روشی برای جلوگیری از حواس پرتی و افزایش تمرکز

در این مطلب قراره بهت یاد بدیم که چطوری حواس پرتی رو درمان کنی و تمرکز خودتو افزایش بدی؛ پس با ما همراه باش.

روشی برای جلوگیری از حواس پرتی و افزایش تمرکز

سلام و درود خدمت دانش‌آموزان عزیز

بنده علی عباسی جو ، دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی و رتبه ۹۸۸منطقه ۲ قصد دارم در این مطلب به نکات مرتبط با افزایش  تمرکز در مطالعه و کاهش حواس پرتی بپردازم. امیدوارم که از این نکات استفاده کرده و تمرکز خود را افزایش دهید.


 تمرکز حواس در مطالعه

بعضی ها در هنگام مطالعه دائما حواس شان پرت می شود و در پایان می بینند که از یک ساعت زمان ، کمتر از ده دقیقه به مطالعه پرداخته اند و بعضی ها با کیفیت پایین مطالعه می کنند . شما می‌توانید با استفاده از دوازده روشی که در ادامه می گویم می توانید حواس پرتی خود را کاهش داده و تمرکز تان را خیلی بالا ببرید و کیفیت مطالعه بالایی داشته باشید.



  1. داشتن مکان مطالعه مشخص؛ سعی شود مطالعه در مکان مشخصی صورت بگیرد و آنجا مکان مخصوص مطالعه شما باشد. بعضی ها در مکان مطالعه همه کاری انجام می دهند: پینگ پنگ بازی می کنند،با لپ تاپ یا کامپیوتر کار می کنند و... که این خود باعث حواس پرتی است.پس سعی شود در خانه مکان مطالعه مخصوص داشته باشید و اگر در خانه مکان مطالعه مخصوص ندارید می توانید در کتابخانه مطالعه کنید.
  2. داشتن برنامه مشخص؛ حتما باید برنامه مشخص داشته باشید که حجمی-زمانی باشد و اگر برنامه ای برای درس خواندن نداشته باشید مطمئنا به مشکل خواهید خورد و بی برنامگی باعث حواس پرتی و اتلاف وقت و انرژی شما می شود.
  3. تند خوانی ؛سعی کنید مطالب را سریع تر بخوانید . میانگین تمرکز در افراد کند خوان ۳۵٪و در افراد تند خوان ۵۵٪درصد است.پس هر چه مطالب را سریع تر بخوانید تمرکز شما بیشتر می شود.
  4. تکنیک اینجا باش : هر موقع حواستان پرت شد به خودتان بگویید که اینجا باش و فقط به مطالعه بپردازید بعداً می‌توانید بقیه کارها را انجام دهید.
  5. نوشتن افکار مزاحم : یکی از روش های عالی برای افزایش تمرکز نوشتن افکار مزاحم است. برای این کار یک برگه سفید کنار خود بگذارید و هر چیزی که حواستان را پرت کرد را روی آن بنویسید و اگر کاری خیلی ضروری است آن را سریع انجام دهید و بعد شروع به مطالعه کنید.
  6. کنار گذاشتن وسواس در مطالعه ؛ وسواس مطالعه باعث برگشتن به متن خوانده شده و دوباره خواندن و اتلاف وقت و حواس پرتی و عدم تمرکز می شود، پس سعی کنید هر موقع مطلبی یا پاراگرافی را خواندید دیگر برنگردید و یادداشت کردن ، خلاصه نویسی و حاشیه نویسی هم به کاهش وسواس مطالعه کمک می‌کند. 
  7. تکنیک کش ؛ برای این کار یک کش دور دست خود بیندازید و هر موقع که حواستان پرت شد ، آن را بکشید و رها کنید، در روز های اول، ممکن است باعث سرخ شدن دستتان شود ولی به مرور باعث افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی شما می شود.
  8. افکار مثبت ؛ تلقین کردن افکار مثبت می تواند تاثیر زیادی در افزایش تمرکز بگذارد.
  9. شمارش اعداد برعکس ؛ عدد صد را ۴تا۴تا ، یا ۷تا ۷تا به پایین شروع به شمارش کنید مثل....و ۱۰۰،۹۳،۸۶،۷۹
  10. تکنیک صندوق داری ؛ این روش را دونفره باید انجام داد. این کار محاسباتی است که در آن فرض می کنید که دوستتان رفته فروشگاهی، او ۹۸۴۰تومان پول داشته و ۷۶۸۰تومان خرج کرده، چقدر پول برایش مانده و او باید زیر ده ثانیه بتواند پاسخ دهد.
  11. نوشتن کلمات بدون نقطه؛ این روش خیلی تاثیر گذار است و با نوشتن پنج کلمه مختلف( نه جمله )تمرکز شما برمی گردد و می توانید تا ده کلمه هم اجرا کنید.
  12. جمع و تفریق اعداد دو رقمی ؛ در این کار دونفره انجام می شود و شما از فرد دیگر جمع یا تفریق دو عدد دو رقمی می‌پرسید و باید در کمتر از ۱۰ ثانیه جواب دهد مثل ۲۶+ ۱۸ .

 

 

برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

پیج اینستاگرام گروه تجربی

مطالب مرتبط:

تست آموزشی؛ تاثیر آن بر یادگیری و ماندگاری بهتر و بیشتر

یک خلاصه نویسی اصولی و مفید چه ویژگی‌هایی دارد؟

Menu