یک خلاصه نویسی اصولی و مفید چه ویژگی‌هایی دارد؟

خلاصه نویسی و نکته برداری اصولی و مفید چه ویژگی‌هایی دارد؛ توسط علی عباسی جو

یک خلاصه نویسی اصولی و مفید چه ویژگی‌هایی دارد؟

سلام و درود خدمت دانش‌آموزان عزیز

 

بنده علی عباسی جو ، دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی و رتبه ۹۸۸منطقه ۲ قصد دارم در این مطلب به یاداشت برداری بپردازم . امیدوارم که از این نکات استفاده کرده و خلاصه نویسی و یاداشت برداری خوبی داشته باشید .

 

 

یادداشت برداری

کار یادداشت برداری یکی از کارهایی است که تقریباً تمامی رتبه برتر های کنکور انجام می دهند و داوطلبان می توانند با استفاده از آن در درس خود پیشرفت بیشتری کنند .

خواندن به تنهایی کافی نیست. دانسته ها بدون یادداشت برداری به سادگی به فراموشی سپرده می شوند. خواندن زمانی مفید است که از تکنیک های مختلف برای یادداشت برداری و به خاطر سپردن و خلاصه نویسی استفاده کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهند یادداشت برداری و ثبت بر روی کاغذ، می‌تواند ماندگاری بیشتر در حافظه داشته باشد. جمله معروف «ضعیف ترین نوشته ها از قوی ترین حافظه ها ماندگاری بیشتری دارند » را شنیده اید . پس حتماً اقدام به یادداشت برداری کنید .  

یاداشت برداری یک راه ساده برای خلاصه برداری از اطلاعاتی است به نظر شما مهم بوده و بعدا می توانید به آن مراجعه کنید. بدون در نظر گرفتن اینکه قدرت حافظه  شما چقدر است؛ شما در بعضی از موقعیت ها نیاز دارید آنچه را که می شنوید یاداشت برداری کنید. 

یاداشت برداری موثر شامل نوشتن سریع نکات کلیدی است، در حالی که به دقت مطالعه می کنید .

 در این مطلب به هشت نکته در مورد یادداشت برداری اشاره می کنم که با استفاده از آن یادداشت برداری بهتری داشته باشید ؛

  1. یادداشت برداری یکی از کلیدهای اساسی و اصلی یادگیری و یادآوری است و فراموش نکنید که یادداشت برداری با رونویسی متفاوت است .
  2. در یادداشت برداری سعی نکنید تمام صفحه را پر کنید . این کار اصلاً اصولی نیست و برای یادداشت برداشتن از طرح‌های گوناگون و متنوعی استفاده کنید .
  3. یادداشت هایتان را بر اساس اشخاص ، فرمول ها ، اصطلاحات ، تاریخ ها ، تعاریف ، اندیشه های اساسی و .. طبقه بندی کنید.
  4. یادداشت برداری هایتان را در زمان های مختلفی مثل کلاس درس ، بعد از مطالعه در منزل و بعد از مرور کردن و ... انجام دهید .
  5. سعی کنید یادداشت‌هایتان در حدی مطمئن و جامعه باشد که جایگزین مناسبی برای منبع اصلی و همچنین برای مرور باشد .
  6. یادداشت هایتان را در زمان های مختلف مورد مطالعه قرار دهید و بعد از مطالعه ، آنها را مورد اصلاح و بازیابی قرار دهید . 
  7. خلاقیت در یادداشت برداری را فراموش نکنید چه به لحاظ نحوه نگارش و چه به لحاظ شکل . در نوشتار نمودارهایی را به کار ببندید یا رمزنویسی هایی که انجام می دهید . هر چه خلاق تر باشد بهتر است .
  8. سعی کنید یادداشت هایتان به زبان خودتان باشد ، از کلمات متن کتاب کمتر استفاده کنید.

 


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

پیج اینستاگرام گروه تجربی

مطالب مرتبط:

استراحت بین مطالعه

چگونه برای خود هدفگذاری کنیم؟

Menu