخ های قطبی و بالا آمدن سطح آی اقیانوس ها و دریاها می شود. از طرف دیگر گرم شدن کرهء زمین، کاهش مساحت برف در نیم کرهء شمالی (بر اثر ذوب شدن برف ناشی از افزایش دما) را به دنبال دارد.

•به دلیل گرم شدن زمین و کوتاه شدن فصل سرد زمستان، شواهد نشان می دهند که فصل بهار در نیم کرهء شمالی زمین نسبت به 50 سال گذشته در حدود یک هفته زودتر آغاز می شود.

 ردپای کربن دی اکسید

 کربن دی اکسید مهم ترین گاز گلخانه ای است. با سوزاندن سوخت های فسیلی و حتی مصرف انرژی الکتریکی، مقداری کربن دی اکسید وارد هواکره شده و درصد گازهای هواکره را تغییر می دهد؛ بنابراین سبک زندگی انسانها بیانگر میزان اثرگذاری آنها روی کره زمین و هواکره است. «ردپا» اصطلاحی است که به این اثر، نسبت داده اند. ردپای کربن دی اکسید نشان می دهد در تولید یک محصول یا بر اثر انجام یک فعالیت چه مقدار از این گاز تولید و وارد هواکره می شود. هر چه مقدار کربن دی اکسید واردشده به هواکره بیشتر باشد، ردپای ایجادشده سنگین تر و اثر آن ماندگارتر خواهد بود و قاعدتا زمان لازم برای تعدیل یا از بین بردن این اثر به وسیله گیاهان یا دیگر پدیده های طبیعی، طولانی تر خواهد بود.

مقایسهء ردپای CO2 ایجاد شده از منابع گوناگون تولید انرژی به صورت زیر است:

باد < گرمای زمین < انرژی خورشید < گاز طبیعی < نفت خام < زغال سنگ

اثر گلخانه ای 

به پدیدهء به دام افتادن و برگرداندن پرتوهای فروسرخ به وسیلهء مولکول های CO2، H2O و برخی گازهای دیگر موجود در هوا که باعث گرم شدن زمین نمی شود، اثر گلخانه ای و به این گازها، گازهای گلخانه ای می گویند. همانطور که می دانید انرژی خورشید به صورت امواج الکترومغناطیسی با طول موج های مختلف به سطح زمین می رسد و اتفاقات زیر برای آن ها رخ می دهند:

آن بخش از انرژی تابشی خورشید که به سطح زمین می رسد، باعث گرم شدن زمین می شود و زمین مانند هر جسم داغ دیگری، این گرما را به صورت پرتوهای الکترومغناطیس از خود ساطع می کند. این پرتوها بیشتر از نوع فروسرخ هستند و انرژی کمتر و طول موج بلندتری دارند، بخش قابل توجهی از پرتوهای فروسرخ منتشر شده از زمین وارد فضا می شوند و بخشی دیگر هم توسط گازهای گلخانه ای، به زمین بازگردانده می شوند؛ یعنی گازهای گلخانه ای مانع از خروج کامل گرمای آزادشده می شوند و به این ترتیب زمین را گرم می کنند. حواستان باشد که طول موج پرتوهای فروسرخ گسیل شده از زمین با طول موج این پرتوها که توسط مولکول های کربن دی اکسید بازتابش می شوند، برابر است. 

1- در گلخانه ها هم دقیقا این اتفاق می افتد. پرتوهای پرانرژی خورشید از پلاستیک یا شیشه گلخانه عبور می کنند و توسط خاک و گیاهان موجود در گلخانه جذب و باعث گرم شدن آنها می شوند. حالا این بار! پرتوهای منتشرشده از خاک و گیاهان که در ناحیه فروسرخ قرار دارند، به علت طول موج بلندتری که دارند، از پلاستیک یا شیشه عبور نمی کنند؛ بنابراین در گلخانه به دام افتاده و درون آن را گرم می کنند؛ به همین دلیل دمای درون یک گلخانه در یک روز زمستانی تقریبا ثابت است؛ در حالی که دمای بیرون گلخانه کلی تغییر می کند.

2- به طور طبیعی اثر گلخانه ای برای زمین مفید است، به طوری که اگر این پدیده نبود، میانگین دمای کره زمین به C° ۱۸- کاهش می یافت. اما متأسفانه امروزه مقدار گازهای گلخانه ای مانند CO2  بیش از حد زیاد شده است. این افزایش بیش از حد گازهای گلخانه ای باعث می شود میانگین دمای زمین از حد معمول تجاوز کند و باعث بروز رویدادهایی مانند خشکسالی، بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و دریاها و ... می شود.

سوخت سبز، سوختی است كه در ساختار خود افزون بر كربن و هیدروژن، اكسیژن نیز دارد و از پسماندهای گیاهی مانند شاخ و برگ گیاه سویا، نیشكر و دانه های روغنی به دست می آید. این مواد زیست تخریب پذیرند، از این رو به وسیله ی جانداران ذره بینی به مواد ساده تر تجزیه می شوند. اتانول و روغن های گیاهی نمونه هایی از این نوع سوخت ها هستند. 

شیمی سبز:

1- تولید سوخت سبز                            2- تبدیلCO2 به مواد معدنی  

3- تولید پلاستیک های سبز                  4- دفن کردن کربن دی اکسید

5- تولید خودرو و سوخت با کیفیت بسیار خوب

🟥   تــســت   🟥 


 (متوسط – آزمون کانون قلم چی 98)


(متوسط – آزمون کانون قلم چی 98)


(سخت – آزمون کانون قلم چی 98)


 (متوسط – کتاب آبی کانون قلم چی)


 (سخت – آزمون کانون قلم چی 93)


دوستان عزیز می توانید برای دسترسی به نسخه کامل خلاصه نکات به همراه پاسخ، فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید!

فراموش نکنید اگر سوالی در رابطه با این مبحث داشتید می توانید به راحتی در کامنت ها سوال خود را برای ما بنویسید.


دوستان عزیزم؛ برای ارتباط با رتبه برترها صفحه اینستاگرام زیر رو دنبال کنید.

با آرزوی موفقیت و کامیابی

Menu