گفت وگو با قهرمان پیوستگی: آناهیتا فرشیدی- کنکور تجربی 1400

با شرکت کردن در آزمون‌های کانون توانستم میزان تسلط درسی خود را محک بزنم و همیشه آماده باشم . یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کانون این است که به روند مطالعه نظم می‌دهد هم¬چنین وجود ایستگاه‌های جبرانی باعث

گفت وگو با قهرمان پیوستگی: آناهیتا فرشیدی- کنکور تجربی 1400

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: آناهیتا فرشیدی                        نام شهر:  اهواز                رشته‌ تحصیلی:  تجربی               میانگین تراز:    6671         

 منطقه و رتبه منطقه: منطقه 2-  رتبه 997                              رتبه کشوری: 2315            رشته و دانشگاه : دندانپزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه

تحصیلات و شغل پدر: پرفسور رشته برق - عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز و رییس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه         تحصیلات و شغل مادر:  دیپلم-  خانه دار

تعداد سال کانونی:  نهم و دهم و يازدهم و دوازدهم         تعداد آزمون: 84 آزمون

مصاحبه کننده: سعیده فیروزی 


  از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید ؟ 

از کلاس نهم در ازمونهای کانون شرکت کردم و به مدت 4 سال . برادرم قبلا عضو کانون بود و توانست رتبه17 را کسب کند و به من پیشنهاد داد که در آزمون ها شرکت کنم چون در موفقیت او بسیار تاثیر گذار بود

 

 دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

با شرکت کردن در آزمون های کانون توانستم میزان تسلط درسی خود را محک بزنم و همیشه آماده باشم . یکی از مهم ترین ویژگی های کانون این است  که به روند مطالعه نظم می دهد هم­چنین وجود ایستگاه های جبرانی باعث تکرار دروس می شود و این امکان را فراهم می کند تا درس های عقب مانده را جبران و تثبیت شوند

 

چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید ؟

 سالهای اول حضورم در کانون در مورد درصد و رتبه دیگران خیلی فکر می کردم اما هر چه قدر گذشت به این نتیجه رسیدم که نباید به این موارد توجه کرد و رقیب خودم بودم و درصد رتبه برترها را چک می کردم ولی صرفا برای اینکه متوجه شوم با آن ها فاصله دارم.  تقلب کردن دیگران برایم مهم نبود چون می دانستم نهایتا شکست می خورند و خودم اطمینان داشتم در آزمون های انلاین فقط به درصد توجه داشتم نه رتبه ی دیگران.

 

 چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ 

در آزمون ها اصلی و مشابه سال گذشته و هدف گذاری می کردم . روند مطالعه من به این گونه بود که هفته اول یک بار درس ها را مطالعه کنم و نهایتا روز جمعه هفته اول آزمون هدف گذاری را شرکت می کردم تا متوجه ایراداتم باشم و در هفته دوم برای مرور و برطرف کردن اشکالاتم صرف می شد و پنجشنبه قبل از آزمون مشابه سال گذشته را حل می کردم.


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین ترازم در سال دهم 7002 و میانگین کل 6666 بود سال یازدهم میانگین 7009و نسبت به دهم پیشرفت داشتم و علت آن هم این بود که درس خواندن و رقابت را جدی تر درنظر گرفتم. هر چند کمی افت داشتم اما تابستان دوازدهم خیلی خوب درس ها را جمع کردم در طول سال دوازدهم میانگین ترازم مشابه قبل نشد اما از روند مطالعاتی خودم راضی بودم تراز فقط چند عدد است و مهم این است که از خودم احساس رضایت داشته باشم.

 

وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردید ؟

وضعیت درسی خوب بود و نمرات خوبی در مدرسه داشتم تنها فرقی که نسبت به گذشته کردم این بود که منظم تر شدم و یاد گرفتم که درس ها را عمیق تر مطالعه کنم کانون باعث شد درس ها در ذهنم تثبیت شوند


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟ 

بعد از آزمون کارنامه اصلی را همراه با پدرم مشاهده می کردم و درمورد درصدهایم و رتبه ای که داشتم با هم صحبت می کردیم . مهمترین نکته در تحلیل آزمون این بود که افت درصد نداشته باشم. پدرم در مورد  درصد ادبیات و زیست حساس بود و از من می خواست  در این دو درس درصدهای بالایی داشته باشم و در نهایت درس ریاضی و فیزیک که خیلی با من تمرین میکرد. کارنامه پروژه ای و پنج نوع درس را خودم تحلیل می کردم

 

 چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟

من همیشه درس ها را پیش خوانی می کردم یعنی در تابستان سعی می کردم درس ها را مطالعه کنم که وقتی سال تحصیلی جدید شروع شد همیشه در کلاس آماده باشم برنامه اصلی من با برنامه کانون بود و برنامه مدرسه بعضی اوقات کمی عقب تر بود یا جلوتر از آن ولی چون من با مطالب آشنا بودم فرقی برای من نداشت.


 آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

در همه ی آزمون های هدفگذاری شرکت می کردم با شرکت در آزمون های هدف گذاری توانستم با میزان آمادگی خود آشنا شوم و بتوانم از قبل هدفگذاری کنم و یا حتی اگر در بخشی از دروس دچار فراموشی شدم سریع آن قسمت را مرور کنم.


شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟ 

یکی از مهم ترین و موثر ترین کارها در پیشرفت درسی مطالعه تابستان است .من در تابستان به دروس اختصاصی به ویژه ریاضی و فیزیک اهمیت زیادی می دادم و سعی کردم این درس ها را کامل یاد بگیرم و در طول سال تحصیلی فقط تست کار کردم.


بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟ 

از کتاب سه سطحی ریاضی و فیزیک به علت طبقه بندی سوالات مناسبی که داشت،  برای تخمین سطح خود قبل از آزمون استفاده می کردم. ار کتاب سه سطحی برای دروس اختصاصی و از کتاب های آبی برای دروس عمومی استفاده کردم.


از سایت کانون چه استفاده هايي کردید ؟

زمان استراحت زیاد به سایت کانون سر می زدم و مصاحبه با نفرات برتر و نخبگان بخش های مورد علاقه من بود همچنین بعد از آزمون به صفحه مقطع سر می زدم تا نظر دانش آموزان را در مورد آزمون بخوانم.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی کانون بیشتر استفاده می‌کردید؟ 

از سایت کانون بیشتر استفاده میکردم و مجله سرای دانش را بسیار دوست داشتم


 از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

از همه کارنامه ها استفاده کردم و همه آن ها را استفاده کردم و همه آن ها را چک می کردم . استفاده از کارنامه ها به خود شناسی ام کمک می کرد.


 در جعبه ابزار کارنامه چه تواناییهایی از خود را کشف کردید؟

با کمک کارنامه 5 نوع درس توانستم نقاط قوت و ضعف  خود را بشناسم . مثلا من فکر می کردم در درس عربی قوی هستم با توجه به این کارنامه اشکال خود را در این درس پیدا کردم و از 50% به 80 % پیشرفت کردم


 هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ 

برنامه هفته اولم این بود که در سه روز اول درس ها را بصورت تشریحی کار می کردم و تست آموزشی می زدم و در سه روز دوم تست های با درجه سختی متوسط کار می کردم تا مسلط شوم. در جمعه هفته اول آزمون هدف گذاری را کار می کردم و با توجه به آن مشخص می کردم که برای هر درس هفته دوم چه تست های کار کنم مثلا اگر درصد درسی کم بود تست های متوسط بیشتری کار می کردم و اگر درصدم خوب می شد تست های سخت تری کار می کردم  تست زنی در هفته دوم تا روز چهارشنبه ادامه داشت روز پنجشنبه آزمون مشابه سال گذشته را حل می کردم .


آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله دفتر برنامه ریزی داشتم و از آن برای تنظیم زمان مطالعه و نظم دادن به روند مطالعه استفاده می کردم چون گاهی ما فکر می کنیم زیاد درس خواندیم اما بعد از ثبت کردن آن متوجه  می شویم زمان زیادی نبوده و این دفتر دید خوبی به ما می دهد.

 

ساعت مطالعه خودرا طول برنامه ریزیو شرکت در آزمون های کانون بنويسيد؟ 

ساعت مطالعه در سال دهم روزی 6 ساعت بود در سال یازدهم 7 ساعت در روزهای تعطیل روزی 9 ساعت و در سال دوازدهم روزی 9 الی 10 ساعت در دوران جمع بندی اصلا به ساعت توجه نمی کردم و در طول این زمان کیفیت مطالعه برایم مهم بود

 

چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

در سال های پایه به دروس عمومی توجه زیادی نداشتم و زمان خیلی کمی به آنها اختصاص می دادم ولی سعی می کردم بین دروس اختصاصی درس های عمومی را کار کنم و بعد از یک درس اختصاصی  یک درس عمومی کار میکردم. تایم مطالعاتی بین 1 الی 1.5 ساعت بود و برای مباحث موضوعی ادبیات و مسائل شیمی روزانه 10 تست کار می کردم. 


برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ 

درس های اختصاصی را هر روز می خواندم و ریاضی و فیزیک  راهر روز تست می زدم و برای زیست و شیمی علاوه بر تست روزانه، یک روز در میان کتاب درسی مطالعه می کردم و هر روز دو درس عمومی هم می خواندم.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

در درس عربی ابتدا کتاب درسی را مطالعه می کردم و در نهایت تست قواعد می زدم اما بعد روشم را تغییر دادم و موضوعی خواندم و در روزهای زوج تست ترجمه و روزهای فرد تست قواعد انجام دادم.


 آيا هدف گذاري چند از 10را انجام می دادید؟ 

هدفگذاری برای ازمون ها را بعد ازمون مشابه پارسال با توجه به تسلط درسی خودم انجام می دادم .


آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

در درس زیست روش مطالعه من این گونه بود که کتاب درسی را روزنامه وار می خواندم و هر نکته ای که به نظرم مهم بود را یادادشت می کردم   و در نهایت حدود 20 الی 30 تست می زدم و نکات تست ها را در کتاب درسی وارد می کردم و کتاب درسی را همراه با نکات بررسی می کردم و همین کار باعث شلوغی کتاب درسی من شده بود پیشنهاد می کنم دانش آموزان نکات را در برگه بنویسند و به کتاب درسی خود بچسبانند


 پدر و مادرتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟  

من بعد از ازمون برای هفته اینده خود برنامه ریزی می کردم و برنامه خودم را به مادرم نشان می دادم و اگر اشکالی داشت برای من برطرف می کرد و در طول روز برنامه درسی من را پیگیری می کرد . اگر سوال و اشکال درسی داشتم از پدر و برادرم می پرسیدم و بعد از آزمون همراه با پدر و برادرم ازمونم را تحلیل می کردم


در خانواده ی شما چه کسانی کانونی بودند یا هستند ؟

برادر بزرگم از سوم دبیرستان به مدت دو سال کانونی بود و در کنکور 96 رتبه 17 را کسب کرد و اکنون دانشجوی داندانپزشکی دانشگاه تهران است

 

برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

از روش زمان های نقصانی استفاده کردم و این روش را در طول دوران جمع بندی یاد گرفتم و این روش باعث شد در آخر زمان اضافی بیاورم و بتوانم برای درسهایی که سخت بودند زمان بیشتری صرف کنم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  

 با توجه به اینکه روز قبل کنکور ریاضی را کار کرده بودم می دانستم درس ریاضی سخت خواهد بود برای همین وقتی سراغ درس ریاضی رفتم با اینکه استرس داشتم اما آن را تاحدی کنترل کردم چون ریاضی نقطه قوت من بود

 

در مورد رتبه رشته و دانشگاه قبولی توضیح داده شود.

اولویت اول من علاقه بود و من به دندانپزشکی علاقه داشتم و این رشته را انتخاب کردم.

اولویت دوم من بودن در کنار خانواده بود. برای همین شهر خود را انتخاب کردم .دانشگاه جندی شاپور جزدانشگاه های تیپ 1 است و از هر نظر با اولویت های من تناسب دارد و از این انتخاب راضی هستم.

Menu