گفت و گوی محمد کاشفی با قهرمان پیوستگی: نیما خیرخواهان

از تابستان یازدهم آزمون‌های کانون را شرکت کردم (به مدت دو سال تا کنکور بدون غیبت در آزمون‌ها ) و به پیشنهاد خانواده و صلاح دید خودم بود.

گفت و گوی  محمد کاشفی با قهرمان پیوستگی: نیما خیرخواهان

نام و نام خانوادگی: نیما خیرخواهان                     شهر: سمنان

رشته تحصیلی:  تجربی                                     میانگین تراز: 6750 

حضور در کانون:   يازدهم و دوازدهم                    تعداد آزمون: 79

منطقه کنکور: 2           رتبه منطقه:  501                رتبه کشوری: 1123

رشته و دانشگاه قبولی:  پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس برق - بازنشسته مخابرات       

 تحصیلات مادر : لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی- خانه دار

مصاحبه کننده: محمد کاشفی

 

از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید؟ 

از تابستان یازدهم آزمون های کانون را شرکت کردم (به مدت دو سال تا کنکور بدون غیبت در آزمون ها ) و به پیشنهاد خانواده و صلاح دید خودم بود.

 

 دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ 

دلیل حضور مداوم و بدون غیبت به دست آوردن تجربه های مختلف توسط ازمون های متفاوت بود که باعث شد مهم ترین ویژگی ازمون برای من بعد یادگیری و تحلیل ازمون باشه(به دلیل پاسخ نامه های قوی و نکته ای کانون ). من غیبتی در ازمون ها کانون نداشتم .

 

آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟

 خواهرم در ازمون های کانون ثبت نام کرده بود و رتبه ۵۰۰رشته ریاضی سال ۹۵شده بود . به همین دلیل من هم سعی کردم به کانون و برنامه کانون اطمینان کنم و نتیجه هم گرفتم .

 

شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  

 آنلاین بودن تاثیر خیلی بزرگی روی نحوه ازمون دادن من گذاشت . مخصوصا در زمان بندی دروس ازمون . به همین دلیل سعی می کردم که به مادرم اطلاع بدهم در فلان ساعت خاص برگه پاسخ نامه را از من تحویل بگیرد و نود درصد اوقات هم در پردازش یک قرار می گرفتم .

 

شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟

 در تابستان به زیست دهم و مسایل شیمی توجه کردم و همین هم باعث شد عقب افتادگی و ضعف دراین دو درس به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند . در تابستان بیشتر وقت خودم را روی دروس پایه گذاشتم چون حس می کردم نیاز بیشتری به دوره و تست دروس های پایه دارم .

 

بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

از کتاب های کانون بر اساس نیاز خودم و سطح ان درس استفاده می کردم . برای مثال در درس های ریاضی فیزیک ک قوی تر بودم فقط کتاب های سه سطحی را استفاده می کردم. ولی در درس های زیست و شیمی هم از کتاب های آبی و زیست تصویری و هم از کتاب های سه سطحی استفاده می کردم.

 

 

آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟

علاوه بر کتاب های آبی و سه سطحی ، در دوران جمع بندی از کتاب های نوروز ، زرد عمومی و اختصاصی استفاده می کردم . به طور کلی خیلی در نظم بندی ذهن و طبقه بندی مطالب برای دسترسی سریع تر کمک کننده بود.

 

آيا شما از تابستان در ازمون ها شركت كرديد؟

 بله در تابستان هم حضور داشتم . برنامه ریزی همیشه  بر اساس برنامه راهبردی کانون بود ولی به دلیل حجیم بودن برنامه کانون در تابستان سعی میکردم قسمت هایی که ضعف بیشتری دارم را تست بزنم .

 

یک خاطره‌ی آموزشی از آزمون‌های برنامه‌ای کانون که شرکت کردید، بگویید.

من اولین ازمون ترازم 5100 شد و خیلی ناامید بودم به خودم قول دادم که به ۵۵۰۰رسیدم به خودم یک جایزه مشخص بدم که انقدر انگیزه گرفتم که ازمون بعد ۶۲۰۰شدم که یادم رفت جایزه خودم را از خودم بگیرم .

 

از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟ 

شش مدل کارنامه را معمولا بعد از هر ازمون چک می کردم به علاوه از ازمون های مبحثی که در صفحه شخصی بود هم استفاده می کردم .

 

روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتی ؟ 

اولین پردازش بودم و معمولا ساعت ۳ کارنامه به دستم می رسید . بیشتر به درصد و ترازهایم توجه می کردم و به طور کلی سعی می کردم  تراز خودم رو با خودم مقایسه کنم و پیشرفت خودم رو در نظر بگیرم.

 

بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها را چگونه تحلیل می‌کردی؟

تحلیل ازمون من به این صورت بود که ابتدا سوال های غلط بررسی می شد  و نکات یا خود سوال را داخل کلاسور می نوشتم بعد از ان سراغ تست های نزده می رفتم و به همان صورت قبلی می نوشتم و سعی می کردم هرچند ازمون تحلیل های آزمونم را مرور کنم که به طور کامل مطالب تثبیت بشوند.

 

در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ 

در سال دهم وضعیت آموزشی بسیار ضعیف تری نسبت به یازدهم و دوازدهم داشتم و حدود ترازی ۵۵۰۰ بود ولی توانستم با برنامه خودم را به تراز دلخواهم نزدیکتر کنم و همین پیشرفت پله به پله خودش انگیزه مضاعفی ایجاد می کرد و به من القا می کرد که مسیر درستی   را برای رفتن انتخاب کردم.

 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ 

بله - دفتر برنامه ریزی باعث شد که بتوانم روی کاغذ تمام  روز و هفته های قبل را مشاهده کنم و سعی کنم کمیت ساعت مطالعه را بالاتر ببرم .

 

ساعت مطالعه خودرا طول دوره شرکت در آزمون های کانون توضیح دهید؟

ساعت مطالعه در ابتدا ۴و ۵ ساعت بود اما در سال آخر به روزی ۱۲ ساعت هم توانستم برسانم . در دوران جمع بندی معمولا به خاطر خاصیت زمانی که دارد باعث می شود ساعت مطالعه و کیفیت بالاتر برود خداروشکر من هم از دوران جمع بندی ام خیلی راضی بودم و توانستم از تمام توانم استفاده نمایم.

 

برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ 

هر روز دو درس عمومی و دو درس اختصاصی در برنامه خودم می دیدم و سعی می کردم هفته اول  فشار دوازدهم را بیشتر کنم و هفته دوم بیشتر روی مرور و یادگیری دروس پایه و تمرکز کنم.

 

 ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 

در سال های دهم حدودا روزی ۲ تا ۳ ساعت ولی در سال یازدهم ۶ ساعت و در سال دوازدهم به صورت میانگین ۱۰ساعت درس می خواندم.

 

 در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

در تابستان دهم روش مطالعه ریاضی را تغییر دادم و نتیجه خوبی هم گرفتم . در سال تحصیلی یازدهم هم روش فیزیک را تغییر دادم که باعث شد تمرکز را از درسنامه بردارم و روی تست بیشتر وقت صرف کنم.

 

معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ 

علاقه به کمک کردن و بازار کار   - رشته پزشکی و دندان پزشکی در اولیت انتخابی من بود و معیار این انتخاب ها علاقه داشتن به علوم تجربی و کارکردن در فضای بیمارستان ها بود.


در خانواده ی شما چه کسانی کانونی بودند ؟ 

خواهر من سال ۹۵ کانونی بود و نتیجه مورد دلخواه خودش را هم گرفت و رتبه ۵۰۰ رشته ریاضی و دانشجوی مواد متالورژی دانشگاه شریف شد.

 

کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟

استاد خالدی( فیزیک )- به دلیل بالا بردن سطح توقعم بر حسب توانایی های خودم بود که باعث شد به درصد ۶۰-۷۰ قانع نشوم و در کنکور هم فیزیک را ۸۵ درصد بزنم.

 

یک مشکل مهم دانش آموزان در دوران کرونا و آزمون های آنلاین نگرانی از تقلب برخی دانش آموزان است . شما با این موضوع چگونه برخورد می کردید ؟ 

سعی می کردم  به درصد بیشتر از تراز توجه کنم و  سعی میکردم توجه زیادی به بقیه نکنم ولی خوشحال می شدم وقتی می دیدم بقیه تقلب می‌کنن چون تصور می کردم چنین داوطلبایی از صحنه رقابت حذف می شدند و در واقع خودشان رو گول می زدند.

 

برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ 

طبق  عادت بر اساس آزمون هایی که در کانون می دادم رفتار می کردم . برای مثال در درس عربی اول سراغ تست های ترجمه سپس قواعد می رفتم بعدش می رفتم سراغ درک مطلب و تحلیل صرفی.  از تکنیک ضربدر منها استفاده کردم و وقت کم نیاوردم. چون در سال تحصیلی این تکنیک را تمرین کرده بودم  .

 

چگونه آرامش خود را در روز كنكورحفظ کردید؟ 

کنکور ۱۴۰۰ به طور کلی کنکور چالشی بود ولی من احساسات خودم را با یک جمله انگیزشی از مادرم کنترل می کردم که می گفتن اگر تو نتوانستی سوالی را جواب بدهی مطمئن باش بقیه هم نمی توانند . برای همین سر ریاضی و فارسی توانستم خودم را جمع کنم و روحیه ام را خراب نکنم .


 روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ 

ترتیب درس ها را تغییر ندادم و به همان ترتیب دفترچه پاسخ دادم.

 

آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ 

اتفاق غیرمنتظره ریاضی کنکور ۱۴۰۰ بود که با رد کردن سوالات و برگشتن در دور دوم (استراتژی بازگشت) توانستم سوالات بیشتری را جواب بدهم و درصد ریاضی ۴۹را بدست بیاورم.

 

در مورد رتبه،رشته و دانشگاه قبولی خود توضیح داده شود؟

رتبه ۵۰۱ شدم ولی به دلیل زیرگروه ۱ که مربوط به پزشکی بود توانستم پزشکی شهید بهشتی قبول شوم ولی علت انتخاب  پزشکی بین پزشکی و دندان پزشکی خیلی متفاوت بود . چون حس می کردم رشته پزشکی هیجان بیشتری دارد و می توانم کمک بیشتری به بقیه بکنم درحالی که می دانستم در رشته دندان پزشکی مستقل شدن و کسب درامد سریع تر اتفاق می افتد.

Menu